Generator/motor fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Generator/motor fråga

Inlägg av jonas2307 »

Har en fundering angående användning av en vanlig växelströmsgenerator som motor.
Finns ju ett antal exempel på hur man kan använda dessa som motor med ett bldc reglage/controller, men då med matning av rotorn, via kolen, med separat spänning för att generera magnetfältet.

Jag blir inte klok på hur mycket effekt som behövs till den separata matningen, när man kör den som generator är det ju en ganska ansenlig effekt som matas den vägen, och den förlusten skulle man ju vilja vara utan vid motordrift.

Kan man inte använda sig av permanent magneter i rotorn istället?
Det finns också otaliga exempel på folk som fräser/limmar in magneter i rotorn, men de verkar använda resultatet som en generator, men utan fältstömmen då.

Om man nu kan använda magneter i rotorn och ha den som motor, med lämplig controller, hur kommer man fram till lämpliga magneter?
Så stora som får plats?

Jag tycker att man skulle få en effektivare motor så, men det kanske finns något jag inte förstått med det...

----- Jonas
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Generator/motor fråga

Inlägg av svanted »

om jag inte minns fel är rotorresistansen 5 - 8 ohm, det ger en ström på c.a. 2A vid 12V, vilket det aldrig är vid normal drift.
men det motsvarar c.a. 25W.
på en generator som kan ge 50A = 600W
25/600 = 0.04 = 4% rotorförlust.
det tycker då jag är försumbart.
men visst, man slipper släpringarna om man monterar permanentmagneter i rotorn..
men man måste vara förskitig med överhettning då neodym börjar tappa magnetismen vid 80°C
det problemet har man inte med en rotorlindning.

lämpliga magneter = så stor man får dit...
det finns beskrivningar på nätet hur man gör.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Generator/motor fråga

Inlägg av hsd »

Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Generator/motor fråga

Inlägg av Janson1 »

Sen måste generatorn trefas-styras men det är inga problem med dagens styrningar.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Generator/motor fråga

Inlägg av jonas2307 »

Tack för alla svar så här långt.

Vad jag kunnat läsa mig till så varierar KV talet med strömmen man skickar genom rotorn?
Så om man använder kolen och skickar ström genom dem så kan man, eller kanske måste, hitta en sweet spot för det användarfall som man utsätter motorn/generatorn för.
Inom gränser så klart, lindningen i rotorn fungerar ju också som ett element, till slut blir den ju för varm.

Men det krånglar ju till valet av controller, jag har inte sett några som har funktioner för att förse en rotor med spänning, förmodligen av goda skäl.

Men om man går vägen med permanent magneter så borde ju då valet av dessa påverka KV talet?
Jag har inte förstått åt vilket håll styrkan påverkar?

Svanted: Stämmer verkligen den resistansen? Har installerat en Sterling regulator för länge sedan på en generator i en båt, och har minne av att den kan driva runt 10A till rotorn för att styra laddningen, men det vore ju inte möjligt om resistansen är så pass hög.

Har också läst att statorlindningarna på en generator har så låg impedans att det inverkar menligt på funktionen som motor, eftersom strömmen stiger för snabbt så får controllern reglera ner och då "försvinner" magnetfältet.
Om jag ju fattat rätt.

Så klart kan man lösa det med att linda om statorn, men då börjar det bli så mycket modifikationer att det finns bättre lösningar för samma kostnad/tid.
pbengtss
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 december 2010, 01:03:51

Re: Generator/motor fråga

Inlägg av pbengtss »

svanted skrev:men man måste vara förskitig med överhettning då neodym börjar tappa magnetismen vid 80°C
Det finns ju olika typer av neodymmagneter som klarar olika temperaturer, se t ex här: https://www.first4magnets.com/tech-cent ... agnets-i91
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Generator/motor fråga

Inlägg av danei »

Jag har funderat i liknande banor. Rotorn matan man lämpligen med ett rc fartreglage för likströmsmotorer eller annan PWM regulator. Man kan ju optimera genom att variera strömen beroende på varvtal.

Statorn verkar vara smidigast att mata från en elcykelmotorstyrning. Jag har dock inte grävt ner mig i ämnet.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Generator/motor fråga

Inlägg av svanted »

har mätt rotorn på två generatorer jag hade liggande, 2.9 och 4.9 ohm, så 2 till 5 ohm är nog mera korrekt.

vad ska du använda generatormotorn till?
om du vill driva ett fordon eller någon annan tung last behöver du en sensor som känner av läget på rotorn och styr fältspänningen efter den.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Generator/motor fråga

Inlägg av jonas2307 »

Jag har inte tänkt något specifikt användningsområde, beror på om det är en bra ide överhuvudtaget och på vilken effekt man kan ta ut.
Men en möjlighet skulle vara för att driva en snipa.

Men att hitta en controller som varierar spänningen till rotorn beroende på dess läge verkar inte vara så lätt.
Det finns ju inte på de vanliga styrningarna till borstlösa motorer till cyklar, som verkar vara den billigaste lösningen annars.
Att man vill ha halleffektsensorer för att få den att starta mjukt har jag förstått, men det verkar även de billiga styrningarna ha, dessa används ju dock för att styra magnetfältet i statorn.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Generator/motor fråga

Inlägg av danei »

Det är statorn som ska styras av rotorns läge. Just det som de flesta cykelstyrningar gör. Rotorn ska inte variera beroende på läge. Om den ska variera är det beroende på varvtal, möjligen även last.
Skriv svar