Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pansarharry
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
Ort: Guldsmedshyttan

Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av pansarharry »

Hej.
Köpte en 9kw byggfläkt på Harald-Nyborg. Den kommer tyvärr ingen värme när den står på halv effekt men när man slår på full så blir det värme på alla tre slingor. Dom hade tyvärr inga fler på lager utan fick avdrag på priset och behöll den.

Hittade en tråd på ett danskt elforum med en som hade samma problem. Verkar kunna vara ett relä som krånglar på dom.
Har egentligen ingen aning om det är det som är felet på min men vore intressant att testa att byta det om det inte är för dyra grejor??

Jag är inte jättehemma på el så skulle vara jättesnällt om någon kunde hjälpa mig med att hitta vilket och vart man skulle kunna få tag i ett sånt relä???

Danska forumet: http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=58&t=18117

Bild
Bild
Bild
Bild
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av Janson1 »

Det står på relät/kontaktorn vad som skall ge kontakt vid tillslag, det är mer troligt att det är vredet där man väljer halv/full effekt som är trasigt/alt felkopplat. Det går inte att se på bilden men kolla lite där bakom vredet. Fungerar termostaten?
pansarharry
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
Ort: Guldsmedshyttan

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av pansarharry »

Ok, var mest det här inlägget på danskforumet som fick mig att vilja testa reläbyte.
El spørgsmål Industrivarmeblæser
Indlæg af ulrik76 » 28 apr 2013 15:24

Hej, ved jo ikke om du har fået fikset den??
Men har selv 15 stk på arbejde af den model du har der:-)
De får alle med tiden et dårligt relæ ( blå pil) .( billigt skidt)
Skift det så virker den igen . Husk det skal være et 400 v relæ ( spolen) 3 polet .
Nogen gange kan trinreguleringen også gå i stykker...

Spørg hvis du vil vide mere

Mvh ulrik
Termostaten verkar fungera som den skall när värmaren är på full effekt. Det klickar då till i den när man höjer och kommer värme. Sen står den och slår av/på värmen. Kan fixa lite mer bilder på vredet senare ikväll.

Har iaf mätt att alla faser är med in och 400v mellan dom. Där ungefär slutar min elkunskap :D
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av FormerMazda »

Jag TROR att det funkar såhär, kan inte veta då bilderna döljer en del detaljer och att jag vet inte hur vredet fungerar.

L1 = Brun
L2 = Svart
L3 = Grå

L1 går till ena slutande kontakten på relät, till ena anslutningen på termosäkringen samt till fläkten. Termosäkringen normalt sluten lägger L1 på ena polen på reläspolen.
Fläkten får en fas till beroende på önskad hastighet på en av tåtarna svart eller brun, detta via stegvredet.

L2 går till andra slutande kontakten på relät.

När relät drar så får man 400V till en av de två elementen. Detta tror jag är halv effekt. Alltså drar relät alltid när man vill ha värme.

L3 går till stegvredet och till termostatvredet.
Stegvredet lägger L3 till fläkten samt andra polen på reläspolen beroende på läge.
Termostatvredet lägger L3 till stegvredet som då drar relä, och om full effekt önskas, lägger L3 till andra värmeelementet.

Det som kan fela nu är relät, elementen eller vredet.
* Relät borde höras om/när det drar. Om relät inte drar, ja då är det nog det. Prova att mäta om du i nåt läge får 400V på anslutning 0 och 1 på relät. 400V utan klickljud = trasigt troligtvis.
* Om du med full effekt och termovredet på max kan mäta 400V mellan de tre anslutningarna till elementen så är nåt av elementen paj.
* Mäter du inte 400V på alla elementen eller över reläspolen vid nåt läge skulle jag säga att det är stegvredet.

Och snälla rara, var försiktig. :) 400V ÄR dödligt. Detta vet du, men det skadar inte att bli påmind.
Även om man undviker att få strömmen i sig så kan man slinta med multimetern och kortsluta mot jord och det är inte heller bra, kan få smält metall i ögonen och sånt.
pansarharry
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
Ort: Guldsmedshyttan

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av pansarharry »

Ok, tack för förklaringen!
Det enda som som inte syns på bilden är där andra ändan av elementen kommer upp, det sitter tre element och i den änden är alla tre ihopkopplade. När jag har den på full så är det värme på alla tre (höll ett buntband mot dom och plasten smälte).
Reläet klickar det i är man ändrar lägen, kan också ana en "blixt" genom plasten när det slår till.

Det här är en bild från Dansk forumet där den andra änden av elementen syns:
Bild
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av FormerMazda »

Klickar reläet när du ändrar till halv effekt, eller först när du ändrar till full effekt?
pansarharry
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
Ort: Guldsmedshyttan

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av pansarharry »

Det tänkte jag ej på. Skall kolla ikväll!
pansarharry
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
Ort: Guldsmedshyttan

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av pansarharry »

Fick efter mail kontakt med en hos återförsäljaren ett nytt omställningsverd till där man ändrar effekt lägen skickat till mig. Tyvärr så var det inte där felet satt. Om det inte är felkopplat på något sätt. Den beter sig exakt lika som innan.

Det
FormerMazda skrev:Klickar reläet när du ändrar till halv effekt, eller först när du ändrar till full effekt?
Det klickar ej i reläet när man slår på halv. Men vid hel hörs ett tydligt klick.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av FormerMazda »

Den vita kabeln från elementet närmast fronten, sitter ihop med den vita kabeln till reläet?

Jag tycker nästan det ser ut som det är annorlunda kopplat med din fläkt och den andra du läst om..

Var finns du?
pansarharry
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
Ort: Guldsmedshyttan

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av pansarharry »

Hej, nej den vita går till ett eget stift på omställaren. Syns nog bättre på denna bild.

Jag bor strax norr om Lindesberg.

Bild
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av FormerMazda »

Vit, röd och blå går till elementen. Slå på halv effekt, mät mellan elementen:
vit - blå
blå - röd
vit - röd

Slå på full effekt, upprepa.

Var försiktig igen! :)
pansarharry
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
Ort: Guldsmedshyttan

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av pansarharry »

FormerMazda skrev:Vit, röd och blå går till elementen. Slå på halv effekt, mät mellan elementen:
vit - blå
blå - röd
vit - röd

Slå på full effekt, upprepa.

Var försiktig igen! :)
Finns ingen spänning när man mäter så i halv läget.
pansarharry
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
Ort: Guldsmedshyttan

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av pansarharry »

Glömde mäta i full läget så skruva isär igen :D
När den står på full så är det 395V mellan alla.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av FormerMazda »

Lite som jag börjar ana då. Jag har faktiskt en känsla av att det är felkopplat.

Relät är tvåpoligt, och drar bara vid full effekt. När detta drar så läggs två faser på två slingor.
Effektvredet kan bara på halv effekt ge spänning till ett element.
Så om inte relät är draget så går det bara en fas till ett element, men det sluter inte kretsen så att säga.
Tvärt om däremot så om relät drar på halv effekt så kan tredje elementet kopplas in och sluta den kretsen.

Jag skulle faktiskt tro att om du på effektvredet växlar dom två vita som är längst ner höger framifrån sett, så kan det funka.
Så att relät drar på halv effekt, och vid full effekt kopplas sista elementet in. Här finns risken att vredet inte kan hantera effekten om det är byggt med olika banor inuti. Men som sagt, jag tror inte det är rätt kopplat idag.
pansarharry
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
Ort: Guldsmedshyttan

Re: Hjälp att hitta relä till byggfläkt (bilder)

Inlägg av pansarharry »

Ok, tack för att du tar dig tid att klura! Jag har ju ett extra effektvred så skulle kunna prova. Någon mer mätning eller bilder/närbilder som skulle kunna göra dig mer säker? Mvh Mathias
Skriv svar