Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Jag har en fråga jag tänkte ställa i detta forum för jag vet inte riktigt annars var den skulle hamna..

Jag är intresserad av ett fordon som visar sig ha ett allmänt problem med att stator-lindningen bränns och motorn slutar ladda batteriet.
Detta diskuteras på olika ställen på nätet men jag skulle vilja förstå om man kan göra något för att lösa problemet.

Vad är det som får en stator att 'smälta' ihop?
Det visar sig att detta fordon även har en koppling (brun i nedan video) mellan de tre statorlindningarna och likriktaren (?) som smälter, denna brukar folk ta bort och löda kablarna för att slippa att den smälter.. men det känns lite fel väg att gå.

Vad är det som leder en massa ström genom statorlindningarna?
Länkar in en video som beskriver problemet men har dom rätt i att det inte finns någon lösning?
Här låter det som att generatorn på 500W är 'för stor' men jag har svårt att tro att en generator alltid levererar max ström som måste ´förbrukas' - skulle vara kul att höra någons kommentar :)

Hoppas fram 4 minuter så nämner han detta!
Tacksam för input!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av danei »

Det finns ingen länk, video eller information om vad det är för generator. Men det är inte ovanligt att man kortsluter utgången på mindre generatorer. Så den levererar max ström hela tiden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av grym »

vad är det för generator?
motorcykel med kortslutande laddreglering så måste allt vara ok hela vägen
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av steffo100 »

Ops.. Jag trasslade nog till det en smula..
Vet inte vad det är för generator, alltså typ.
Modellen på motorcykel är Aprilia....

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av danei »

Han har inte riktigt koll på hur det funkar. Generatorn ger inte konstant effekt som måste kylas bort. Där emot ger den kostantström, men när regulatorn kortsluter så blir spänningen låg och där med även effekten.

Att kontakten blir överhettad kan knappast vara ett symptom av att statorn blir överhettad.

Problemet är väl att statorn inte riktigt klarar den strömen som den är byggd för. Jag håller med om att en serie regulator eventuellt kan funka, men då utsätts i stället statirn flr spänningar som är mycket högre än vad den är byggd för. Men strömen och värmen blir mindre.
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av steffo100 »

Problemet är väl att statorn inte riktigt klarar den strömen som den är byggd för.
Betyder detta att det inte finns någon vettig lösning på problemet annat än att byta generator?
Hoppades att någon skulle kunna ha en bra idé på hur man kan minska bördan på statorn en smula..

Kan man tänka sig att man lindar om statorn med bättre kvalitet på koppartråden?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av danei »

Kvaliten på koppartråden varierar inte märkbart. Jag förutsätter att det inte finns utrymme för tjockare tråd. Det är möjligen om man hittar en lack som klarar värmen bättre. Det som jänder vid överhettning är att lacken smälter och lindningarna blir kortslutna. Då blir det lägre spänning ut och ännu mer värme i statorn. Så möjligen en super duper lack.
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av steffo100 »

Hej och tack.
Ja - jag tänkte på lacken, men det kanske är svårt att styra över och som du säger kanske ingen kiosk-vältare.

Det finns inget sätt att sänka effekten över statorn på något vis, tänker lite som en effektkonsument någon stans i systemet?

En annan tanke kanske kan var att linda med lite förre varv - detta borde väl ge lite mindre spänning men de borde väl regulatorn kompensera för..??
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av grym »

man minskar magnetflödet i rotorn, det kan dock vara en rolig sak att göra, ex pulsa med magnetfält i motsatt rikting, eller shunta bort en del av flödet

man får kolla exakt hur det är gjort och sedan fundera på möjliga lösningar
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av Janson1 »

Skulle det gå att sätta tre lågohmiga effektmotstånd, (typ 0,1-0,5 ohm) ett på varje fas i serie på dom gula kablarna och på så sätt minska kortslutnings strömmen? Jag tror inte statorn tycker om att totalkortslutas för länge. Med detta så flyttar man ju en del av värmen från statorn?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av xxargs »

Då har du inte förstått hur en generator funkar - strömmen är alltid konstant och direkt beroende av magnetflödet på ankaret.

Det gäller vare sig nära 0 Volt när regulatorn kortsluter för att spänningen är tillräckligt högt över batteriet eller 14 Volt när det laddar batteri och driver last.

det som jag kan tänka mig förstör lindning är att regulatorns dioder och tyristorer pajar/kortsluts och batteriet skjuter all ström genom statorlindningen baklänges...

är generatorn alltid brända i samband med trasiga regulatorer så är det regulatorn (när den går sönder) som orsakar att lindningen brinner
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av grym »

fulfundering

om det blir glapp mellan lindningarna och dioderna, så skulle man kunna få spänning hög nog att ta sönder dioderna och sedan så går strömmen baklänges

så att få bort en dålig kontakt med lödnin kan vara en lösning
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av xxargs »

Det är rätt tunga induktanser med ganska god portion läck-induktans - ja varför inte - induktionsknäppar av glapp regulatorn kan ge groteskt höga spänning eller 'miss-fire' i någon halvledare där man råkade öppna för batteriet hela vägen igenom när det inte skulle och kan ge väldig hög ström...

en motorcykel är inte direkt känd för att vara vibrationsfri och elektronik inknölat där det finns plats, ibland dålig kylt och infästningar som inte dämpar vibrationer - har grejorna lekt maracas tillräckligt länge så finns det nog chans att det kan vara glappt någonstans...
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av steffo100 »

Hej,

Verkar alltså som att generatorn på detta fordon är feldimensionerad på något vis då jag antar att mekanismerna ni beskriver är hur en generator är tänkt att fungera.
Enligt uppgift är det inte alltid regulatorn är trasig i samband med 'bakad' stator men det verkar dock inte ovanligt.
Teorin att regulatorn klappar ihop och skickar batteri-ström genom lindningarna verkar möjlig men är nog inte enda anledningen då, som sagt inte alltid regulatorn går sönder.

Vad händer om man lindar om statorn med färre varv?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av danei »

Den kommer att sluta ladda på låga varvtal och ge en högre ström på högavarvtal.
Skriv svar