Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av grym »

regulatorn behöver inte gå sönder, det är en shuntregulator så den kortsluter bara när spänningen är för hög
det räcker ,med att en diod i likriktarbryggan pajjar så kan det elda upp resten
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av xxargs »

B/antal varv = I, B är då totala magnetiska flödet från rotorns permanentmagneter

Men spänningen kommer också skala ned i motsvarande grad.

Man skall komma ihåg att strömmen i lindningarna är en automatisk motreaktion för att hindra magnetfältet från rotorn att tränga in i statorns polskor, och strömmen (gånger varvtal) är aldrig högre än vad som exakt motsvarar B i flödet som rotorns magnetfält försöker tränga in i statorns polskor.

dvs situationen är samma som när man försöker trycka ihop två neodymmagneters norrpoler mot varandra och det hela tiden vill försöka trycka ifrån varandra.

Det är därför en generator har mycket tvär strömgräns där spänningen sjunker helt till noll om man försöker dra minsta lilla ström mer än vad som motsvarar i rotorns magnetflöde och spänningen går upp till fullt (motsvarande förändringstakten av magnetflödet) vid minsta lilla ström lägre än motsvarande rotorns magnetflöde...

---

Jag önskade att någon kunde göra lite mer seriös mätning på generatortemperatur på generatorn under normal drift, när den hålls kortsluten etc. och om det är varmare än normala andra generatorer.

Har nämligen lite svårt att köpa att generatorn skulle vara underdimensionerad och att det plötsligt och ibland går sönder - är den underdimensionerad så är tex värme alltid ett problem - från dag 1 när man kör eftersom den här typen av generator kör alltid i strömmar nära kortslutet läge som beskrivet ovan - alltid.

Tror fortfarande på sekundäreffekter som regulatorn släpper batteriström genom sig en dag eller att det blir glapp och avbrott med spänningar så höga att isoleringen bränns sönder och det blir kortis igenom som sekundär-effekt med hög övergångsmotstånd och massor av värme.

Kan motorn varva 10 ggr sin tomgångsvarvtal så är spänningen också 10 ggr högre vid toppvarv gentemot tomgångsspänningen om generatorn inte ligger på strömgräns hela tiden - vi pratar om > 150 Volt på öppen pol (eller när strömmen är minsta lilla mindre än precis vid strömgräns) vid högvarv och sedan kanske induktionsknäppar ovan på detta pga. glapp kablage och miss-fire i regulator och brasan är igång...
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av steffo100 »

Hej och tack för en bra lektion.
Jag har oxå svårt att tänka mig att generatorn skulle vara underdimensionerad.
Det är Rotax som konstruerat motorn och dom borde veta vad dom gör.
Standard-knepet i brukar-kretsarna är att varva upp motorn till 4000rpm och mäta spänningen mellan statorlindningarna, den ska uppgå till 60V enligt manualen som syns nedan, får man ett lägre värde mellan ett par så betraktas statorn som 'bakad'..

Vissa har enligt uppgift bränt massor med stator-lindningar medans andra verkar ha haft färre problem- jag har svårt att tro att vissa har fått 6 måndagsexemplar..
Man kanske kan misstänka att det är något annat mekaniskt problem i kontaktdon eller liknande som spökar, eller kan det ligga något skumt i själva ankaret?

Enligt uppgift inträffar problemet både i samband med trasig regulator och utan dito.
Om det skulle vara så att något händer i systemet som gör att batteriet matar tillbaka ström som bränner statorn, skulle det kunna gå att skydda sig mot på något vis?

En diad eller annat kopplat på smart sätt i kretsen?

Bild
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Laddning i fordon (Stator/likriktare/ladd-rela)

Inlägg av Janson1 »

Om det nu är batteriet som via backström bränner generatorn så bör väl problemet bli bestående i regulatorn och kan sedan mätas. Sedan så hänger väl alla tre lindningar i "luften"(dom har bara en gemensam mittpunkt) så om det kommer 12 volt i en lindning så bör det väl inte bli kortis i statorn för det?
Skriv svar