fartbegränsare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LUS
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 augusti 2018, 18:07:33

Re: fartbegränsare

Inlägg av LUS »

Såg bara att de som byggt och fått godkänt med fartbegräbsare gjort så. Hänger nog kvar sen tidigare kan jag tänka.mig? Men frågan är vad som behövs för att få ihop en fartbegräbsare?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: fartbegränsare

Inlägg av danei »

Det som är den svåra frågan ärnog snarare hur man bygger den för att det sks klassas som svårmanipulerbart. Det är ju liksom lätt att bara bygla över boxen.
LUS
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 augusti 2018, 18:07:33

Re: fartbegränsare

Inlägg av LUS »

Bygger man den i ett slutet och ålombat system är det inga problem. Detta med att fuska med A traktorer beror i huvudsak inte på att de går för sakta i 30 men de gör inte mer än 25-26 km/h lagliga på full gas! Därför är detta med fartbegräbsare bra för miljön med!
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: fartbegränsare

Inlägg av ToPNoTCH »

danei skrev:Nej, det fins ingen möjlighet att det går igenom. Regelverket tillåter inte den typen av begränsning.
danei skrev:Enligt vilket regelverk går det att få det godkänt? Det är inget jag sett när jag läst.
danei skrev:Var finns det regelverket? Det skulle ju vara riktigt trevligt om det stämmer.
danei skrev:Frågan är om bilprovningen litar på den.
danei skrev:Här är reglerna. http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf
De har inte ändrats på länge. Men det är inget hårt krav på dubbla lådor eller att högsta växeln ska vara låg. Kravet är en hastighetsspärr som är svår att manipulera. Det är väl tolkningen av vad som är svårmanipulerbart som har ändrats.
danei skrev:Det är det reglementet som gäller, inget annat. Men man måste ju veta hur det tolkas på besiktningsstationen också.
danei skrev:Det som är den svåra frågan är nog snarare hur man bygger den för att det ska klassas som svårmanipulerbart. Det är ju liksom lätt att bara bygla över boxen.
:roll:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: fartbegränsare

Inlägg av säter »

Befogade frågor av "danei".
Än har jag inte sett reglementet.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: fartbegränsare

Inlägg av svanted »

"svårmanipulerbart"
hur tolkar man det?
Senast redigerad av svanted 11 augusti 2018, 18:50:11, redigerad totalt 1 gång.
LUS
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 augusti 2018, 18:07:33

Re: fartbegränsare

Inlägg av LUS »

Till Säter: Det man har att gå på är det regementet. Allt plomberad på Bilprovningen etc och kontrolleras enligt alla konstens regler inkl full gas i 500 meter med ibland trasig motor som följd! Hur är det med plomberingen av elmätare hemma, fuskar ni där med? Allt går att fuska med om viljan finns eller hur? Och alla här vet hur man blockar en induktiv givare tex. De
Adaptar jag gör till lådorna är helt slutna och går att plomberad med så "halva" jobbet är klart redan! Är bara fartbegräbsare som fattas och det har jag inte fått svar på än.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: fartbegränsare

Inlägg av Icecap »

Jo, fartbegränsaren HAR jag givit svar på! Så jo, du har all information.

Men jag förstår att du vill producera flera och vill konkurera med andra leverantörer och då finns det två vägar:
1: gör jobbet själv.
2: betala någon för att göra det.

T.ex. jag kan fint lösa designen av elektroniken, programmera systemet osv. Men det kostar...

Det finns en sensor som har inbyggt magnet och hall-sensor just för att avkänna t.ex. en skiva med hål. Finn bl.a. på ELFA.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: fartbegränsare

Inlägg av Icecap »

Lösningen för att mäta hastighet men en ųC är att använda en capture-enhet.

Man initiera den och sedan skapar man en variabel som håller förra mätning.

En capture-enhet gör så att en timer rullar på med vald frekvens och när en händelse på en portpinne sker (t.ex. rising edge) sparas timerns värde i ett register och en flagga ställs.

Då kan man läsa tiden och subtraherar man förra mätningen får man diffrensen. Man kopierar såklart mätningen till förra mätningen efteråt.

Med diffrensen kan man räkna lite: RPM = Konstant_X / diffrens.

En filtrering av diffrensen över tid är bra, med 8 hål blir medel av o mätningar rätt.

Sedan kan en utgång slås av eller på beroende om RPM på kardanaxeln är över eller under tillåtet varvtal som sparas i EEPROM i ųC'n.

Det kan såklart fixas fler finesser, t.ex. kommunikation för inställning (hjulomkrets, utväxling, max. hastighet, antal hål i skivan osv) spm sedananvänds för att räkna ut Konstant_X.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: fartbegränsare

Inlägg av Teknikern »

Icecap skrev: Det finns en sensor som har inbyggt magnet och hall-sensor just för att avkänna t.ex. en skiva med hål. Finn bl.a. på ELFA.
Finns på varenda biltillbehörsaffär och varenda bilskrot i mängder, 4 st på varenda bil. :mrgreen:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: fartbegränsare

Inlägg av danei »

Minst.
LUS
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 augusti 2018, 18:07:33

Re: fartbegränsare

Inlägg av LUS »

Det är det minsta problemet och en "riktig" kostar 25:- så det är det minsta problemet! 2:a lådan är större problem pga minska tillgång....
Skriv svar