Billig/DYI plattform för hemautomation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Billig/DYI plattform för hemautomation

Inlägg av havresylt »

Jag är lite nyfiken på att sätta upp ett mindre system för övervakning av diverse temperaturer och strömförbrukning i sommarstugan. Eftersom jag gillar gör-det-själv-projekt skulle jag vilja försöka göra så mycket som möjligt själv istället för att köpa färdiga lösningar.

När det gäller själva centralenheten i systemet verkar det finnas bra lösningar baserade på raspberry pi som t ex Domoticz, men när det gäller sensorerna och hur kommunikation dem emellan har jag mest hittat olika kommersiella helhetslösningar som 1-wire, z-wave, etc.

Hur ser det ut egentligen, är det oundvikligt att investera i nån slags system för kommunikationen, eller går det att göra även detta själv på nåt vis? Vad har jag för alternativ.

T ex har jag en Ikea sparsnäs effektmätare, som jag funderar på att knyta in via RTL-SDR (https://github.com/strigeus/sparsnas_decoder/), som ju inte verkar kosta mer än $25. Är detta något man kan bygga vidare på med termometrar odyl, eller är det en för begränsad "plattform"?

Tacksam för svar!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Billig/DYI plattform för hemautomation

Inlägg av danei »

Openhab verkar vara en väldigt flexibel centralenhet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Billig/DYI plattform för hemautomation

Inlägg av Marta »

Du kan alltid programmera själv och använda enkla MCU och t.ex. moduler med nRF2401 för kommunikationen. Räckvidden är kort och kinakopiorna har två olika inkompatibla protokoll. Finns med längre räckvidd, men de är betydligt kostsammare.
Titta på www.mysensors.se för inspiration och fakta om sensorer. Du behöver inte använda Arduino om programmeringskunskaperna finns.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Billig/DYI plattform för hemautomation

Inlägg av sommarlov »

danei skrev:Openhab verkar vara en väldigt flexibel centralenhet.
OpenHab är mycket trevlig, rekommenderas!
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Billig/DYI plattform för hemautomation

Inlägg av maDa »

Nu har jag byggt en egen lösning men skulle jag börja om från scratch skulle jag nog valt Moteino och kanske mjukvara från MySensors
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Billig/DYI plattform för hemautomation

Inlägg av tingo »

Jeg liker Home Assistant som "sentralenhet". Når dset gjelder sensorer, så kan du bruke rtl_433 med en billig DTV usb dings for å kommunisere med sensorer som bruker 433 MHz.
Skriv svar