Mäta upp strömmen ur en trafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Hej !

Sitter med en apparat som har en trafo som jag vet har 230 V på primärsidan. Primär och sekundärsida kan inte förväxlas. Att mäta "tomgångsspänningen" på sekundärsidan borde vara enkelt, och jag vet att den ligger på runt 9 V, men kan man kortsluta sekundärsidan genom multimetern genom strömmätning ? En multimeter inställd på strömmätning ska ju aldrig kortsluta ett vägguttag eller ett batteri, men går DETTA ? Strömmen kan ju inte vara så ohyggligt stor om jag gissar rätt ? Om spänningen transformeras ned från 230V till 9V borde strömmen transformeras upp med 230/9 ? Transformatorn är liten och från 80-talet. Har man spänningen och kortslutningsströmmen så kan man ju räkna ut transformatorns effekt också. Jag har hört att det finns speciella effektmätare för trafos. Om spänningen ca 9 volt läggs över 6 seriekopplade NiMh-batterier, kommer då den förut uppmätta kortslutningsströmmen flyta genom batteripacket, eller har batterier en inre resistans som minskar strömmen ? Och isåfall, HUR MYCKET minskar strömmen ?


Tacksam för svar !
/nn
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Janson1 »

1: en multimeter med som mäter strömmen via dess egna kablar skall betraktas som en ren kortslutning så sätt inte den i vägguttaget. Om du däremot avser en sk. tångamperemätare då är det helt ok att mäta ström med den.
2: Det är riktigt att strömmen ökar i proportion till spänningsskillnaden mellan primär och sekundär men först måste man veta vad den drar på primären
Detta blir ju inte riktigt rätt då det alltid finns en viss förlust i alla transformatorer, men man kommer nog tillräckligt nära ändå...
Då ingen vet storleken på trafon så kanske det är enklare att belasta den tex. lampor eller ett stort variabelt motstånd tills ac spänningen är 9 volt och sen mäta upp motståndslasten (ett variabelt motstånd är bättre än lampor).
3: Strömmen är alltid lika stor oavsett den mäts före eller efter (tex. batteripacket) i en seriekrets. Att däremot mäta kortslutningsströmmen över trafons sekundär tror inte jag ger nåt rättvisande, det blir nog bara en brunnen trafo till sist...
4: sen har ju batterierna en inbyggd inre resistans som givetvis minskar strömmen, men den resistansen är "variabel". Har du låg laddspänning så blir det låg ström och hög inre resistans, har du högre laddspänning så ökar strömmen och den inre resistansen blir lägre. (R = U/I)
En hint om trafons effekt kan man också få genom dess fysiska storlek, sådär mellan tummen och pekfingret.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett litet jobb, som ligger i det här häradet; ett gäng speciallindade trafar jag inte har så mycket koll på vad de ger /ström/spänning), men jag har ganska bra idéer hur jag ska bestämma dessa värden.
Som Janson1 skriver - En hint om trafons effekt kan man också få genom dess fysiska storlek, sådär mellan tummen och pekfingret - är detta en bra utgångspunkt. Jag har en lista på storleken på järnkärnan listat mot effektuttag (VA). That's a himla good start, för att prata utrikiska.
Sedan mäter jag tomgångsspänningen utan last. Jag vet ungefär vad jag kan förvänta mig. Trafar till rörförstärkare vilka ska ge mig en spänning på runt 6 eller 12V och en på 200-35V.
Hur får jag reda på strömmen? Kollar spänningen mot den "effekt" som en trafo med viss storlek på järnkärna kan ge.
Det finns en metod till att skaffa sig en uppfattning om strömmen (tillgänglig ström), det är att mäta tjockleken på koppartråden som kommer ut på primären och se i tabeller hur mycket ström som rekommenderas för sådan tråd.

Använd det här dokumentet "baklänges":
Lindning transformator.jpg
Tillägger att Svebry inte säljer trafobyggsatser längre och inte heller lindar några trafar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Tack för svaren !
Janson1 skrev:Då ingen vet storleken på trafon så kanske det är enklare att belasta den tex. lampor eller ett stort variabelt motstånd tills ac spänningen är 9 volt och sen mäta upp motståndslasten (ett variabelt motstånd är bättre än lampor).
Detta låter toppen (tåtarna som ska ge ström till batterierna har dock nog en diod inkopplad efter trafon så att det blir DC). Men om motståndet man kopplar in som ska ge hum om 1 : endera strömmen som går genom 6 seriekopplade NiMh-batterier, så måste man känna till deras motstånd ? 2 : trafons maxkapacitet, så måste man hitta den exakta gränsen där motståndet inte sänker polspänningen och genom detta motstånd räkna ut I=U/R ? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Koppla in en last med KÄND resistans.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Jo HUGGBÄVERN det fattade jag, en pot tex som Jansson1 sa, men är mitt resonemang riktigt under punkt 2 då ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inget jag skulle satsa min själ på, men jag kan nog bara se en sjunkande spänning med en tyngre last (alltså sjunkande resistans). Dvs spänningsdroppet kommer inte plötsligt vid någon sorts gräns där transformatorn inte kan leverera mer ström.

Jag skulle, för att utreda hur mycket ström jag skulle kunna ta ut, i princip bara gå på fysiska storheter - mått på trafon och jämföra med transformatorer på Electrokit, t ex, eller om det går, mäta anslutningstrådarnas tjocklek.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av grym »

man kan inte heller likrikta md en diod, kärnan blir mättad magnetiskt, en hel likriktarbrygga

sedan kommer det jobbiga att prova en okänd trafo, man börjar med en lämplig belastning, väntar en timma, kollar tempen på trafon, och ökar belastingen lite tills man får rimlig maxtemperatur, varje ändring så måste man hålla koll på den och kolla temperaturen

små trafos går det inte bra med, inte heller riktigt stora, men 50va till något kva är det vettigt sätt, jobbigt
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av bit96 »

Här
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=18611
ger bl.a. hcb lite tips om att mäta upp en okänd trafo.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Mindmapper »

nybörjarnörd skrev:Jo HUGGBÄVERN det fattade jag, en pot tex som Jansson1 sa, men är mitt resonemang riktigt under punkt 2 då ?
De flesta pottar tål inte den effekt som trafon kan ge. De som tål det kostar skjortan, men har du en sådan så kör på.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Kvällens experiment med nämnda trafo verkar belägga att den är i pytteklass. Ofattbart nog var tomgångsspänningen hela 22 V. För att få ett ungefärligt värde på strömstyrkan provade jag för säkerhets skull först med en 12 V 15 W lampa....inte en gnutta ljus....därefter en 3.6 V 0.5 A (1.8 W), jag säger värdet på detta lilla "ficklampsbatteriet" med reservation då siffrorna är svårlästa….inte en gnutta ljus nu heller….då tog jag jag och provade med 5 seriekopplade röda lysdioder - starkt ljus ! Det borde betyda att sekundären under last har ca 9V 100mA, har jag tänkt rätt ? Det ger en ynka effekt på ca 1 Watt på trafon. Den är liten, den är gammal, låter detta sannolikt ?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av svanted »

hur stor är den?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

ca 2 x 2 x 2 cm :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Janson1 »

Det verkar som trafon lämnar runt 15-16 volt belastat. Vilken fysisk storlek pratar vi om? 3,6 volts lampa är alldeles för lågohmig för att ge rättvisa. Leta upp ett par små 12-14 volts lampor typ instrumentlampa.
Edit: ok med den storleken så stämmer nog nån watt ganska bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är en större trafo men som ni ser är effekten obetydlig, bara 9VA (500mA), så den lilla sketna trafo du har kanske bara levererar ett fåtal 100mA, så det verkar vara ett onödigt stort jobb att ta rätt på data utan köpa en ny, för vad du än får tag i är den säkert biffigare än den befintliga.

https://www.electrokit.com/produkt/tran ... x9v-500ma/
Skriv svar