behöver köpa nya reläer, vilka kan jag ersätta dessa med?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Poontus
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 juli 2018, 16:49:46

behöver köpa nya reläer, vilka kan jag ersätta dessa med?

Inlägg av Poontus »

jag är totalt nybörjare på reläer, jag håller på att reparera en trasig 20000kr Reciver och har kommit fram till att det troligtvis är något av reläerna som är trasiga då det är ett standardfel på dessa och det är precis dom symptom som jag har.
just den exakta modellen som jag har verkar ha utgått, men vad tar jag då istället? vet inte vilka av alla specifikationerna som är viktiga som man inte får göra avsteg ifrån, det dom är på 9V och jag vet att många byter till 12V istället, men resten?

relä 1 är en SDT-S-109LMR2
relä 2 är en SDT-S-109DMR2

om någon kan fixa fram länk till där jag kan köpa rätt relän till rimligt pris uppskattas. gärna Elfa där jag kan handla över disk.
har hittat från USA där bara frakten ligger på 170kr + postnords avgifter utöver det vilket blir lite onödigt dyrt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: behöver köpa nya reläer, vilka kan jag ersätta dessa med

Inlägg av prototypen »

Här är databladet och det säger att det inte behöver vara en växlande kontakt som man kan tro av hålen i kortet, du har även mått på pinnarna.
http://www.farnell.com/datasheets/18468 ... 1235642937

ELFAhar bild på ett men det går inte beställa Länken sabbat av ä men det är art nr 110-86-058
https://www.elfa.se/sv/effektrelae-foer ... &simi=98.9

Problemet verkar vara 9 volt spole, ett 6 volt med ett motstånd i serie kanske är en väg.

Protte

Edit, trasig länk
Senast redigerad av prototypen 13 juli 2018, 10:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: behöver köpa nya reläer, vilka kan jag ersätta dessa med

Inlägg av prototypen »

Hittade hos DigiKey men det är inte lagerlagt och min kvantitet är 100 st
https://www.digikey.se/product-detail/e ... -ND/648892

Men du skriver om frakt 170, är det hos Digi Key du hittat?
Jag håller fingret på beställknappen hos DK, då behöver du bara betala svenskt brevporto om jag beställer

Protte
Poontus
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 juli 2018, 16:49:46

Re: behöver köpa nya reläer, vilka kan jag ersätta dessa med

Inlägg av Poontus »

prototypen, menar du att du skull beställa 100st åt mig som är minimum beställning?
jag har varit inne på alla möjliga sidor, en annan sida hade inte heller i lager men dom kunde ta in den om jag beställde 1000st för över 7000kr :lol:

jag har beställt med 12V spole redan, vad kan problemet bli om man använder 12V istället för 9V på spolen? spänningen på kretskortet som relät får är 12V. någon på ett annat forum som var väldigt duktig på att felsöka och reparera dessa resivers hävdade att det till och med vad bättre att ersätta med 12V modellen och att 9V modellen var fel och tog skada av 12V spänningen, att det kunde vara därför om dom gick sönder.
själv vet jag inte vad jag ska tro, men jag har läst om många som har ersatt dessa 9V reläer med 12V då 9V är svårt att få tag i med goda resultat

jag köpte tillslut från England på eBay, säljaren hade båda reläerna och med frakten inräknad så blev det £6
det har dock gått två hela arbetsdagar nu utan att jag har fått något meddelande om att varorna skulle ha blivit skickade
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: behöver köpa nya reläer, vilka kan jag ersätta dessa med

Inlägg av prototypen »

Nej inte hundra, utan hade du hittat något som var lagerlagt och bara ojades över fraktpriset.

9 volt är lite udda och drivs det med 12 volt så är det bättre med 12 volt spole. Utbudet är mycket större.
Enda problemet är att relät kanske inte vill dra.

Men lycka till, jag drar iväg min order till DK.

Protte
Skriv svar