PWM-effektreglage
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 juli 2018, 13:28:06
PWM-effektreglage
Jag har en startmotor som jag vill begränsa effekten på och hittade en PWM regulator som jag har tänkt använda (https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... =g5l4gX7cc). Problemet är att det verkar som alla PWM regulatorer styr regleringen på minussidan. Startmotorn har bara en plus ledare och minus direkt till chassi. Jag kan därför inte koppla in enligt anvisning som jag skickar med i länken. Kopplar jag enligt anvisning så blir det full spruta då jag måste koppla minus (stift 3) direkt i chassit. Hur löser man detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 6076
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: PWM-effektreglage
Innan vi ens går in på hur/om detta går att koppla rätt.
En startmotor tar otroligt mycket ström. Även obelastad. Tror inte din regulator kommer fixa detta på nåt vis.
Vad ska startmotorn användas till?
En startmotor tar otroligt mycket ström. Även obelastad. Tror inte din regulator kommer fixa detta på nåt vis.
Vad ska startmotorn användas till?
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 juli 2018, 13:28:06
Re: PWM-effektreglage
Driva igång en rotor på en gyrokopter.
I nuläget är det full fart från början vilket sliter enormt på startmotor och kranshjul. Jag måste därför komma på något sätt att begränsa effekten. Alla förslag är välkomna.
I nuläget är det full fart från början vilket sliter enormt på startmotor och kranshjul. Jag måste därför komma på något sätt att begränsa effekten. Alla förslag är välkomna.
Re: PWM-effektreglage
Vet nu inte storleken på startmotorn som det handlar om men bara en liten från en gräsklippare drar närmare 100A vid belastning, all storlek i startmotor över detta drar en hel del mer så denna PWM regulator som klarar 20A klarar således inte av att hantera strömmen som behövs.
Sedan undrar jag varför den behöver begränsas? Jag tänker fullt drag medelst kraftig relä direkt till batteriet och ha motorn igång tills rotorn kommit upp i rätt hastighet.
Sedan undrar jag varför den behöver begränsas? Jag tänker fullt drag medelst kraftig relä direkt till batteriet och ha motorn igång tills rotorn kommit upp i rätt hastighet.
Re: PWM-effektreglage
ett stort motstånd hjälper att hålla nere startmomentet
läs lagom lång bit rostfri tunn plåt, veckad eller så , kommer bli varm
enkelt smidigt och billigt
läs lagom lång bit rostfri tunn plåt, veckad eller så , kommer bli varm
enkelt smidigt och billigt
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 juli 2018, 13:28:06
Re: PWM-effektreglage
Startmotorn är på 0,9kw och batteriet på 12Ah.
Slitaget blir enormt om jag drar på med full effekt med en gång. Momentet i rotorn är väldigt stort vilket gör att den stackars startmotorn får slita ett tag innan varvtalet kommit upp i rätt hastighet (220rpm). Vid test har lödningar och kablar smällt efter ca 10 sekunder. Slitaget på rotordisken (som inte är gratis) känns onödigt. Låter som ett släggslag varje gång man testar. Jag har sett pwm regulatorer på ebay på upp till 100A. Kan det va något? Tipset med plåtbiten låter intressant. Skall prova det. Fler tips...
Slitaget blir enormt om jag drar på med full effekt med en gång. Momentet i rotorn är väldigt stort vilket gör att den stackars startmotorn får slita ett tag innan varvtalet kommit upp i rätt hastighet (220rpm). Vid test har lödningar och kablar smällt efter ca 10 sekunder. Slitaget på rotordisken (som inte är gratis) känns onödigt. Låter som ett släggslag varje gång man testar. Jag har sett pwm regulatorer på ebay på upp till 100A. Kan det va något? Tipset med plåtbiten låter intressant. Skall prova det. Fler tips...
Re: PWM-effektreglage
Jag såg att vissa använder borstlösa motorer, har man en med sensor så borde man kunna smyga igång rotorn sakta och fint utan att belasta kablar eller batteri i onödan eller slösa mer ström än nödvändigt
Edit: Förresten, 900W/12V är 75 A och det finns det ju PWM-lösningar som klarar. Man smyger ju ingång den sakta så det bör ju inte bli högre startström än 75A heller, snarare lägre. Kanske kan du smyga upp den i fart med någon PWM-krets och sen koppla på ett relä på slutet för full effekt, verkar krångligt och onödigt men ändå
Edit: Förresten, 900W/12V är 75 A och det finns det ju PWM-lösningar som klarar. Man smyger ju ingång den sakta så det bör ju inte bli högre startström än 75A heller, snarare lägre. Kanske kan du smyga upp den i fart med någon PWM-krets och sen koppla på ett relä på slutet för full effekt, verkar krångligt och onödigt men ändå
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: PWM-effektreglage
Varför det reglerar på minussidan är för att N-kanal MOS och NPN transistorer har bättre prestanda än motsvarande P modeller.
Du får bygga, problemet är att styrspänningen till utgångstransistorerna måste vara högre än batterispänningen, men det går
Protte
Du får bygga, problemet är att styrspänningen till utgångstransistorerna måste vara högre än batterispänningen, men det går
Protte
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 juli 2018, 13:28:06
Re: PWM-effektreglage
Det bästa är nog ändå ett rejält motstånd men man måste nog köra dragmagneten på 12 volt och sen bara elmotorn via motståndet, annars kommer den att klicka och djäklas rent allmänt varje start.
- farbrorvattenmelon
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21
Re: PWM-effektreglage
Seriekoppla med en glödlampssockel så kan du prova dig fram till lagom lampa som motstånd?
Re: PWM-effektreglage
12V runt 1kW eller vad som kan vara lämpligt inte så vanliga. Det går åt ett gäng lampor om man ska gå den vägen.