fartbegränsare
Re: fartbegränsare
Dom flesta bilar med insprutning har fartspärr inbyggt. Bara att gå till originalverkstan och betala för en omprogrammering.
Det är ju tillräckligt svårmanipulerat för att godkännas i exempelvis lastbilar.
På en VW/Audi kan man sänka gränsen själv med Vcds - men inte höja!
Det är ju tillräckligt svårmanipulerat för att godkännas i exempelvis lastbilar.
På en VW/Audi kan man sänka gränsen själv med Vcds - men inte höja!
Re: fartbegränsare
Det var alltså den prisbilden som inte passade
Re: fartbegränsare
Det bliver svårt att kapa speciellt mycket av den pris. Vilket budget rör det sig om?
Re: fartbegränsare
Vet inte om det är så dyrt direkt men en givare kostar 10-15 ggr mer än utomlands så det går nog säkert göra det för hälften. Men jag ville göra det själv bara för att se om jag lyckas med. Vi har köpt av dem ett par ggr och deras grejer fungerar bra!
Re: fartbegränsare
Frågan är om bilprovningen litar på den. Det är ju inte så svårt att lägga in dolda funktioner i den om man bygger själv.
Re: fartbegränsare
VAG:s system är säkert bra men man får inte in dubbla lådor i en framhjulsdriven bil för att klara kraven på 1:Bas växel. Är säker och ting plomberad på ett riktigt sätt är det numer inga problem och man kan numera skriva egna intyg.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11342
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: fartbegränsare
Ger ju ganska "fina" möjligheter att fuska. Exempelvis en dold funktion "Kör i 22-23km/h i 12-13 sekunder för att låsa upp hastighetsspärr".
Låter lite märkligt om man får göra det hela själv, utan att någon kan ha insikt i det hela.
Efterfrågar också regelverket! En snabb googling gav ungefär noll detaljer vad jag kunde se.
Vill minnas att jag för många år sen läste en detaljerad specifikation med alla regler och riktlinjer, men kan inte hitta den nu?
Låter lite märkligt om man får göra det hela själv, utan att någon kan ha insikt i det hela.
Efterfrågar också regelverket! En snabb googling gav ungefär noll detaljer vad jag kunde se.
Vill minnas att jag för många år sen läste en detaljerad specifikation med alla regler och riktlinjer, men kan inte hitta den nu?
Re: fartbegränsare
Här är reglerna. http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf
De har inte ändrats på länge. Men det är inget hårt krav på dubbla lådor eller att högsta växeln ska vara låg. Kravet är en hastighetsspärr som är svår att manipulera. Det är väl tolkningen av vad som är svårmanipulerbart som har ändrats.
De har inte ändrats på länge. Men det är inget hårt krav på dubbla lådor eller att högsta växeln ska vara låg. Kravet är en hastighetsspärr som är svår att manipulera. Det är väl tolkningen av vad som är svårmanipulerbart som har ändrats.
Re: fartbegränsare
Bilen ska göra max 10 km/h med 2/3 gas på lägsta växeln och det klarar man inte utan dubbla lådor. OM man inte får strypa maxvavet med en varvtalsregulator OCH farten med en fartbegräbsare. Detta är inte tillåtet med varvtalsbegränsare.
Re: fartbegränsare
Ja ha, så nu är det tillåtet med växlingsbar baklåda?LUS skrev:numer så är det 1 & 4 som används på bakre lådan och 1, 2 och 3 främre.
Senast redigerad av säter 10 augusti 2018, 15:30:44, redigerad totalt 1 gång.
Re: fartbegränsare
Det stod inte mycket där.danei skrev:Här är reglerna. http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf
Det måste finnas något annat reglemente.
Re: fartbegränsare
Det är det fartbegränsaren "tillåter" numer, synd man inte kan få dispens för kraven som finns på 1:a växeln med. Sen börjar M40 lådorna ta slut och bli riktig dyra. bakre lådan har bara 1 & 4, resten ihopsvetsat.
Re: fartbegränsare
Varför skulle du vehöva svetsa tvåan och trean? När man begränsar maxfarten på snnat sätt finns det ju ingen anledning att svetsa lådan. Den extra lådan behövs ju bara för att få tillräckligt låg lägstaväxel.
Det är det reglementet som gäller, inget annat. Men man måste ju veta hur det tolkas på besiktningsstationen också.
Det är det reglementet som gäller, inget annat. Men man måste ju veta hur det tolkas på besiktningsstationen också.