Hjälp med nybörjarprojekt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Mulle-Meth »

Hej!

Jag har nyligen fått upp ögonen för elektronik/ellära, och har tänkt ut ett litet nybörjarprojekt som skulle vara roligt att hålla på med.

Jag har en PC-fläkt som jag misstänker har en spänning på 12V. Jag vill kunna styra fläktens hastighet med en potentiometer, som jag förstått är som ett motstånd där man kan variera resistansen. Jag kommer att använda mig utav en LM317 för att reglera spänningen i kretsen.

Sedermera behöver jag två kondensatorer (kallas "capacitors" på engelska?) samt två motstånd. Specifikationerna på dessa i Farad och Ohm vet jag inte ännu, det behöver jag lite hjälp med.

Jag har tagit mig friheten att rita ett litet kopplingsschema i Paint som jag bifogar nedan.
Kopplingsschema.png
Hur vet man vilka värden som motstånden respektive kondensatorerna ska ha? Med hjälp av någon beräkning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Mulle-Meth »

Jag hittade en bild på ett kopplingsschema där även värdena medföljer.

https://www.google.se/search?tbm=isch&s ... Un-h5QSVFM:

Någon som har koll på var man bör koppla sin potentiometer samt vilket värde/range den ska ha? Någon som rentav kan hitta någon tutorial :)?
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av peo007 »

Komponentvärdena står på schemat.
317.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av prototypen »

240 ohm är lite udda men det går bra med 270 som är mer ett standardvärde.

Båda kondensatorerna kan vara 10 uF, eller 1 eller 100

Varför C1= 0,1 uF är ditritad är troligen för den stora kondensator som sitter före regulatorn sitter för lång bort, 5 cm har jag sett som gräns.

Det där är en väldigt tolerant koppling.

Protte
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Mulle-Meth »

Detta kanske är en dum fråga, men var ska potentiometern placeras?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När det gäller strömförsörjning finns det många goa små batterier på 12 volt som man kan använda. Jag har några som använts vid Åtelkameror. Det finns ett i denna video.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av prototypen »

R1 är ritad som en symbol för potentiometer.
Amerikaner ritar motstånd som ett veckat streck, på den här sidan Atlanten gör vi rektanglar.

Protte
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Mulle-Meth »

Okej! Så pilen som pekar mot R1 indikerar att komponenten är en potentiometer och inte bara ett motstånd? Detta för att en potentiometer egentligen är ett motstånd som går att reglera, eller hur :)?

Jag ska alltså införskaffa en potentiometer med ett motstånd på 5000 Ohm?
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Mulle-Meth »

Lasp skrev:När det gäller strömförsörjning finns det många goa små batterier på 12 volt som man kan använda. Jag har några som använts vid Åtelkameror. Det finns ett i denna video.
Tack! Detta kan mycket väl vara användbart i prototypstadiet, men vid senare utveckling är tanken att detta ska bli en liten fläkt som suger in röken som bildas när man löder. Då är det praktiskt att kunna koppla in den direkt i eluttaget! För det är väl bara att hitta en 12V-adapter och ta reda på vilken kabel inuti som är pluspol respektive minuspol? Adaptern konverterar ju växelströmmen till likström per automatik, om jag inte är helt efterbliven :)
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Mulle-Meth »

prototypen skrev:240 ohm är lite udda men det går bra med 270 som är mer ett standardvärde.

Båda kondensatorerna kan vara 10 uF, eller 1 eller 100

Varför C1= 0,1 uF är ditritad är troligen för den stora kondensator som sitter före regulatorn sitter för lång bort, 5 cm har jag sett som gräns.

Det där är en väldigt tolerant koppling.

Protte
Jag vill minnas att jag, när jag såg någon video eller läste någon guide, att C1 ska vara en keramisk kondensator och att C2 ska vara en elektrolytisk kondensator. Verkar detta rimligt? Vad är isf anledningen?

Hur vet du att båda kondensatorer kan vara 10uF?

Jag skrev en liten komponentlista, skulle du kunna kika igenom den och kolla så att allt ser bra ut?

1st 120mm 12V PC-fläkt
1st 12V AC-DC väggadapter
1st filter av aktivt kol

1st LM317 linjär spänningsregulator
1st 5K Ohm potentiometer
1st 240 Ohm resistor (motstånd) (eller 270 Ohm)
1st 0,1uF keramisk kondensator
1st 0,1uF elektrolytisk kondensator

:)
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Janson1 »

Den sista komponenten kan vara 10 uF 35 volt elektrolyt, det passar nog bättre...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av prototypen »

Du har skrivit 0,1 uF elektrolytisk men det ska nog vara 10.

Jag sätter regelmässigt 10 uF på in och ut och det har fungerat senaste 40 åren med något tusental regulatorer.
Har ett kort där stora glättningselektrolyten sitter i ena änden av kortet och regulatorn i andra, där sitter en 0,1 nära regulatorn.

Är nog viktigare HUR kondensatorn sitter än vad det är för typ.
Kondensatorerna på både in och ut ska förhindra självsvängning och då är det bra att de sitter NÄRA.

Protte
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Mulle-Meth »

Tack, såg nu att den elektrolytiska kondensatorn skulle ligga på 10uF :)

Däremot fattar jag inte riktigt det övriga du skrev, men det låter lite som att du kommer fram till att ditt tillvägagångssätt funkar genom trial-and-error, eller har du gjort någon beräkning?

När du skriver att kondensatorerna ska ligga "nära", vad ska de ligga nära till?
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Mulle-Meth »

Janson1 skrev:Den sista komponenten kan vara 10 uF 35 volt elektrolyt, det passar nog bättre...
Yes, 10uF elektrolytkondensator har jag pejl på. Vad menas med att kondensatorn "ligger på 35V"? Eller hur kom du fram till det?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hjälp med nybörjarprojekt!

Inlägg av Marta »

Precis som 240Ω inte ar standardvärde är de samma sak med 5k för pot. 4.7k är standard.

Spänningen på lytingar vid lägre spänning bör väljas så de högst utsätts för 3/4 av sin märkspänning. Ju högre märkspänninng vid en viss kapacitans, ju dyrare och fysiskt större är komponenten.

Med 270Ω och 4k7 pot blir en stor del av potens vridning overksam. Det blir möjligt att vrida upp till 23V om denna inspänning funnits tillgänglig. Med 12V in får Du inte ut mer än kring 10V. Halva vridvinkeln blir "glapp".
470Ω blir bättre. Det motsvarar 13.7V ut.

Du bör hålla alla anslutningar korta. Det gäller även sladdarna till poten.

En liten bit aluminiumplåt behöver kanske skruvas fast på regulatorn. Kan Du inte hålla i den åtminstone ett kort ögonblick så är den för varm.

Vill Du veta mera om LM317 så läs dess datablad, men bli inte nojjig av det.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
Skriv svar