CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av MadModder »

Jag provade en gång att ha massor av is i en kylväska, och en liten fontänpump i där, och slang till en datorradiator predvid mig. Det blev någon grad kallare precis på denpunkt där det blåste på mig, och det blev massa kondens som jag samlade upp på en bricka. Det var besvär att dumpa i is där då det smälte hyggligt fort, och det blev alger i vattnet efter några dagar och det vara bara till besvär. Det hade räckt precis lika bra att bara ha en fläkt blåsa på mig. Så nej det är INTE värt besväret.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av GastonDeVille »

En intressant form av kylsystem hittade jag på Bali en gång.
Tack var det höga spetsiga halmtaket blev det nån sorts självcirkulation och riktigt svalt och behagligt utan behov av AC eller fläktar. Temperaturen ute var runt 30° C
bamboo_house_bali.jpg
Bilden föreställer en liknande hydda som vi bodde i med sovrumsfönstren mot havet...
Skulle gärna åka dit igen. :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av sodjan »

Hittade en prisvärd "portabel AC" hos Classe...
https://www.clasohlson.com/se/Fl%C3%A4k ... /36-5524-2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av tecno »

:tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan man köra den så man fuktar skägget och får det trimmat samtidigt som man håller sig sval?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av lillahuset »

En "beppehatt" eller liknande eller en T-shirt blöts i vanligt simpelt vatten och placeras på huvudet. Kyler utmärkt.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av rysshack.se »

Fyllde tvättställningen med genomblöta hanndukar, lät därefter fläkten blåsa genom handukarna, nu när det varit så varmt.
Temperaturen i rummet sjönk med 2 grader från 29->27 (Ja, jag mätte med termometer.)
Och ja, det blev fuktigt i rummet, men kändes ändå behagligare....
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av xxargs »

Henry skrev:Lät en sådan stå på en 6 timmar eller nåt, 2 hinkar vatten fick tömmas och tempen i rummet gick ned till 20 så det var gränsfall till lite för kallt, ett rum på runt 20 kvm. Denna kyla räckte dock sedan under hela natten så man sov gott för att sedan upprepa allt nästa dag om det var lika varmt ute.

Hände några få gånger att jag glömt tömma hinken och det blev en mindre insjö runt AC:n, inte kul när det var heltäckningsmatta i hela rummet.
Nästa gång du köper en portabel AC, se till att det är en sådan som förångar kondensen mha. dess egne kondensor (och den vägen kyler lite extra)

det kan vara rätt kryptiskt att läsa ut denna 'feature' när man läser specarna då denna funktion har många olika benämningar...

---

jag har en maskin med riktig våtskrubber och det innebär att man hela tiden häller _i_ vatten i denna då det ger närmare 3 grader kallare luft och ca 100 Watt lägre effektförbrukning än annars - och dom där extra 3 graderna märks verkligen - ungefär som en bil som trimmas från 100 -> 120 hästar och man tycker den blev pigg ;-) - dom första 100 räknas liksom inte...

maskinen är dock i minsta laget gentemot rumsvolymen, dock kapar den 4-5 grader och det är viktiga grader komfortmässigt.

---

12000 BTU-maskin (3500 Watt) är motsvarande '1 ton' i kylverkan med amerikanska mått och då menar man en amerikansk 'ton' (2000 pund eller ca 906 kg) is som smälts per dygn i värmemängd.

Med andra ord att vifta med några isblock framför fläkt kyler inte speciellt mycket även om stråken svalare luft kanske räddar humöret en smula, för skall man komma upp i kylverkan som en 3.5kW maskin ger i kyla så handlar det om att smälta nära 38 kg is i timmen.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av sodjan »

> jag har en maskin...

...som heter, vadå?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av Henry »

Detta med hinkar av vatten gällde bara speciella dagar med optimala betingelser vad det än nu var för normalt var det annars bara en dryg halv om dagen, det var därför som jag missade ibland då den ibland blev mer än överfull.

Jag hade förstås sedan kunnat stängt av AC:n långt innan eller satt den på temperatur reglering men den fick gå, tills jag såg strömförbrukningen en dag och tyckte det var konstigt att den var en del högre under mitt på sommaren än mitt i kallaste vintern. Kopplade rätt snabbt anledningen och således satte den på temp reglering och en 23 grader vilket var helt ok och normal strömförbrukning.

Jo det finns nog sådana ja som förångar kondensvattnet och nästa gång det blir ett köp kommer det att bli en sådan om jag hittar en som är byggd för att hålla.

Är nämligen lite orolig för att kondensorn som hela tiden får skvättar av kondensvatten till slut kommer att korrodera för jag har än så länge inte sett kondensorer av rostfritt eller minimum eloxerade i konsumentprylar för att undvika dessa saker. Såg tex en gång i jobbet en avfuktare där just detta var problemet att kondensorn gått hål på pga att kondensvattnet korroderat den.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av sodjan »

Henry, här talar vi om dessa typer med en "avloppsslang" för varmluften, eller?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av xxargs »

Gammal häck köpt börja på 2000-talet som heter RADEL och har för mig att det var de-longhi pinguino på kartongen även om inget av det syns på maskinen - den fyller 18 år och fungerar än, dock börja den bli rätt rasslig och skramlig och jag börja fundera på en med större kapacitet och helst inte med R410A i köldmedel... - dock den har haft fördelen med rejäl tryck på hetluften ut vilket gjort att den inte kvävts ihjäl även om slangarna är lite långa och utblåsen trånga (läs skafferiventiler) och det har alltid varit detta som gjort att inte köpt någon ersättare då de blir lätt andtrutna så fort det är minsta lilla hinder på utblåsen.

Dagens motsvarighet med både att förånga vatten för extra kylkapacitet men också fungerar luft/luft är liknande https://www.elgiganten.se/product/hem-o ... g-we128eco (den är fylld med R290 eller i dagligt tal propan som köldmedel)

Dock exemplet är det ingen 4000:- maskin utan betydligt dyrare och att hitta portabel AC någonstans, oavsett modell, pris, just nu och närmaste veckorna framöver kan vara knepigt då det verkar vara slutsålt precis överallt, vart fall i mälardalen....

Skulle man ha köpt så skulle det ha varit för 3 veckor sedan... nu är det försent..
Senast redigerad av xxargs 18 juli 2018, 00:29:17, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av xxargs »

sodjan skrev:Henry, här talar vi om dessa typer med en "avloppsslang" för varmluften, eller?
japp - värmen måste ut någon stans

det finns också maskiner som arbetar med att värma vatten - betydligt dyrare - kräver rörarbeten och ofta kan man välja mellan att kylas med dricksvatten (ca 240 liter i timmen) om vattenkostnaden är rimlig eller så har man utomhus radiatorer med vattenslinga - gäller bara att få inkommande vattnet tillräckligt kallt bara.

har man egen villa, kan hänga/placera uteenhet på utsidan och inte beroende av grannar så är L/L split-aggregat det givna valet och de flesta L/L-värmepumpar har också AC-drift (då de egentligen var just AC-maskiner en gång i tiden)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av Henry »

sodjan: Ja exakt den typen, de klassiska varianterna. Är ju inte mest effektiva då det ju dras in varm luft utifrån eftersom de ju trycker ut luft från rummet men det funkar och göra kyla så man kan sova på på natten.

Hade dock allvarliga planer på att internt koppla om den och då sammanlagt två rör med då alltså ett rör för luft in före kondensorn och ett rör ut för den uppvärmda luften och båda rör utomhus. Det hade blivit lite jobb då AC:n förstås inte var gjord för det men jag hade ändock några kompletta idéer så det skulle kunna göras men en hel del kom i vägen och denna AC kom dock tyvärr inte heller med i flytten. Men en dag så gör jag det på det viset och hade varit kul att se hur mycket det gjort.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av Hobbyisten »

Roligt min tråd blev sån snackis :)

Främst med ledning av sodjan har jag kommit på ett - i mitt tycke - mycket bra sätt : Man tar en vanlig fläkt med god prestanda, tar av sig så mycket kläder man vågar (för grannarna !), sen tar man en vanlig blomspruta och sprayar i luften i motvinden från fläkten varvid en "ångdusch" av kallt vatten lägger sig över hela kroppen....viljemässigt styrd grad av svalka !
Skriv svar