Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BertL
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2018, 19:35:07

Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av BertL »

Har problem med bänkdiskmaskinen, som låst sig på 40-gradersprogrammet och inte gör mer än står och mumlar en liten stund när man startar det. Eftersom det kommit fram att ingen fyllt på avkalkningsmedel på ganska länge försöker jag kalka av, men 40 grader är då en låg temperatur och dessutomhänder ju inget.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av Danny »

Har du testat resetta den?
Cancel kan det stå på din.
BertL
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2018, 19:35:07

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av BertL »

Har funderat på det, men inte hittat någon knapp för återställning. Kanske finns det i stället någon knappkombination som kan användas?

Har också funderat över om det kan vara pumpen som skall tömma diskmaskinen som är igenkalkad. Tycker mumlandet låter som om den försöker pumpa ut vatten, men är långtifrån säker. Vet dock inte var pumpen sitter eller hur man kan komma åt den.

Har sökt efter en manual på Internet, men bara hittat sådana för mig okända företag som kräver kortinformation för nedladdning (fast det uttryckligen står att kortet inte skall debiteras) och sådan vill jag ju inte lämna.
BertL
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2018, 19:35:07

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av BertL »

Har för övrigt haft många problem med denna diskmaskin. Den köptes från Electroluxbutiken i Visby för några år sedan och har bara använts ett par månader per år. Trots det blev luckan till diskmedelsfacket förbluffande snabbt sliten, så att den inte går att stänga. När vi försökte köpa en ny lucka kunde inte butiken identifiera diskmaskinen de sålt. Först krävde de in maskinen, men det hjälpte inte. De kunde ändå inte identifiera den, fast de inte kunde förklara varför. Har senare sett att det finns en platta på baksidan, där en papperslapp med information om maskinen skall sitta fastklistrad, men den lappen har saknats från början. Det senaste året har även bestickkorgen börjat ramla sönder i bitar. Har funderat på om någon sådan bit kan ha fastnat i pumpen. Börjar nästan misstänka att butiken lurade på oss en diskmaskin som de haft väl länge i lager. Priset var också mycket högt jämfört med vad diskmaskiner i vart fall idag kostar på nätet, cirka 4.500 kr.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av Danny »

Om du öppnar luckan ska det sitta en typskylt på
höger sida (på luckan).
Saknas typskylt har maskinen bytts ut under garanti.
Bevis på skrotning ska typskyltarna tas bort
och skickas till tillverkaren.
Tyvärr händer det att butiken inte skrotar maskinen,
och säljs igen.

Står det vatten kvar i maskinen?

Utan pnc nummer vet jag inte vilken version du har.
Det brukar vara programknapp 2 och 3 från vänster
som ska tryckas in samtidigt i 5-10sek.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av Borre »

Jag tror det var en sån jag hade (har som inte används) och hade den stått oanvänd en längre tid betedde den sig ungefär så.
När man startade ett program lät pumpen lite konstigt när den började med att försöka pumpa ur vatten ut att lyckas, antagligen för att vattnet torkat och allt kanske fastnat ihop eller nått.
Tömde man i nån liter vatten gick den igång och kunde pumpa ur vattnet varpå programmet startade och allt fungerade som det skulle. Det hände ett antal gånger och fylla med vatten fungerade alltid.

Manual hittade jag direkt när jag googlade.
http://fetting.se/images/901153SV.pdf

Vill också minnas att man höll in två knappar men enligt manualen ska man hålla in knappen för aktuellt program.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av Danny »

Det är därför det är viktigt med typskyltens PNC nummer.
Det finns 15 versioner av den modellen som sträcker sig
från 2002.

Här är versionen med kombinationstryckning.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av Hedning »

Längst ner på sidan 8 i manualen (som länkas till i Borres inlägg) står något
mycket väsentligt. Inga diskmedelstabletter när program med låg temperatur
körs, det täpper till en slang till nivåavkänningen med snorliknande gegga.
Att rensa slangen har väldigt låg trivselfaktor, har gjort det själv på en ESF 2440.
(när maskinen inte vet vad vattennivån är blir det varierande fel på funktionen)
BertL
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2018, 19:35:07

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av BertL »

Tack för alla goda råd! Någon typskylt finns inte och har inte funnit sedan vi köpte maskinen. Verkar som att butiken lurat på oss en skrotad maskin(?). Ändå har den fungerat någorlunda hyfsat några år.

Har lyckats avsluta 40-gradersprogrammet genom att rycka på knappen för detta och av/på-knappen och hålla båda intryckta ca 10 sekunder.

Har startat 70-graders programmet. Blev dock ingen skillnad. Tycker det låter som att vattenpumpen går, men det kommer ut inget eller bara mycket lite vatten uppblandat med citronsyra och vattnet står kvar i maskinen.

Inte heller hjälpte det att hälla i en liter till med vatten i maskinen. Blev så pass mycket vatten att det snudd på rann över, så jag tror inte att maskinen (som gått minst en gång om dagen sedan mitten av juni) led brist på vatten.

Det verkar som att maskinen den senaste gången den gått körts med disktablett på 40 grader. Den information jag fått är att det skedde därför att maskinen inte gick att starta på något annat program. Var hittar jag slangen till nivåavkänningen?
BertL
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2018, 19:35:07

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av BertL »

Fick ett infall när jag tittade på slangen genom vilket maskinen skulle pumpa ut vattnet (vilket inte fungerade). Tog slangen och blåste i den. Det bubblade rejält inne i maskinen. När jag sedan startade den på 70 grader igen fungerade utpumpningen av vatten. Bara att hålla tummarna för att programmet kan gå till slut. Skall i så fall köra den igen med avkalkningsmedel.
BertL
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 augusti 2018, 19:35:07

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av BertL »

Verkar som om den fungerar igen! Några tips om hur vi skall kunna identifiera maskinen, så att vi kan köpa en ny lucka till diskmedelsfacket och en ny bestickkorg?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning Electrolux bänkdiskmaskin innovation ESF 2435

Inlägg av breflabb »

Jag skulle ta kontakt med huvudkontoret och påtala detta svineri.
Sådant har tyvärr förekommit och förekommer inom alla elektronik grenar.
Ett exempel är mobiltelefoner som är fulla med porr när man får den.
Skriv svar