Styra lucköppning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wiklander79
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 juli 2018, 00:07:32

Styra lucköppning

Inlägg av Wiklander79 »

Hej.
Hoppas detta inte är en för enkel och dum fråga men känner mig osäker på i vilken ände man ska börja

Håller på med en foderbod till hästarna och behöver kunna öppna 2 luckor fjärrstyrt.

Tänkte mig att kunna styra det via en vanlig sms brytare i vanligt eluttag. Skulle därför behöva ideer på hur jag skall styra tbå luckor öppning och stängning. Tänkte mig först en motor som lindar upp en styrlina och på så sätt drar upp luckorna.
Men hur hindrar jag den från att inte brinna upp genom att den drar hela tiden strömmen är på.

Funderade också på någon form av pistong som knuffar närcström är på och släpper när spänningen inte är på.

Tacksam för att få lite hint i vilken riktning jag ska gå.

Mvh mats
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Styra lucköppning

Inlägg av Micke_s »

Hur kritiskt är funktionen att börja med?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Styra lucköppning

Inlägg av Henry »

Måste de öppnas fjärrstyrt, det går inte bara med tid?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Styra lucköppning

Inlägg av svanted »

ska de både öppnas och stängas?
om de bara ska öppnas kan du "fjäderöppna" dem, typ en motsatt kopplad dörrstängare...
då behöver du bara en typ solenoid som spärrar...
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Styra lucköppning

Inlägg av Elman »

Repsnöre flagglina sen en dunk fylld med sand som motvikt i,och några öglor över ett litet block som öppnar eller stänger . Linan kan löpa i ett vp eller om inte luckan blir för tung.
Själva låset en 12v solenoid för öppna bagage lucka ex. . Liten sprint som löper genom byggvinkel eller liknande eller plyfa bitar .. funktionen blir ladda mat och öppna . Sen stängs manuellt
Slipper gränslägen ,motor styrningar..överlastskydd av motor ifall något kärvar.
Dörrmagnet spole för hålla branddörrar fungerar, ligger på en 500kr
Hade det på hönluckan motvikten öppnade när spolen släppte och på kvällen stängde luckan man om hönorna var inne .. gjorde tidigare tvärtom med då hamnade hönorna ofta på felsida

Hållmagneter finns från Kina även..
Rep /dunkmotvikt över ett block fungerar i princip på alla dörr typer häng ,skjut, samt slagdörrar
Hastigheten är dessvärre svår att reglera
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styra lucköppning

Inlägg av Icecap »

Den fysiska öppningen och stängningen är inte så svår att åstadkomma.

Det säkerhetsmässiga däremot är en annan femma. Hästar är ju ökända för att kunde riva loss matningsluckor för att komma åt maten så placeringen är definitivt det viktigaste att kolla upp och säkra funktion och säkerhet.

Jag hade styrd motorn så att om driftströmmen överstiger ett visst värde en viss minimum tid skulle motorn stängas av. Vill man ha bekräftelse på öppning är det bara att ha en brytare för ändläget.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Styra lucköppning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag får väl läsa ordentligt men en bra lucköppnare är ju en linjärmotor. Du kan få med olika slaglängder, styrkor och hastigheter. Dessutom har en del av dessa inbyggda ändlägesbrytare som stoppar automatiskt. När du öppnat för fullt och vill stänga polvänder du bara matningsspänningen.

Jag laborerar med typ EN SÅDAN HÄR.
LIknande kör vi med på jobbet för typ fasadluckor (rökluckor), undertaksluckor (ses i taket i gamla hyreshus) och i sällsynta fall i takluckor där de kanske ska öppna ett lock på 20-30kg med en hög blötsnö.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Styra lucköppning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag lägger till lite andra idéer:
Mina laborationer inbegriper ett tidrelä (4-kanals) där jag kopplar reläerna så att om ett relä drar går motorn åt ena hållet och om ett annat drar vänder motorn. Om två reläer är aktiverade eller inaktiverade samtidigt händer ingenting.
Allt går på 24V och kan matas med en lite större väggvårta eller rentav batterier (bil/MC-batterier).
Ett sådant här 2-kanals funkar ju fint också:
https://www.fasttech.com/product/541150 ... tion-cycle
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Styra lucköppning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej Ts, Mats är välkommen.
Det finns några trådar om foder till hästar!
Det är inte helt oproblematiskt att ordna utfodring.
Om man bara skall ha en giva, som släpps till på viss tid och plats, då skulle jag satsa på nedfall från öppen skulle!
Skriv svar