Hjälp med nybörjarprojekt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av opampen »

Det är skillnad på tom gångspänning alltså utan belastning! Du kan aldrig ta ut en stabil spänning med så liten skillnad. Vill du ta ut lite mer än 12 V. så räcker inte 14V. in. Som tidigare sagts så kräver regulatorn minst 3V. skillnad. Ska du ha ut 12V. måste inspänningen var minst 15. i vilket fall när den belastas. Helst mer för det beror också på vilken trafo du använder. Är det en lite klenare trafo då sjunker spänningen mer än om du har en trafo med högre effekt uttag där trafons inre resistans är lägre.

Det beror också på hur stor filterkonding man använder. Beroende på strömuttag. Vid 1,5A. välj 10 000µFeller större.

Så för att vara på säkra sidan med tanke på att nätspänningen kan variera en del också skulle jag rekommendera att man har en skillnad på 5-10 V. mellan in och utgående spänning.
Senast redigerad av opampen 14 augusti 2018, 12:22:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Tack opampen, du är hjälpsam, jag kör ju labbagregatet som PS, och det är ju inte klent. Dock lyckas jag bara skrämma upp strömmen till 37mA vid 16V och då blir LM317:en knallhet trots att den ska klara 1.5 A, ditt tidigare inlägg om kylfläns borde vara relevant här. Hoppas Mulle-Meth inte tar illa upp, utan har nytta av denna info.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av opampen »

Oj,då! Den blev så varm vid bara 37mA!? Vilken inspänning har du in till regulatorn? Tänk på att inspänningen inte får överstiga 40v.!
Det är som sagt mycket viktigt att regulatorn kyls redan vid ganska små strömmar eftersom förlusteffekten blir ganska stor.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Efter lite envist mek har jag fått kretsen att fungera....en kall LM317 1.5 A levererar mycket ström men testade bara upp till 0.5 A (med 14 V ingångsspänning, potentiometern vet jag inte exakt vad jag vred upp den till)....spänningsregulatorn blev snabbt het och helt visuellt såg man på mitt ficklampsbatteri hur strömmen i kretsen minskade....130 mA verkar LM317 stanna på att kunna leverera utan kylfläns. 1µF använde jag på ingångskondingen och 4,7 µF på utgångskondingen.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av opampen »

Ficklampsbatteri? Hur mycket LM317 klarar utan kylning är ju beroende på som jag tror jag nämnt tidigare, hur stor inspänningen är och vilken spänning man tar ut! Det är förlusteffekten som det handlar om.

Bra att du satte dit en lite större konding! Bra för att motverka eventuell självsvängning!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Hobbyisten »

opampen, är inte strömmen genom LM317 det ultimata måttet just på hur stor ström den klarar okyld ? Menar du att man skulle kunna "fläska ur" mer ström ur den med högre spänning trots att den redan begränsar strömmen pga hetta ?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Borre »

Det är spänningsskillnaden mellan in och ut tillsammans med strömmen som avgör hur varm den blir. Ohms lag.
Hög inspänning med låg utspänning ger snabbt höga förluster även vid låga strömmar. Tvärtom ger så liten skillnad som möjligt mellan in och ut lägre förluster vid samma ström.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av opampen »

nybörjarnörd skrev:opampen, är inte strömmen genom LM317 det ultimata måttet just på hur stor ström den klarar okyld ? Menar du att man skulle kunna "fläska ur" mer ström ur den med högre spänning trots att den redan begränsar strömmen pga hetta ?
Om man skickar in t.ex. 12V. till LM317 och tar ut 5V. blir spänningen över kretsen betydligt mindre och därmed blir förlusteffekten mindre jämfört om du lägger på 25V. och tar ut 5V. då blir ju spänningen högre över 317 och därmed ökar förlusteffekten.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Got it ! :tumupp:
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av tokfan »

Ett tips för dig är appen electrodroid och nåt program som typ multisim där man kan bygga kretsar och simulera dom.
Kör hårt!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av opampen »

Det handlar om just denna krets och hur man allmänt räknar på effekter, förlusteffekter, el-lära och förståelse för hur kretsen fungerar rent praktiskt! Här gäller att ta fram multimetern mäta och räkna!

Simuleringsprogram är jätte bra! Men man måste vara i verkligheten också!

Men tack för tipset! Användbart i andra sammanhang!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Exakt opampen ! Man kan likna det som skillnaden mellan karta och faktisk terräng, dessutom får man abstinens av att inte greja med de fysiska komponenterna :lol:
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av opampen »

Helt riktigt, Nybörjarnörd! Man längtar till labbänken och att få koppla upp kretsarna med mät-instrumenten!
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Mulle-Meth »

Jag sitter och ska beställa komponenter (bättre sent än aldrig), men är fortfarande fundersam över komponenternas värden? Det verkar råda lite skilda meningar i tråden.

Ska jag eller ska jag inte använda komponenter med följande värden?

Potentiometer: 5K Ohm
Motstånd: 240 Ohm
Keramisk kondensator: 0.1uF
Elektrolytisk kondensator: 10uF

All hjälp mottages med evig tacksamhet! :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av opampen »

Du kan använda dom värdena som står där. Utspänningen blir R2 (potten)/R1 (240 Ohm)+1 *1,25 (V.ref.).

Titta på databladet här ser du hur du kan koppla upp den https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... data_e.pdf

Hoppas att det löser sig!
Skriv svar