220 volts Relä fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

Tack för just svaret om Hager relät. Jag är inte familjär med alla data som stod och jag chansar aldrig när det gäller starkström.
Bor bara ett stenkast (ett ganska långt iofs) från Electrokit.se och de har varit väldigt snälla och förstående och tipsat mig och hjälpt mig med allenda byggsatser och komponenter under årens lopp. Har lött ihop några stycken kretskort med bra guidning och tycker det är skitkul det hela. Reläerna som startar min bevakningskameror inomhus drar på strömmen från en lysdiod i larmcentralen tex.

Jag är ledsen om jag tycka ha pissat på någon för det är det sista jag skulle göra. Jag må vara förvirrad men dryg och kaxig är det sista jag vill förknippas med. I mina miljö överlever man inte med en sådan inställning så det sitter i ryggmärgen. Har varit president i en mc klubb jag startade 1978 i 22 år men degraderade mig till kassör i samband med fler barn och nya husbyggen. I mc omgivningen lever man inte länge eller klarar sig oskadd genom att vara dryg och pissa på folk. Jag ber så mycket om ursäkt om det låtit så. Det är absolut inte min mening och mina snart 64 år i livet tillåter inga dryga livsstilar.
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

ToPNoTCH skrev:Är det inte lättast att använda en sådan här

LÄNK
Fungerar inte tyvärr men tack igen för tipset.
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

Lasp skrev:Det är väl upp till dig Stroker, men du har i tråden sagt annat än i din inledande frågeställning.
Vi är inte tankeläsare! Syfte och orsak till en fråga samt resurs brukar vara en bra ingångspunkt!
Men pissa inte på de som försöker att svara. ;-(
Jag blev lite förvirrad av att du säger att jag sa något annat än vad jag sa i min inledningsfas. Såvitt jag kan se har jag sagt samma sak hela tiden . Skulle du vilja vara så hygglig att berätta var jag strulade till det och ändrade min ursprungsfråga någonstans.
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

Jag fattar att ni reagerade på min "flummiga" fråga. Med ålderns rätt tvivlar jag hellre på mig själv en gång för mycket än är säker på min sak. Somligt sitter där men när man som jag sysslar med "allt" så har minnet blivit sämre. Sist jag höll på med elen var fyra år sedan men lärdomarna brukar dyka upp efterhand som man går in i det igen.
Jag vet egentligen vilket relä jag skulle ha och det svarade Icecap på direkt. En vidimering egentligen men de som satte myror o huvudet på mig och anledningen att jag tvivlade var texten om glöd och halogenslampslaster osv i allehanda format. När det gäller t.ex. starkström chansar jag aldrig.

Förstår er motvilja att hjälpa eftersom det är en dödlig sak man sysslar med. Jag vet att det jag gör är olagligt men det är så mycket annat i vårt skyddade samhälle idag och samhället har som vana att förutsätta att individen inte vet sitt eget bästa och därmed skapa lagar och regler för att skydda sina skattebetalare. Jag brukar inte chansa vad jag än gör utan tar hellre hjälp och får råd av de som bevisligen redan lärt. Mitt elsystem hemma är draget som av en yrkesman då det är just sådana som gått före och ibland bredvid, visat berättat och lärt mig - och inte minst sedermera godkänt innan någon strömbrytare slagits på. Olagligt - ja livsfarligt - nej. Bra att kunna -ja. Spara mycket pengar -ja.

Jag har i allmänhet svårt för yrkesmän (snickare,murare.elektriker,vvs:are chaufförer osv) som man dels ofta inte tidsmässigt kan lita på och ibland även ifrågasätta deras kompetens och har tagit devisen - själv är bäste dräng till mig. Allt går att lära om man bara vill tillräckligt mycket och därmed tackar jag för mig och denna tråd.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Mindmapper »

prototypen skrev:Nej du nybörjarn, fasen är alltid bäst att bryta, men ta en vanlig bordlampa så har den oftast en enpolig brytare och beroende hur du vänder kontakten så bryter den fasen eller nollan och det är godkänt.

Lite större "komplicerade" apparater brukar ha tvåpolig brytare.

Bara för att: Skyddsjord får ALDRIG brytas annat än med stickpropp.

Proppen
Det är inte godkännt att bara bryta en polen om det kan vara så att den polen kan vara någon annan än fasen. I de fall apparaten är ansluten med stickpropp ska det vara 2 polig brytning. Även om det bara är en bordslampa.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Borre »

Ska som i måste och att det annars är olagligt?
I så fall finns det massvis med olagliga saker i handeln, så faktiskt tvivlar jag på att det är så. Jag själv har minst fyra lampor jag vet har enpolig brytare.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av prototypen »

Det finns miljarders med bordslampor med enpoliga brytare.

Jag håller med det borde vara 2 poliga men det behövs tydligen inte.

Protte
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Borre »

Bara för kul mätte jag på sex andra lampor, bords och hängande fönsterlampor från Ikea bla, ingen bryter bägge.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Mindmapper »

Stroker skrev:Jag fattar att ni reagerade på min "flummiga" fråga. Med ålderns rätt tvivlar jag hellre på mig själv en gång för mycket än är säker på min sak. Somligt sitter där men när man som jag sysslar med "allt" så har minnet blivit sämre. Sist jag höll på med elen var fyra år sedan men lärdomarna brukar dyka upp efterhand som man går in i det igen.
Jag vet egentligen vilket relä jag skulle ha och det svarade Icecap på direkt. En vidimering egentligen men de som satte myror o huvudet på mig och anledningen att jag tvivlade var texten om glöd och halogenslampslaster osv i allehanda format. När det gäller t.ex. starkström chansar jag aldrig.

Förstår er motvilja att hjälpa eftersom det är en dödlig sak man sysslar med. Jag vet att det jag gör är olagligt men det är så mycket annat i vårt skyddade samhälle idag och samhället har som vana att förutsätta att individen inte vet sitt eget bästa och därmed skapa lagar och regler för att skydda sina skattebetalare. Jag brukar inte chansa vad jag än gör utan tar hellre hjälp och får råd av de som bevisligen redan lärt. Mitt elsystem hemma är draget som av en yrkesman då det är just sådana som gått före och ibland bredvid, visat berättat och lärt mig - och inte minst sedermera godkänt innan någon strömbrytare slagits på. Olagligt - ja livsfarligt - nej. Bra att kunna -ja. Spara mycket pengar -ja.

Jag har i allmänhet svårt för yrkesmän (snickare,murare.elektriker,vvs:are chaufförer osv) som man dels ofta inte tidsmässigt kan lita på och ibland även ifrågasätta deras kompetens och har tagit devisen - själv är bäste dräng till mig. Allt går att lära om man bara vill tillräckligt mycket och därmed tackar jag för mig och denna tråd.
Hela urspårningen beror på att du skrivit att du vill styra med ström, när det kanske är att du vill styra med spänning.

Om du styr med spänning så ska du parallellkoppla "lampan" med reläspolen. "Lampan och relät får då spänning samtidigt.
Om du ska styra med ström måste du ha en annordning som känner av strömmen i ledningen och ger signal till relät att det ska slå till.
Du har fått förslag på sån utrustning.

Styrning med ström innebär att om lampan får spänning och är hel (dvs drar ström) kommer relät att slå till.
Om lampan däremot är trasig och inte drar ström ska inte relät slå till. Där har du skillnaden mellan spänningsstyrd och strömstyrd.

Hoppas den förklaringen hjälper dig ur den här situasionen och att du stannar kvar i detta sällskap. Du verkar vara en som vill lära sig och göra framsteg istället för att tjafsa. Sådana medlemmar kan man inte få för mycket av tycker jag.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Bo.Siltberg »

Den ursprungliga frågan må tyda på oerfarenhet men inte alls svår att tyda svaret på - ett relä, som TS själv sedan hittade ett bra exempel på. Det är ingen rocket science att koppla in ett relä. De förmaningar och olycksvarningar som förekommer tyder däremot på okunskap - det råder tydligen en mystik kring starkström och lågspänning även på ett elektronikforum! Nåväl, det relä TS hittat är tvåpoligt vilket uppfyller det direkt felaktiga påståendet att tvåpolig brytning skulle vara ett krav..
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av prototypen »

Nehej

Beskrivningen är

<<<
Hager Arbetsströmrelä ERC218, 2-polig
Egenskaper:
- För kategori AC7a - 240V AC (1P / 2P) / 440V AC (3P / 4P)
- Alla anslutningar med PZ2-skruv
- Hjälpkontakt och plomberingskåpa finns som tillbehör
- Norm: EN 61095
Tekniska egenskaper
Märkspänning dimensionering på 50/60 Hz: 230 V
Styrledningsspänning AC: 230 V
Frekvens: 50/60 Hz
Stötspänningshållfasthet: 4 kV
Antal moduler a´ 17,5 mm: 1
Driftstemperatur: -10 till 50 °C
Lagringstemperatur: -40 till 80 °C
Anslutningsarea mjukledare: 1 - 6mm²
Anslutningar enkelledare: 1 - 10mm²
Mekanisk livslängd: Omkopplingar: 1000000
Mekanisk livsl.: Elektriska omkopplingar: 30000
Total förlusteffekt: 1 W
Höjd: 83 mm
Bredd: 17,85 mm
Djup: 60 mm
Antal kontakter: 2
Kontakttyp: 1NC+1NO
Startförbrukning: 7,4 VA
>>>

På slutet står det 1NC+1NO vilket betyder att det är i praktiken 1 poligt växlande.
Det är inte vad vi tycker ska vara ett 2-poligt relä.

Protte
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Bo.Siltberg »

Nä det kan inte kallas för tvåpoligt :) elbutik.se har slarvat med rubriken där. Hager har rätt rubrik på sin hemsida.
Nu duger enpolig slutning. Annars har Hager ERC216 https://www.hager.se/e-katalog/elcentra ... /18037.htm som är 2xNO
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av TomasL »

Bo.Siltberg skrev:Den ursprungliga frågan må tyda på oerfarenhet men inte alls svår att tyda svaret på - ett relä, som TS själv sedan hittade ett bra exempel på. Det är ingen rocket science att koppla in ett relä. De förmaningar och olycksvarningar som förekommer tyder däremot på okunskap - det råder tydligen en mystik kring starkström och lågspänning även på ett elektronikforum! Nåväl, det relä TS hittat är tvåpoligt vilket uppfyller det direkt felaktiga påståendet att tvåpolig brytning skulle vara ett krav..
Nej, det handlar garanterat inte om okunskap från min sida, dock kanske miljöskada, då jag sett lite för mycket av vad "jag kan själv"-folket hittar på.
Användarvisningsbild
Stroker
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2014, 07:20:08
Ort: Arlöv/Malmö

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av Stroker »

Tack alla och framför allt Tack Mindmapper - Du satte fingret på vad de handlade om. Mitt tekniska vokabulär i form av slarvigt sagda "ström" när jag menade spänningen behövde vara rätt i ett forum som detta. Ska vara noggrannare nästa gång Jag lovar.
:D
Köpte och fick hem ett relä från Elkompaniet igår (R12-100-230V AC 1 NO 16A) 175:-. Parallellkopplar spänningen från "lampan" genom att ta fas till A1 och nolla till A2 (eller tvärtom :) ). Fasen (2,5 kvadrat kabel alltså) till uttaget (VÄGGUTTAG IP44 220V 2P+T 16A) klipper jag och kopplar ena änden på 1 och andra änden på 2 och nolla och skyddsjord låter jag vara. :)
Önskar alla en bra dag!

R12
1-polig, 16A/250V AC
Modulär enhet för skenmontering enligt DIN-EN 60715 TH35.
Med manuell styrning och indikation för utgångsstatus.
Min styreffekt endast 1,9W.
Bredd 1 modul = 18mm, djup 55mm.
Kontakter: 1 NO,
Tid på 100%. Kontakt gap 3mm.
Isolationsspänning kontakt-kontakt 2000V, kontakt-spole 4000V.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 220 volts Relä fråga

Inlägg av svanted »

det är de som "vet" att de kan allt som är svårast att bemöta..
återigen Dunning Kruger som förklaring...
lika illa är det de som säger "hur det är" eller "ska vara" utan att förklara varför, de går fetbort på ett forum där man förväntas lära sig något.
Skriv svar