TV död efter blixtnedslag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

TV död efter blixtnedslag

Inlägg av senmathal »

Hej !

Känns som jag är här och snyltar på era kunskaper då jag inte har något att bidra med själv. Men ändå...

Vi har en inte allt för gammal platt TV som dog efter ett åskväder. Den är helt död, inte ens den blå standby lampan lyser på den. Fick för mig att det kunde vara nätdelen men jag kan väldigt lite om sådant. Även en liten switchande batterieleminator rök i samma smäll. Den andra som åskan tagit.

Är det regel att det bara är att slänga TV:n eller händer det att det är reparerbart för rimlig kostnad. Förstår att det är från gång till gång men är det ens lönt att lämna in den. Tyvärr har den lokala lilla TV-verkstan lagt ner.

/Mats
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: TV död efter blixtnedslag

Inlägg av tecno »

Kolla med ditt försäkringsbolag är ett tips.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: TV död efter blixtnedslag

Inlägg av breflabb »

I regel är det skrot. F-bolagen kan bidra med något men i slutändan så blir det ingenting kvar
efter åldersavdrag, tyvärr .
Men ta några bra bilder på nätdelen så får vi titta lite närmare.
Ta även en bild på vita klisterlappen på bakstycket
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: TV död efter blixtnedslag

Inlägg av senmathal »

Tack för svar!
Har varit borta över helgen därför ingen reaktion från mig. Glömde skriva att jag redan kollat säkringen som sitter vi nätdelen. Jag ska när jag får en stund över skruva bort bakstycket igen och kolla lite till och ta en bild. TV:n är ju ändå väck så det spelar ju inge roll om man chansar och kollar lite. Men som ni tror är det nog skrot.

/Mats
Skriv svar