CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av netrunner »

Electricguy skrev:Den typen av kylning är fortfarande väldigt vanlig i de billiga golvstående luftkonditioneringar man kan köpa, samt i USA där det kallas för swamp cooler.
Jag tror att "swamp cooler" är när maskinen doppar vatten på ett metallrör som sen blir kallt på grund av avdunstningen. Luften som går genom röret går sen in i huset. Givetvis optimerat så att luften kan kylas av det något kallare röret och inkoppling på kallvatten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska kolla en kul anläggning vi såg under en USA-resa. har ställt en fråga till nationalparksadministration om detta. Annars finns det ju hus i varma länder som har ett specieltl vindtorn som fångar in (svala) vindar och skickar ner dem i huset.

Bild

Om man ska säga något generellt om värme- eller köldmaskiner fungerar dessa genom att man har TVÅ, från varandra isolerade rum. I köldmaskinen flyyatr man värmeenergi från det kalla rummet till det varma genom att tillföra arbete. I en värmemaskin gör man det omvända, transporterar värme från det varma rummet till det kalla och utvinner arbete.
Hur mycket arbete som måste utföras eller utvinnas beror på en lång rad faktorer och fysikalsika lagar. Men för att få en perfekt köldmaskin (A/C) måste den arbeta.
Jag har tyvärr gjort mig av med min lärobok i termodynamik ur vilken jag kunde plocka mycket bra skisser och beskrivningar. Men så här ser en typisk köldmaskin ut (kylskåp, A/C ...)

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av MadModder »

netrunner, nej swamp cooler är bara ett annat namn för evaporative cooler, och är oftast ett poröst material som hålls blött och luft blåses genom. Från början hade man en platt packe halm som man hällde vatten över och blåste luft genom. Halmen byttes ut när den började bli sunkig.
En ganska känd gammal variant är thermador som såldes ihop med VW bubbla om man hade råd, och den hängdes i bilrutan. Det sitter nån slags filt där i som man roterar genom att dra i ett snöre. :D
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av tingo »

Klas-Kenny skrev:Är det denna du menar?

http://specialoffer.safeonline.store/cm ... tional/woo
Her er test av en tilsvarende enhet: https://www.tek.no/artikler/test-evapol ... 000/441033
TL;DR - ikke verdt pengene
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här fick jag information om hur besökscentrat i Zion N.P. fixar sin A/C. Jag misstänker att deras kylsystem bygger lite på collair-principen.

https://greenpassivesolar.com/2010/04/z ... or-center/
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av Elman »

Häller man ut vatten på golvet och låter det torka/förångas åtgår det energi till förlängningen=blir kallare i rummet och fuktigare i luften . Men det fungerar bara en dag i juni när den relativa fuktigheten är låg
Men gör man om det i Augusti när RH redan ligger nära 100,% fungerar det inte. Då luften inte kan ta upp fukten

Den som har en värme kamera kan testa det genom lägga lite vatten på golvet när det torkar kommer det synas som kallare . kan man leta fuktskador genom värmekamera. Efter som ytan som torkar blir kallare.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av Teknikern »

MadModder skrev: En ganska känd gammal variant är thermador som såldes ihop med VW bubbla om man hade råd, och den hängdes i bilrutan. Det sitter nån slags filt där i som man roterar genom att dra i ett snöre. :D
En liknande konstruktion monterades på taket till traktorer, det är den som gett upphov till skrönan om att man får lunginflammation av att ha en ac igång i en traktor, en skröna som fortfarande gamla bönder tror på. Med allra största sannolikhet handlade det om legionella.

Det finns fö. gott om skrönor som florerar hos gamla bönderna, en är att om man använder andningsskydd så blir man dösjuk för dom minsta partiklarna går igenom ändå så då kan man inte hosta upp det man får i sig. Att det sen inte är samma andningsskydd som på 40-talet och "som farsan hade när han blev sjuk" med en bit skumgummi som enda filter som bara stoppade flugor går liksom inte in alls. :doh:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av MadModder »

Hehe, nä det var inte bättre förr.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av johano »

Kan man inte cirkulera vattnet genom en bilkylare el. motsv. istället och sen en fläkt som blåser varmluften igenom. Har men en behållare som man fyller med några
liter (is)kallt vatten borde det väl funka ett tag? Värmeinnehållet i luft är ju avsevärt mycket mindre än i vatten så det borde ju gå ett tag innan man måste
byta mot nytt kallt vatten??
Kanske langa i några isbitar då och då?

Eller är det naivt?

/j
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av tecno »

Vart tar fukten vägen då?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av johano »

Kondensen får väl droppa ner i tanken...eller i en separat kondenstank
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av TomasL »

johano skrev: Eller är det naivt?

/j
Ja
För att hålla ett rum vid +20 grader, med ett luftombyte om 0,5 oms/h (30 gradig luft) och ett effekttillskott om 50W/m2 erfordras att ca 8kg is/h smälts ned.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av Teknikern »

Jag körde grundvatten-ac under flera år innan jag hade det numera superisolerade elektroniklabbet, jag pumpade helt enkelt upp grundvatten som fick passera en liten aerotemper innan vattnet fick gå i retur tillbaks i brunnen och det fungerade toppenbra.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av johano »

TomasL skrev:
johano skrev: Eller är det naivt?

/j
Ja
För att hålla ett rum vid +20 grader, med ett luftombyte om 0,5 oms/h (30 gradig luft) och ett effekttillskott om 50W/m2 erfordras att ca 8kg is/h smälts ned.
Ok ett rum...jag tänkte mer på typ bordsfläkt med "kylfunktion", ungefär som den manick som tråden skapades om.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CoolAir,vetenskap eller bluff ?

Inlägg av TomasL »

Det ger lika bra effekt med att bara blåsa luft.
Skriv svar