Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Epsi
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 juli 2018, 13:54:14

Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av Epsi »

Jag har ett litet projekt jag funderat på ett tag men eftersom kunskapsnivån är väldans låg har det liksom aldrig blivit av...
Jag skulle behöva snickra ihop en brytare för två 12V ledningar styrd av en varvtalsgivare samt en extern brytare.
Dvs, jag har idag två parallella ledningar jag vill ska vara brutna i normalläge samt när varvtalsgivaren visar ett för högt värde. Den externa brytaren skall sluta kretsen men jag vill i nödfall kunna åsidosätta varvtalsgivaren med någon form av nödkörningsläge. Jag tänker mig att detta borde kunna gå att få till med någon halvsmart krets som fattar att jag vill nödköra om jag slår på den externa brytaren typ 3 ggr innom 5 sekunder.
Det begränsade varvtalet måste kunde vara ändringsbart, antingen genom programering via USB eller kanske en potentiometer?
Å hela rasket ska sitta i en traktor så den måste antingen drivas på 12 volt eller ha någon regulator.

Är jag begriplig så?

Är det någon som har ett tips eller två på vad jag ska läsa på om för typ av hårdvara så är jag helt klart intresserad. Vet att jag för typ 10 år sedan hade nått litet programerbart chip i skolan som antagligen hade funkat att bygga vidare på men jag vet inte vad det hette, tänker att något liknande lär väl gå att få tag på idag?
Vad är en rimlig budget i komponenter? Eftersom vi pratar en eller två enheter kanske det är vettigast att hitta någon som är sugen på ett helgprojekt?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet. Nä, jag förstår inte riktig vad du vil kontrollera.
Är det ett tillbehör till en traktor!
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av Zkronk »

Vad för traktor handar det om?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av Icecap »

Jag är osäker på lite saker: Du har två ledningar som ska brytas "i normalfall" samt när max. RPM uppnås och överstigas.
Men när ska de slutas?

"Nödläge" kan jag fint acceptera (jag tänker EPA/liknande som ska besiktas) men aktiveringen vid att påverka en brytare ett antal gångar inom en viss tid kan bli lite knepig.

Enklast ville vara med en mikroprocessor (µC) som båda kan ha koll på speciella trapptryckningar och mäta RPM i samma burk. Men utan programmeringsvana kan det bli väldigt drygt om inte du brinner för att börja programmera.

Inställningen av begränsarens max-RPM kan enkelt göras om en µC är inblandat, man kan koppla på en seriell port och skicka ett kommando som sedan sparas i den interna EEPROM i µC'n.

Potentiometer kan såklart användas, man ska dock välja rätt version om inte det ska glappa osv.

Knapptryckningen kan detekteras med logik-kretsar också och en analog RPM-begränsare kan byggas - så det finns alternativ.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av LeCanard »

Skall det sitta i "traktormiljö" så håll det så enkelt som möjligt. En varvtalsvakt, reläer, omkopplare samt en ordentlig kaplsing.

/LC
Epsi
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 juli 2018, 13:54:14

Re: Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av Epsi »

Det var ovanligt vad snabbt man fick såpass många svar på ett forum, får tacka för det :)

Detta spektakel har jag tänkt montera i en A-traktor till svärdottern, och ja, det finns liknande färdiga lösningar att köpa för typ 1600kr, men dom har inga "nödkörningslägen" om man säger så.

Det jag vill bryta är spänningen till injektorerna som i detta specifika fallet matas med två separata ledningar.
Varvtalet vill jag mäta på kardanen, gärna med en induktiv givare av samma typ som används som ABSsensor på lastbilar (spolen i dom har ca 1100ohm om det spelar roll). Justeringen av tillåtet varvtal vill jag ha pga att jag och den lilla ägarinnan inte är helt överrens om vilken storlek på däck som är vettig.
Och eftersom det ska sitta i en A-traktor kan jag inte ha en stor "override" knapp i kupen, därav min ide med pulser med tändningsnyckeln. Om ägarinnans mor går med på det hela är jag inte helt främmande till en lösning där normalläget är 30 kmh, men med en "kod" går det att köra 45, en annan kod åsidosätter spärren helt. Dvs, en kod som ägarrinnan kan få för att köra 45 så jag slipper riskera att hon vill köpa en mopedbil i stället, och en kod som jag har själv.

Jag är helt klart inte omöjlig på att grotta in mig lite i programering, men jag har svårt att motivera över 20 h på just ett kretskort och programvara. Just det där chippet jag höll på med på skolan för 10 år sedan var ju ganska simpelt, men jag minns inte vad det heter.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av Icecap »

Såklart går det att lösa utan mikroprocessor inblandad - men med de funktioner du beskriver ville mycket bli lättare MED en mikroprocessor.

Sensorn är enkel att interfaca till, det blir en op-amp med lite krims-krams och du är i mål.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av Elman »

:-) :-) gissar att vi pratar epa/a traktor med snut läge... Gör inte som min klasskompis 1986
dubbla växel lådor när snuten kom stoppades fel växel i lite hastigt ,så vid provkörningen så gick växlarna åt fel håll till följd att när polisen skulle backa ut för provkörning backade denne in framlänges in i polisbilen och alla andra i klassen hade körkort vid 18 å r men traktorägaren fick fira. Handla på systembolag och körkort.
Poliser är inte dumma när traktorer går i 90 på 50 väg.. : :lol: särskilt om dom är 30 reggade
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av danielr112 »

För det första kan du inte mäta varvtalet på kardanen men du kan mäta hastigheten ;)

Nu behöver man besikta varje år så det är viktigt att spärren är gjord på rätt sätt. En ren varvtalsspärr är vad jag vet inte giltlig rent elektroniskt där man har alla växlar och sedan stryper till 2000rpm istället för normala runt 4000+.

Om dom inte ändrade året inför senaste tiden? Var ju ett par år sedan jag byggde ett halvdussin maskiner själv...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Nybörjare/ säkerhetsbrytare för traktor.

Inlägg av danei »

Nej det är inte en tillåten lösning. Är det ens lämpligt att hjälpa till med den här typen av ”nödlägen”
Skriv svar