Protabel AC - Ventilera med frånluftsläkten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Squeeze
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 juli 2018, 12:13:22

Protabel AC - Ventilera med frånluftsläkten

Inlägg av Squeeze »

Jag har en portabel AC, Sandstrøm SAC12C13E. Men principen är nog liknande på de flesta apparater.

Finns det möjlighet att tvångsköra frånluftsfläkten nattetid så att man ventilerar lägenheten när det är svalt ute?

Dessutom, nackdelen med portabla AC är att den ventilerar lite väl mycket under drift, vilket gör att övriga rum snarare värms upp pga högt flöde på ventilationen. Finns det möjlighet att sänka hastigheten på frånluftsfläkten?

Frånluftsfläkten är ansluten på "CN25" resp "DOWN FCAP".

Se nedanstående bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Protabel AC - Ventilera med frånluftsläkten

Inlägg av xxargs »

Motorn är klassisk enfas asynkronmotor med driftkonding och de är inte direkt gjorda att ha annan varvtal än strax under vad nätfrekvensen ger.

mao 230V in på tåten och den snurrar. styrdon för mekanisk ventilationsfläkt kanske kan justera farten men ha koll på värmen och att det kan ge en massa ljud i den driften - drift-kondingen kan också ställa till om man försöker med varvtalsstyrning


Vidare en sådan AC på 10000 eller 12000 BTU (3000-3500 Watt kyleffekt) måste omsätta groteska mängder med luft vilket ändå är mycket mindre än vad en utomhusdel drar igenom sitt flänspaket sittande på utsidan av huset - det gör också att lufttemperaturen tvingas upp med den begränsade luftomsättningen i en portabel AC - till kanske 50-60 grader C på utblås medans en utomhusmaskin kan hålla det på 35-40 grader C vid 30 graders omgivningstemp. Detta påverkar givetvis COP

Det betyder att när kompressorn arbetar så kan du knappast dra ned farten på utsugs-fläkten då kompressorn går då för varm och tungt och klixon-skydden i den löser ut efter ett tag.

---

Det fans under en period för några år sedan portabla AC som hade dubbel slang och den vägen inte hade problem med inläckande varmluft utifrån. men krävde två stora hål och se till att insugna luften inte var hetluften som blåste ut i den andra slangen typ...

---

Har för mig att De Loghi hade/har en variant i Australien av vatten-skrubbande AC (dvs. ångade upp vatten till ånga i en del av kondensorn) där man kunde dra ned på utblåsfläktens fart en del för att just minska mängden utfläktad luft och därmed insugen varmluft utifrån i situation med väldigt varm utomhusluft.

Den gamla RADEL jag har använder just nu i vatteuppångande drift - inte för att minska utfläktad varmluft utan helt enkelt för att jag får ca 20% mer kylkapacitet och 100 Watt mindre med strömförbrukning samtidigt - den råkade nämligen ha riktig vattenskrubber med riktiga spolpumpar för kontinuerlig drift - dock inte utrustad med dunk (då det var tänkt för de mer utrustade modellerna än den jag har) men resten av infrastrukturen finns på plats och den använder jag också...

---

Bäst är förstås som alltid en riktig split-maskin, men många av oss bor på sådant sätt att detta tyvärr inte är ett alternativ...
Skriv svar