Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MrG78
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 februari 2013, 14:06:47

Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av MrG78 »

Hej!

Jag behöver lite felsökningstips på en trasig robotgräsklippare, Stiga AutoClip 525S
Felet är att när man startar den så tänds displayen med bara massa fyrkanter på i några sekunder, sen hör man ett relä klickar till och då går en 20A säkring på "moderkortet". kortslutning nånstans. Jag har kopplat bort allt som (vad jag tror) inte behövs, motorer och alla sensorer.
Började mäta lite och hittade en kondensator som var kortis i, lödde bort den men fortfarande kortis på platsen där den satt, den gröna på bilden uppe till vänster (satte dit en ny). Är även kortis på några ben på styrkortet till ena hjulmotorn bl.a. Men inte på samma pinnar på styrkortet till den andra hjulmotorn.
Har tänkt testa löda bort styrkortet men tänkte bolla lite här först om det kanske är någon som gjort samma felsökning och om det kanske är nått vanligt fel.


Tack på förhand
Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av Danny »

Troligtvis kortslutning i någon av trissorna Q18, Q11 och Q12.
MrG78
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 februari 2013, 14:06:47

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av MrG78 »

Intressant!
Den uppe till vänster, Q18 var ingen trissa, nån dubbel schottky-diod (https://www.vishay.com/docs/88679/mbr4035p.pdf)
Men de andra två är sånna här: https://www.westfloridacomponents.com/m ... 70N10L.pdf
Får ingen kortis på de när de sitter på plats men det ska man väl aldrig lita på, bäst att ta bort de och testa utanför krets va?
Måste man byta med exakt samma modell av trissa eller räcker det med en med samma värden på
VDS 100 V
RDS(on) 16 mΩ
ID 70 A

Ursäkta om frågorna är dumma, fortfarande i lärningfasen gällande felsökning, kondingar ser jag när de är dåliga och kan byta :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av breflabb »

Dom här kopplingarna brukar inte vara så kritiska.
Så vist går det bra med en annan med ungefär samma värde
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av Danny »

Du behöver inte ta bort dem. De
går i kortslutning när de väl havererar.
Du har kortslutningen någon annanstans.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av Janson1 »

Längst upp till vänster i bild verkar sitta någonting som vill ha kylning, är det något slags drivsteg? Mät där också.
Om man har milliohm på multimetern kan man ibland avgöra i vilken ända av kortet det är mest kortis i, kan vara ytterst användbart ibland... Och som sagt, ta inte bort något om du verkligen inte tror det är vrångkortis i det.
MrG78
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 februari 2013, 14:06:47

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av MrG78 »

Ja nu har jag mätt lite mer, och som Janson1 nämnde så den där uppe är styrkortet till klipparmotorn, "stepper driver", typ.
Där har jag två trissor som är kortis i (markerade med blått på bilden nedan). Det sitter likadana styrkort till hjulmotorerna och där är det inte kortis på samma ställe... kanske är nått på spåren :)
Tror det står 127N06L på den: http://pdf.tixer.ru/175568.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MrG78
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 februari 2013, 14:06:47

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av MrG78 »

Framsteg!
Lyfte på benet på en av de två markerade, ingen skillnad... råkade dessvärre spräcka den i processen. :doh:
Lyfte sedan på ett ben på den andra och då släppte all kortslutning jag hade på andra ställen på kortet!
Ska inte ropa hej för tidigt men det ser lovande ut...

Men jag litar inte riktigt på mina skills i att hitta motsvarande komponent, är det någon som har lust att hjälpa mig, gärna från elfa eller nått där man slipper vänta 4 veckor och åka på postens avgift :)
Bifogar närbild på den trasiga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av Magnus_K »

Kolla på den här länken om det är samma. Hinner inte själv nu. -> Mouser-länk

Har för mig man kan beställa Mouser-prylar genom Microkit.se för att det ska underlätta lite.
Det stämde nog inte. Lite väl dyr frakt hos Mouser för ett par kretsar kanske? 170:-
MrG78
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 februari 2013, 14:06:47

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av MrG78 »

Ja men det kan det vara värt om det är det som är felet.
Hur är leveranstiden från mouser?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av Danny »

Gott att du har kommit så långt i felsökningen.
Mät även upp gate motståndet så det har
klarat sig. R15-16 10Ω
MrG78
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 februari 2013, 14:06:47

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av MrG78 »

Ja det känns riktigt roligt att få felsöka något som man verkligen vill få fart på, tidigare har jag bara lagat enklare grejor, som att byta svällda kondingar i skärmar, men om jag inte hittat något så har det inte känts så frestande att lägga tid på.
Mycket lärorikt detta, tack för alla tips och hjälp hittills.
Motstånden visade ca 12Ω men alla visade samma där ikring så mitt mätinstrument från Biltema presterar nog inte bättre än så :oops: Dags att införskaffa något bättre tror jag
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av Magnus_K »

MrG78 skrev:Hur är leveranstiden från mouser?
Har aldrig beställt själv från dom, men skulle förvåna mig om den inte är väldigt snabb. Här kan du läsa lite mer -> https://www.mouser.se/new-customers/
MrG78 skrev:Motstånden visade ca 12Ω men alla visade samma där ikring så mitt mätinstrument från Biltema presterar nog inte bättre än så :oops: Dags att införskaffa något bättre tror jag
Vad säger din mätare om du bara håller ihop proberna?
Det lilla extra motståndet (2Ω) kan säkert vara motståndet i dina kablar. Det kommer du aldrig komma ifrån så länge du tvåpunktsmäter.
Dock har en del instrument möjligheten att nolla. Med andra ord trycker du ihop proberna, nollar, och sen mäter.
Det kan också vara att du mäter lite genom någon annan komponent som ger dig det extra motståndet.
MrG78
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 februari 2013, 14:06:47

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av MrG78 »

Beställt nu, borde dyka upp i början på nästa vecka, återkommer med resultat när jag lött dit dom :)
Nej, bara proberna gav 0.3Ω, men nu när jag mätte var det 11,3Ω, så jag ska definitivt kosta på mig ett nytt instrument.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning på en Stiga AutoClip 525s

Inlägg av breflabb »

Jag tror att det räcker med nya mätkablar med bra kvalitet
Skriv svar