Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mikedomain
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2018, 23:30:23

Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Inlägg av Mikedomain »

Hej!

Är helt novis när det gäller elektronik, men ändå ger jag mig på ett litet projekt till min hemautomatisering och behöver hjälp av någon som kan, och då vände jag mig hit.

Jag har alltså en nodemcu som jag vill koppla ihop med mitt apparatskåp till pelletsen. Funktionen jag är ute efter är en signal när brännaren stannar. På enheten sitter det två st lysdioder, en grön och en röd som jag hade hoppats att man kunde använda för att meddela nodemcu:n. Det är 1.95 volt uppmätt vid lysdioden när den lyser och bör väl vara noll när den inte lyser. Som input på nodemcu:n så är det en Gpio-pin som normalt är ”high” 3,3 volt. Jordar man den så blir den ”low” och nodemcu fattar då att nåt hänt! Men vad kopplar jag mellan dessa två? Några idéer?
Tack på förhand.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Inlägg av danei »

En optokoplare.
Mikedomain
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2018, 23:30:23

Re: Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Inlägg av Mikedomain »

Tack för svar. Jag tittade lite på det du nämnde och funderar på om det är så enkelt som det ser ut att jag kopplar ena sidan till befintlig diod i skåpet och den andra sidan på optokoppplaren till ground och en gpio?
Vore ju nästan för enkelt för att vara sant :)
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1878
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Inlägg av carpelux »

Det behövs nog en pullup (ett motstånd på förslagsvis 4,7k) mellan + och gpio också, samt antagligen något förkopplingsmotstånd till led-sidan av optokopplaren.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Inlägg av prototypen »

Optokopplarens lysdiod BÖR kopplas i serie med brännarstyrningen lysdiod.
Hivar du in den direkt parallellt med brännarens lysdiod så kommer optokopplarens lysdiod att ta all ström o brännarens lysdiod är alltid släckt, du kan ju få indikering via din MCU så det gör inget.

Sedan kan du valfritt sätta optokopplarens utgång till plus och ett pulldown till minus eller kopplaren till minus och pullup till plus, helt beroende vad du är bekväm att programmera med (1 för till eller 1 för från)

Protte
Mikedomain
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2018, 23:30:23

Re: Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Inlägg av Mikedomain »

Supertack för bra hjälp :) Jag tänkte köra Tasmota i mcu:n och förmodar att det går att ställa high och low därifrån. Känner mig inte bekväm med programmeringen. Sen ska jag köra ett antal tempsensorer också som det redan finns stöd för i Tasmota plus att MQTT är färdigt :) Optokopplare beställt!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Inlägg av lond »

Kan vara så att du kan aktivera en intern pullup, annars får du använda en extern (ca 10kohm) som är kopplad till samma matning som µP.
Jag skulle nog leta reda på varifrån indikator-led:en matas ifrån och koppla in mig där med ett eget förkopplingsmotstånd till optokopplaren.

/// Marcus
Mikedomain
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2018, 23:30:23

Re: Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Inlägg av Mikedomain »

Hur kopplas det förkopplingsmotståndet mot indikator-led:en? Bara i serie med plusledningen? Vanlig resistor?

Och om någon på ett enkelt sätt kan förklara nyttan/kravet av det, som sagt, jag är okunnig :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hjälp med NodeMcu och pelletsindikering!

Inlägg av lond »

Du behöver ett motstånd som matchar dioderna krav tex 2.1v/20mA kontra vad som matar (3,3v, 5v eller 12v).

/// Marcus
Skriv svar