PWM-effektreglage

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peter Axelsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 juli 2018, 13:28:06

PWM-effektreglage

Inlägg av Peter Axelsson »

Jag har en startmotor som jag vill begränsa effekten på och hittade en PWM regulator som jag har tänkt använda (https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... =g5l4gX7cc). Problemet är att det verkar som alla PWM regulatorer styr regleringen på minussidan. Startmotorn har bara en plus ledare och minus direkt till chassi. Jag kan därför inte koppla in enligt anvisning som jag skickar med i länken. Kopplar jag enligt anvisning så blir det full spruta då jag måste koppla minus (stift 3) direkt i chassit. Hur löser man detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av FormerMazda »

Innan vi ens går in på hur/om detta går att koppla rätt.
En startmotor tar otroligt mycket ström. Även obelastad. Tror inte din regulator kommer fixa detta på nåt vis.

Vad ska startmotorn användas till?
Peter Axelsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 juli 2018, 13:28:06

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av Peter Axelsson »

Driva igång en rotor på en gyrokopter.

I nuläget är det full fart från början vilket sliter enormt på startmotor och kranshjul. Jag måste därför komma på något sätt att begränsa effekten. Alla förslag är välkomna.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av Henry »

Vet nu inte storleken på startmotorn som det handlar om men bara en liten från en gräsklippare drar närmare 100A vid belastning, all storlek i startmotor över detta drar en hel del mer så denna PWM regulator som klarar 20A klarar således inte av att hantera strömmen som behövs.

Sedan undrar jag varför den behöver begränsas? Jag tänker fullt drag medelst kraftig relä direkt till batteriet och ha motorn igång tills rotorn kommit upp i rätt hastighet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av grym »

ett stort motstånd hjälper att hålla nere startmomentet
läs lagom lång bit rostfri tunn plåt, veckad eller så , kommer bli varm
enkelt smidigt och billigt
Peter Axelsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 juli 2018, 13:28:06

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av Peter Axelsson »

Startmotorn är på 0,9kw och batteriet på 12Ah.
Slitaget blir enormt om jag drar på med full effekt med en gång. Momentet i rotorn är väldigt stort vilket gör att den stackars startmotorn får slita ett tag innan varvtalet kommit upp i rätt hastighet (220rpm). Vid test har lödningar och kablar smällt efter ca 10 sekunder. Slitaget på rotordisken (som inte är gratis) känns onödigt. Låter som ett släggslag varje gång man testar. Jag har sett pwm regulatorer på ebay på upp till 100A. Kan det va något? Tipset med plåtbiten låter intressant. Skall prova det. Fler tips... :-)
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av Glattnos »

Jag såg att vissa använder borstlösa motorer, har man en med sensor så borde man kunna smyga igång rotorn sakta och fint utan att belasta kablar eller batteri i onödan eller slösa mer ström än nödvändigt :)
Edit: Förresten, 900W/12V är 75 A och det finns det ju PWM-lösningar som klarar. Man smyger ju ingång den sakta så det bör ju inte bli högre startström än 75A heller, snarare lägre. Kanske kan du smyga upp den i fart med någon PWM-krets och sen koppla på ett relä på slutet för full effekt, verkar krångligt och onödigt men ändå :humm:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av prototypen »

Varför det reglerar på minussidan är för att N-kanal MOS och NPN transistorer har bättre prestanda än motsvarande P modeller.
Du får bygga, problemet är att styrspänningen till utgångstransistorerna måste vara högre än batterispänningen, men det går

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av grym »

är startmotorn med permanentmagneter eller serielindad?
Peter Axelsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 juli 2018, 13:28:06

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av Peter Axelsson »

Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av Janson1 »

Det bästa är nog ändå ett rejält motstånd men man måste nog köra dragmagneten på 12 volt och sen bara elmotorn via motståndet, annars kommer den att klicka och djäklas rent allmänt varje start.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Seriekoppla med en glödlampssockel så kan du prova dig fram till lagom lampa som motstånd?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: PWM-effektreglage

Inlägg av danei »

12V runt 1kW eller vad som kan vara lämpligt inte så vanliga. Det går åt ett gäng lampor om man ska gå den vägen.
Skriv svar