220 volts Relä fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av prototypen »

Nej du nybörjarn, fasen är alltid bäst att bryta, men ta en vanlig bordlampa så har den oftast en enpolig brytare och beroende hur du vänder kontakten så bryter den fasen eller nollan och det är godkänt.

Lite större "komplicerade" apparater brukar ha tvåpolig brytare.

Bara för att: Skyddsjord får ALDRIG brytas annat än med stickpropp.

Proppen
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Hobbyisten »

Viker mig för din erfarenhet Protte. Jag frågade bovärden en gång om lysknappen till lampan var en en-polig eller två-polig brytare, en-polig, sa han, hoppas elektrikern som monterade dit lysknappen satt den på fasen. Bovärden gillar inte att jag ställer elfrågor, "det här är inte sånt du bör veta" har han sagt, och han har avrådit mig från att syssla med starkström, och jag har STOR respekt för den, man vill ju inte se ut såhär :shock:
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

svanted skrev:varför inte driva det du vill med lampspänningen?
sätt en brytare som klarar 16A och en skarvdosa modell kraftig efter.
Om det hade gått att göra så hade jag inte frågat min fråga som kanske är luddig men nä , det går inte att göra så.
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

Tack för era svar men såvitt jag kan se har ingen svarat på min fråga.Vad behöver jag för mackapär för detta och var köper man en sådan? Alltså. Min 16A fas ska brytas och sättas på med hjälp av en 220v styrström.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av TomasL »

Kan nog tycka att TS visar prov på total okunskap, och skall därför inte pyssla med 230V installationer.
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

Jag har ingen elingenjörsexamen TomasL och har tyvärr sysslat med detta i 40 år. Still alive and kicking borde visa på någon kunskap i allla fall.

Vad baserar Du min totala okunskap på? Bara så jag vet vad jag ska läsa på bättre alltså. Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och bevisa det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av TomasL »

Hela tråden och dess frågeställning bottnar i okunskap.
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

Om jag hade visst TomasL hade jag inte behövt fråga? Eller är detta forumet bara för behöriga elektriker? i så fall har jag hamnat fel. Mitt jobb var Byggnadsinspektör och utbildningarna har varit inom detta gebit.
Vid sidan om sysslar jag med att sedan 1989 bygga om och till om ett 75 kvadrats hus frän 1927/1954 till nuvarande 260 kvadrat klart 2012 och allt är byggt murat gjutit putsat och snickrat av mig själv mestadels .

Okunskap är för övrigt enda vägen till kunskap. Det sägs klokt nog att "Den kloke är stolt över allt den lärt - Den vise är ödmjuk över allt den ännu inte vet".
Mvh
Anders
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av TomasL »

Nej, det är inget forum för elektriker, vill man till ett sånt så är till exempel https://www.voltimum.se/ ett bra val.
Men.
Elsäkerhetsföreskrifterna talar i klartext om vad man får och inte får göra.
Du får alltså inte göra något sånt här som du beskriver i tråden.
Dessutom, i detta fallet, har man erforderlig kunskap, så vet man hur man skall gå tillväga, utan att behöva fråga.
Behöver man fråga, så har man inte erforderlig kunskap.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag kan hålla med TomasL idag! Frågan är av TS luddigt ställd, får då många luddiga svar!
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

Med andra ord har jag inte på detta forumet att göra vilket är helt okej. Jag ska inte fråga mer men stannar kvar och försöker lära mig av er andra som kan.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är väl upp till dig Stroker, men du har i tråden sagt annat än i din inledande frågeställning.
Vi är inte tankeläsare! Syfte och orsak till en fråga samt resurs brukar vara en bra ingångspunkt!
Men pissa inte på de som försöker att svara. ;-(
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av GFEF »

Tyvärr är det för många som har "betalt som elektriker" endast är ackords kabeldragare.......

Att kopp in på "16[A] faslednig" grundkravet är ledningar klara av en ström som löser ut en 16[A] säkring utan att skadas.
Finns flera krav........

Vill man använda mindre grovlek på ledningar krävs en mindre säkring i serie.
Ett vanligt vägguttag här i Europa brukar vara avsäkrad med 10[A] därför krävs att anslutnings ledningen klarar en ström som löser ut en 10[A] säkring utan att skadas.

Därför brukar första enheten på ingående kraft matning var en säkring som är anpassad efter vad apparaten kräver.
För radioapparat med mera brukar effektbehovet vara några 10-tals [VA].
230[V] * 0,1[A] = 23[VA
Innebär strömma i storleks ordningen 0,1[A] = 100[mA] .

Sådana "säkringar enligt normer" brukar var tilltagna 5-10 större än vad apparaten kräver.
Skall aldrig lösa ut vid norm drift därför fastlödda.

Men efterföljande kan enheter får dimensioneras 0,5-1[A] ström.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av prototypen »

Stroker skrev:Tack för era svar men såvitt jag kan se har ingen svarat på min fråga.Vad behöver jag för mackapär för detta och var köper man en sådan? Alltså. Min 16A fas ska brytas och sättas på med hjälp av en 220v styrström.

Jag tycker du hittat ett bra relä, Hager relät har elektrikerstuk, bara skruvanslutningar och DIN skena.
Vad det tål för ström hittar jag inte men sök på nätet.

Vi som håller på med elektronik använder hellre ett 40 kronors relä, men då ska det lödas fast i ett kretskort och det hamnar nog utan för din kompetens för närvarande, men vi kan lära upp dig.

Sedan är TomasL bara rädd om dig. Han är sådan.
Du har ju dina elektrikervänner att fråga också, sedan är starkströmsinstallation inte riktigt det här forumets tanke, vi löser sådant också men helst inte.

På byggahus.se finns ett forum som passar dig bättre, jag är där också.

Protte
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av ToPNoTCH »

Är det inte lättast att använda en sådan här

LÄNK
Skriv svar