fartbegränsare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LUS
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 augusti 2018, 18:07:33

fartbegränsare

Inlägg av LUS »

Funderar på att bygga en fartbegränsare till en A traktor men gillar inte prisbilden riktigt! Hastighetsbegränsaren / regulatorn ska bryta kretsen + på tändspolen och insprutet. Vilken hastighet bestämmer man med en knapp på värdet eller en potentiometer. Signalen hämtar jag efter växellådan före kardan med en hålplatta (8 hål) och en NPN induktiv givare, om det är 8 hål eller något annat antal kan jag prova det. Vill även ha att jag kan ställa ett maxvarv när signalen är 0, bilen står still som sen släpper när man kör. Så fort bilen När bilen går kommer den att släppa och bilen fungerar som vanligt upp till den inställda maxhastigheten. Den signalen kommer från generatorn. Det här är inte "rymdforskning" för att lösa detta! Inte många anslutningar heller: + till hastighetsbegränsaren, - till jord, in / ut till kretsbrytning på tändspole/insprut, en från generatorn och 3 in från givaren! vad behöver jag för delar och kan ev bygga ihop själv.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: fartbegränsare

Inlägg av peo007 »

"Vill även ha att jag kan ställa ett maxvarv när signalen är 0 "

Vilken signal är 0 ??

"Så fort bilen När bilen går kommer den att släppa och bilen fungerar som vanligt upp till den inställda maxhastigheten#

Vad är det som ska släppa ?


"Den signalen kommer från generatorn"

Vad har generatorn med det att göra?

Jag fattar inte hur du menar riktigt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: fartbegränsare

Inlägg av Icecap »

Att bygga systemet är inget större problem. Visst, det är inte totalt enkelt heller - men det störste problem är nog att det inte håller till besikningen, det blir inte godkänd helt enkelt.

Men lösningen är i grunden en hastighetsmätning med en mikroprocessor som har et program som säkerställer en stabil hastighetsavläsning. Sedan styr den en utgång som stryper insprutningen.
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: fartbegränsare

Inlägg av seppoa »

Elektroniken som skall styra max hastighet, 30 km/h måste få sin signal från drivhjulen, eller från utgående axel på växellådan, inte från generatorn. Då uppfylls även ditt krav på att varvtalsstyrningen inte reagerar när fordonet står stilla. Man måste ju kunna varva motorn för att impa på tjejerna :) Hur regleringen fungerar på motorn för att begränsa maxhastighet är knepigt. Är det en äldre motor med förgasare, så kan man kortsluta brytarna, eller nån annan punkt till tändningen. Har motorn insprutning kanske styrningen kan kopplas till insprutningen? Men hur som helst är det svårt att få till det så att bara hastigheten stryps, utan att motorn bara lägger av abrupt när hastigheten överskrids.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: fartbegränsare

Inlägg av Nerre »

Han skriver ju
Signalen hämtar jag efter växellådan före kardan med en hålplatta (8 hål) och en NPN induktiv givare
så signalen plockas väl på rätt ställe?

Men som sagt var, det är väl lite tveksamt om hembyggen går igenom.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: fartbegränsare

Inlägg av danei »

Nej, det fins ingen möjlighet att det går igenom. Regelverket tillåter inte den typen av begränsning.
LUS
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 augusti 2018, 18:07:33

Re: fartbegränsare

Inlägg av LUS »

Besiktningen godkänner detta numer. Att man inte ska kunna varva och impa på brudarna är bara bra för oss vuxna, det är den signalen man tar från en av 3 ankarlindningar. Då står bilen still och hastighetssignalen är opåverkad (0) och den funktionen släpper så fort bilen rör sig.
Hastighetssignalen hämtar man med en hålskiva som man sätter mellan sista lådan och knutkorset. Man måste ha dubbla lådor fortfarande men numer så är det 1 & 4 som används på bakre lådan och 1, 2 och 3 främre. Fartbegräbsare håller farten under 30 km/h! Och allt sitter i en plomberad låda med. Men hur ser ritning etc ut och vilka komponenter behövs? Givaren är en vanlig NPN som jag redan har.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: fartbegränsare

Inlägg av danei »

Enligt vilket regelverk går det att få det godkänt? Det är inget jag sett när jag läst. Det skulle ju medföra ett klart mer anväbdbart fordon. Men jag är något skeptisk.
LUS
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 augusti 2018, 18:07:33

Re: fartbegränsare

Inlägg av LUS »

Finns rätt många som besiktiga med detta och rör från givare till boxen som är i metall. Sen plomberad besiktningen den gissar jag. Att man sänker förbrukningen från 3 l/mil till 1 l/mil är ett stort+! Har viss erfarenhet att vara delaktig med sönerna som byggt en 10-15 stycken! Besiktningen kan ni lämna där hän för det ni nog tänker på är de varvtalsbegränsare som gick på motorvarvet. Det satte man dit när man har enkellåda och 2 växlat. Det är olagligt och reggbesiktning som följd...
Senast redigerad av LUS 9 augusti 2018, 22:08:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: fartbegränsare

Inlägg av Teknikern »

danei skrev:Nej, det fins ingen möjlighet att det går igenom. Regelverket tillåter inte den typen av begränsning.
Jo numera gör det det men installationen ska besiktas och plomberas, alltså vara svår/omöjlig att manipulera.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: fartbegränsare

Inlägg av danei »

Var finns det regelverket? Det skulle ju vara riktigt trevligt om det stämmer.
LUS
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 augusti 2018, 18:07:33

Re: fartbegränsare

Inlägg av LUS »

Man får ev ha 2 system. Ett som får strö etc när den induktiva givaren inte växlar signal till vavtalsbegräbs och som sluter eller var det blir och fartbegränsaren går i? Skulle det funka tror ni? Hjälp mig med detta var för sig och börja med fartbegränsare!
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: fartbegränsare

Inlägg av limpan4all »

Varför använder man inte fartsignal från GPS istället?
Ingen GPS signal max 800 RPM från motorn i 5 min (för att kunna parkera i garage mm).
Vid GPS signal så begränsar den till 30 km/h och om då GPS signalen försvinner max 800 RPM i 5 min (för att kunna åka igenom tunnlar mm).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: fartbegränsare

Inlägg av Klas-Kenny »

Rent teoretiskt skulle man ju då kunna uppnå högre hastigheter genom tunnlar och liknande, om högsta växeln är tillräckligt hög vilket det inte finns någon begränsning på.

En hyfsad diesel borde ju orka hålla hastigheter över 30km/h även på så låga varv...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: fartbegränsare

Inlägg av Icecap »

OK, den lagliga aspekten lägger jag åt sidan.

Systemet som avkänner hastigheten är i all sin enkelhet en µC (mikroprocessor) som får in pulserna från axeln.

Signalen från generatorn används bara på diesel, annars tar man tändningsignalen.

Vid att mata in dessa pulser på var sin Capture-enhet i µC'n får man tiden mellan varje puls vilket ytterst enkelt kan göras om till RPM.

Det som är viktigt är att frekvensen som Capture-enheterna jobbar med (och därmed µC-klockan) är stabil - men då en kristall är direkt olämplig att ha i bil pga. stötkänslighet föreslår jag en keramisk resonator som oscillerande element. Det finns riktigt bra sådana.

Sedan får man klura ut hur man vill begränsa motorvarvet, att släcka tändningen på en bensinmotor är direkt olämpligt (bensin fortsätter in och när tändningen slås på igen kan avgassystemet explodera - har gjort detta på min gamla Toyota) men att släcka för bensinen är bra. På en förgasarmotor blir detta dock ytterst svårt medan det är enklare på en insprutningsbil med elektronisk insprutning.

Sedan får det finnas lite sparade data om antal pulser per längd för pulserna från axeln samt RPM-data samt såklart en inställning för max. hastighet samt hysteres som µC'n kan läsa.

Att göra dessa inställningar helt eller delvist med potentiometer är direkt olämpligt pga. fukt, glapp och vibrationer.

Ett RS232-interface för kommunikation av inställningar känns rätt.

Visst, det betyder att man kan programmera lite men priset ska inte bli så besvärligt.
Skriv svar