fartbegränsare
fartbegränsare
Funderar på att bygga en fartbegränsare till en A traktor men gillar inte prisbilden riktigt! Hastighetsbegränsaren / regulatorn ska bryta kretsen + på tändspolen och insprutet. Vilken hastighet bestämmer man med en knapp på värdet eller en potentiometer. Signalen hämtar jag efter växellådan före kardan med en hålplatta (8 hål) och en NPN induktiv givare, om det är 8 hål eller något annat antal kan jag prova det. Vill även ha att jag kan ställa ett maxvarv när signalen är 0, bilen står still som sen släpper när man kör. Så fort bilen När bilen går kommer den att släppa och bilen fungerar som vanligt upp till den inställda maxhastigheten. Den signalen kommer från generatorn. Det här är inte "rymdforskning" för att lösa detta! Inte många anslutningar heller: + till hastighetsbegränsaren, - till jord, in / ut till kretsbrytning på tändspole/insprut, en från generatorn och 3 in från givaren! vad behöver jag för delar och kan ev bygga ihop själv.
Re: fartbegränsare
"Vill även ha att jag kan ställa ett maxvarv när signalen är 0 "
Vilken signal är 0 ??
"Så fort bilen När bilen går kommer den att släppa och bilen fungerar som vanligt upp till den inställda maxhastigheten#
Vad är det som ska släppa ?
"Den signalen kommer från generatorn"
Vad har generatorn med det att göra?
Jag fattar inte hur du menar riktigt.
Vilken signal är 0 ??
"Så fort bilen När bilen går kommer den att släppa och bilen fungerar som vanligt upp till den inställda maxhastigheten#
Vad är det som ska släppa ?
"Den signalen kommer från generatorn"
Vad har generatorn med det att göra?
Jag fattar inte hur du menar riktigt.
Re: fartbegränsare
Att bygga systemet är inget större problem. Visst, det är inte totalt enkelt heller - men det störste problem är nog att det inte håller till besikningen, det blir inte godkänd helt enkelt.
Men lösningen är i grunden en hastighetsmätning med en mikroprocessor som har et program som säkerställer en stabil hastighetsavläsning. Sedan styr den en utgång som stryper insprutningen.
Men lösningen är i grunden en hastighetsmätning med en mikroprocessor som har et program som säkerställer en stabil hastighetsavläsning. Sedan styr den en utgång som stryper insprutningen.
Re: fartbegränsare
Elektroniken som skall styra max hastighet, 30 km/h måste få sin signal från drivhjulen, eller från utgående axel på växellådan, inte från generatorn. Då uppfylls även ditt krav på att varvtalsstyrningen inte reagerar när fordonet står stilla. Man måste ju kunna varva motorn för att impa på tjejerna Hur regleringen fungerar på motorn för att begränsa maxhastighet är knepigt. Är det en äldre motor med förgasare, så kan man kortsluta brytarna, eller nån annan punkt till tändningen. Har motorn insprutning kanske styrningen kan kopplas till insprutningen? Men hur som helst är det svårt att få till det så att bara hastigheten stryps, utan att motorn bara lägger av abrupt när hastigheten överskrids.
Re: fartbegränsare
Han skriver ju
Men som sagt var, det är väl lite tveksamt om hembyggen går igenom.
så signalen plockas väl på rätt ställe?Signalen hämtar jag efter växellådan före kardan med en hålplatta (8 hål) och en NPN induktiv givare
Men som sagt var, det är väl lite tveksamt om hembyggen går igenom.
Re: fartbegränsare
Nej, det fins ingen möjlighet att det går igenom. Regelverket tillåter inte den typen av begränsning.
Re: fartbegränsare
Besiktningen godkänner detta numer. Att man inte ska kunna varva och impa på brudarna är bara bra för oss vuxna, det är den signalen man tar från en av 3 ankarlindningar. Då står bilen still och hastighetssignalen är opåverkad (0) och den funktionen släpper så fort bilen rör sig.
Hastighetssignalen hämtar man med en hålskiva som man sätter mellan sista lådan och knutkorset. Man måste ha dubbla lådor fortfarande men numer så är det 1 & 4 som används på bakre lådan och 1, 2 och 3 främre. Fartbegräbsare håller farten under 30 km/h! Och allt sitter i en plomberad låda med. Men hur ser ritning etc ut och vilka komponenter behövs? Givaren är en vanlig NPN som jag redan har.
Hastighetssignalen hämtar man med en hålskiva som man sätter mellan sista lådan och knutkorset. Man måste ha dubbla lådor fortfarande men numer så är det 1 & 4 som används på bakre lådan och 1, 2 och 3 främre. Fartbegräbsare håller farten under 30 km/h! Och allt sitter i en plomberad låda med. Men hur ser ritning etc ut och vilka komponenter behövs? Givaren är en vanlig NPN som jag redan har.
Re: fartbegränsare
Enligt vilket regelverk går det att få det godkänt? Det är inget jag sett när jag läst. Det skulle ju medföra ett klart mer anväbdbart fordon. Men jag är något skeptisk.
Re: fartbegränsare
Finns rätt många som besiktiga med detta och rör från givare till boxen som är i metall. Sen plomberad besiktningen den gissar jag. Att man sänker förbrukningen från 3 l/mil till 1 l/mil är ett stort+! Har viss erfarenhet att vara delaktig med sönerna som byggt en 10-15 stycken! Besiktningen kan ni lämna där hän för det ni nog tänker på är de varvtalsbegränsare som gick på motorvarvet. Det satte man dit när man har enkellåda och 2 växlat. Det är olagligt och reggbesiktning som följd...
Senast redigerad av LUS 9 augusti 2018, 22:08:29, redigerad totalt 1 gång.
Re: fartbegränsare
Jo numera gör det det men installationen ska besiktas och plomberas, alltså vara svår/omöjlig att manipulera.danei skrev:Nej, det fins ingen möjlighet att det går igenom. Regelverket tillåter inte den typen av begränsning.
Re: fartbegränsare
Var finns det regelverket? Det skulle ju vara riktigt trevligt om det stämmer.
Re: fartbegränsare
Man får ev ha 2 system. Ett som får strö etc när den induktiva givaren inte växlar signal till vavtalsbegräbs och som sluter eller var det blir och fartbegränsaren går i? Skulle det funka tror ni? Hjälp mig med detta var för sig och börja med fartbegränsare!
-
- Inlägg: 8210
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: fartbegränsare
Varför använder man inte fartsignal från GPS istället?
Ingen GPS signal max 800 RPM från motorn i 5 min (för att kunna parkera i garage mm).
Vid GPS signal så begränsar den till 30 km/h och om då GPS signalen försvinner max 800 RPM i 5 min (för att kunna åka igenom tunnlar mm).
Ingen GPS signal max 800 RPM från motorn i 5 min (för att kunna parkera i garage mm).
Vid GPS signal så begränsar den till 30 km/h och om då GPS signalen försvinner max 800 RPM i 5 min (för att kunna åka igenom tunnlar mm).
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11339
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: fartbegränsare
Rent teoretiskt skulle man ju då kunna uppnå högre hastigheter genom tunnlar och liknande, om högsta växeln är tillräckligt hög vilket det inte finns någon begränsning på.
En hyfsad diesel borde ju orka hålla hastigheter över 30km/h även på så låga varv...
En hyfsad diesel borde ju orka hålla hastigheter över 30km/h även på så låga varv...
Re: fartbegränsare
OK, den lagliga aspekten lägger jag åt sidan.
Systemet som avkänner hastigheten är i all sin enkelhet en µC (mikroprocessor) som får in pulserna från axeln.
Signalen från generatorn används bara på diesel, annars tar man tändningsignalen.
Vid att mata in dessa pulser på var sin Capture-enhet i µC'n får man tiden mellan varje puls vilket ytterst enkelt kan göras om till RPM.
Det som är viktigt är att frekvensen som Capture-enheterna jobbar med (och därmed µC-klockan) är stabil - men då en kristall är direkt olämplig att ha i bil pga. stötkänslighet föreslår jag en keramisk resonator som oscillerande element. Det finns riktigt bra sådana.
Sedan får man klura ut hur man vill begränsa motorvarvet, att släcka tändningen på en bensinmotor är direkt olämpligt (bensin fortsätter in och när tändningen slås på igen kan avgassystemet explodera - har gjort detta på min gamla Toyota) men att släcka för bensinen är bra. På en förgasarmotor blir detta dock ytterst svårt medan det är enklare på en insprutningsbil med elektronisk insprutning.
Sedan får det finnas lite sparade data om antal pulser per längd för pulserna från axeln samt RPM-data samt såklart en inställning för max. hastighet samt hysteres som µC'n kan läsa.
Att göra dessa inställningar helt eller delvist med potentiometer är direkt olämpligt pga. fukt, glapp och vibrationer.
Ett RS232-interface för kommunikation av inställningar känns rätt.
Visst, det betyder att man kan programmera lite men priset ska inte bli så besvärligt.
Systemet som avkänner hastigheten är i all sin enkelhet en µC (mikroprocessor) som får in pulserna från axeln.
Signalen från generatorn används bara på diesel, annars tar man tändningsignalen.
Vid att mata in dessa pulser på var sin Capture-enhet i µC'n får man tiden mellan varje puls vilket ytterst enkelt kan göras om till RPM.
Det som är viktigt är att frekvensen som Capture-enheterna jobbar med (och därmed µC-klockan) är stabil - men då en kristall är direkt olämplig att ha i bil pga. stötkänslighet föreslår jag en keramisk resonator som oscillerande element. Det finns riktigt bra sådana.
Sedan får man klura ut hur man vill begränsa motorvarvet, att släcka tändningen på en bensinmotor är direkt olämpligt (bensin fortsätter in och när tändningen slås på igen kan avgassystemet explodera - har gjort detta på min gamla Toyota) men att släcka för bensinen är bra. På en förgasarmotor blir detta dock ytterst svårt medan det är enklare på en insprutningsbil med elektronisk insprutning.
Sedan får det finnas lite sparade data om antal pulser per längd för pulserna från axeln samt RPM-data samt såklart en inställning för max. hastighet samt hysteres som µC'n kan läsa.
Att göra dessa inställningar helt eller delvist med potentiometer är direkt olämpligt pga. fukt, glapp och vibrationer.
Ett RS232-interface för kommunikation av inställningar känns rätt.
Visst, det betyder att man kan programmera lite men priset ska inte bli så besvärligt.