TFT-skärm beter sig konstigt, spänningsproblem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

TFT-skärm beter sig konstigt, spänningsproblem?

Inlägg av Gryningsräd »

Har en 8.4” TFT-skärm som när jag kopplar in spänningsmatning (24V) beter sig oerhört konstigt. Först blir den helvit, sedan ”fade:ar” den till svart, beter sig normal (visar en ruta ”No signal”) i ca 4 sekunder och sedan ”blänker till” och blir vit...

Har öppnat enheter och hittar inga uppenbara fel, lödningar, kondingar osv. Dock, kabeln mellan grafikkortet och själva skärmen var torr (har suttit i ca 10 i ett maskinrum) så jag tänkte kortslutning, men har arrangerat kardelerna så att dom nog inte att kortslutas längre... skärmen uppvisar samma mönster varje gång jag startar den, så den är ”stabilt trasig” om uttrycket tillåts...

Är det någon som har varit med om något motsvarande när det gäller TFT-skärmar som kan tipsa mig om vad jag skall leta efter härnäst?

Se hur skärmen beter sig på min YouTube-kanal:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: TFT-skärm beter sig konstigt, spänningsproblem?

Inlägg av breflabb »

Med lite tur så kan felet ligga i 24V trafon. Om du inte har provat med en
annan så gör det
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: TFT-skärm beter sig konstigt, spänningsproblem?

Inlägg av Gryningsräd »

Menar du trafon i själva skärmen då? För jag matar den med ett Rigol-labaggregat, så den är det nog inget fel på...

Men det känns väl att detta är ett spänningproblem, eller? Som sagt tidigare - den beter sig på samma sätt varje gång man testar.
Skriv svar