Mäta upp strömmen ur en trafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Nja, den sitter ju där och fungerar, och att den levererar liten ström är bara bra, då NiMh-batterier enligt Icecap klarar att göra av med 200 mA i värme vid överladdning, helt ofarligt att lämna laddströmmen konstant ansluten till apparaten mao ?! Jag kan appropå det säga att i gamla batteripacket med dessa batterier, de är verkligen gamla, så kanske det hade blivit en polvändning eller nåt i ett av batterierna, det var nämligen skållhet, och svalnade först när jag slet lös det.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Janson1 »

Jag funderar vidare, är detta verkligen en 230 volts trafo, den kan väl inte klara isolationsavstånden om den är så liten? Det finns sk. impedansomvandlingstrafos från 10 Kohm till 500 ohm, kan det vara en sådan?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av prototypen »

Det är lite farligt att ansluta okända trafos/saker till elnätet, man vet inte vad isoleringen tål.

Protte
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Janson1 : Ja där uppenbarar du min okunskap, har ingen aning :)


Protte : Jo....detta är dock en serietillverkad manick, och det fina i kråksången är att hela chassit är gjort av plast :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Jag skrev helt fel förut, vad strömmen kunde påvisas var att den var MINST 20 mA, inget uppåt. Nu har jag parallellkopplat först 4 grupper av LEDs, upp till dit sker ingen minskning av ljuset från övriga lysdioder, det borde betyda att trafon levererar minst 80 mA. Vid inkoppling av en femte grupp LEDs avtar ljuset något i övriga grupper, är det korrekt att transformatorn då levererar mellan 80-100 mA ?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Med risk för att tråka ut er undrar jag om föregående redigerade inlägg är riktigt ? :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Janson1 »

Lysdioder kan vara svåra att bara titta på och sen avgöra strömmen/ljusstyrkan, man måste mäta. En multimeter skulle sitta som en smäck...
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Mindmapper »

nybörjarnörd skrev:Med risk för att tråka ut er undrar jag om föregående redigerade inlägg är riktigt ? :)
Vi verkar nu vara inne på ett nytt avsnitt. Ska vi kanske kalla det, "hur mycket ström går igenom en diod"? Som jansson1 varit inne på så är det enda sättet att veta strömmen genom en diod att mäta. Endera mäta strömmen som går igenom dioden eller genom att göra en sk indirekt strömmätning.

En diod som kopplas till en transformator kommer att kortsluta trafon om det inte finns något som begränsar strömmen. Är det en lysdiod och det finns ett strömbegränsningsmotstånd i serie med lysdioden kan man mäta spänningen över resistorn och med ohms lag räkna ut strömmen, sk indirekt strömmätning. Du behöver då två saker, veta resistansen i resistorn och något att mäta spänningsfallet med, resten är ren matte.

Har lysdioden ingen resistor som begränsar strömmen så måste du koppla en A-meter i serie med lysdioden för att mäta strömmen genom den. I princip kan du skippa lysdioden och kortsluta trafon med A-metern. Om trafon levererar mer än vad A-metern är avsäkrad för kommer säkringen att gå annars får du ett strömvärde att läsa av. Samma sak om du kortsluter trafon med en diod. Går dioden sönder levererar trafon mer än vad dioden tål. Är det en lysdiod och den lyser så levererar trafon inte nog mycket för att förstöra lysdioden på en gång. En lysdiod klarar dock mycket mer än 20mA utan att gå sönder på en gång. 100mA brukar de klara flera dagar utan att gå sönder. De lyser dock inte nämvärt mycket mer på 100mA än vid 20mA så det är ingen större vits. Olika lysdioder kan bete sig olika också.

Hade du fyra LED i serie och de lyser så talar det om att trafon ger en högre spänning än vad lysdioderna behöver för att lysa.

Att mäta är att veta!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av xxargs »

Lysdiod är verkligen ingen bra lasttyp då den ger olinjär strömförbrukning över spänningsenveloppen om denna står för en stor del av belastningen. ger också felmätningar då spänningen blir distorderad (tillplattad i topparna bara för att det drar ström i just spänningstopparna och ingen ström alls resten av tiden)

Det andra är att enkel diod likriktar strömmen - förvisso pulserande likström, men står den delen för mer än typ 10% av trafos totala effekt så skjuter man magnetiska arbetspunkten i kärnan så mycket att ena halvperioden går allt närmare kärnans mättningspunkt och det börja strömrusa i primären, trafon brummar mer och blir (för) varm... - ringkärnetrafos är ännu mer känsliga för detta då de är mer tight dimensionerade med mindre magnetiska marginaler (mindre mängd med plåt relativt effekten och är en orsak varför även relativt liten ringkärnetrafo lätt skjuter säkring vid start)

---

Skall man mäta egenskaper på trafo så skall man använda riktiga resistiva effektmotstånd med effektnivå i balans med trafos tänkta effektområde. Givetvis med hänsyn av högsta ström (baserat på trådlindingd-area om man inte har mer data att gå på), spänning, kärnstorlek (då det är ganska standard i hur många VA en kärna i en viss storlek/area på 'benen' hanterar.)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Mindmapper skrev:En diod som kopplas till en transformator kommer att kortsluta trafon om det inte finns något som begränsar strömmen. Är det en lysdiod och det finns ett strömbegränsningsmotstånd i serie med lysdioden kan man mäta spänningen över resistorn och med ohms lag räkna ut strömmen, sk indirekt strömmätning. Du behöver då två saker, veta resistansen i resistorn och något att mäta spänningsfallet med, resten är ren matte.
Aha....men resistorn kommer ju per definition att begränsa strömmen så att man inte vet vad maxkapaciteten på trafon är. Eller : göra indirekt strömmätning som du säger, sen räkna ut bråket av spänningsfallet mot trafons kända volt, vilken torde vara ca 9 Volt ? Jag vet att en lysdiod har ett inte helt linjärt ström-spänning-karakteristika, men att resistansen på en röd lysdiod brukar kunna approximeras till ca 150 Ohm. Jag sitter antagligen och kortsluter trafon hela tiden, jag fick nämligen ett märkligt fenomen att om vi approximerar strömstyrkan till 20 mA genom en lysdiod, borde antalet grupper av parallellkopplade lysdioder dela på strömmen så att 5 sådana grupper ger inström 100 mA, men den låg bara på 25 mA. Och ju mer grupper av lysdioder jag kopplade in ökade inströmmen med nån tiondels mA, kortslutning antagligen, men det har inte luktat bränt än iaf ;-)
Mindmapper skrev: Går dioden sönder levererar trafon mer än vad dioden tål. Är det en lysdiod och den lyser så levererar trafon inte nog mycket för att förstöra lysdioden på en gång. En lysdiod klarar dock mycket mer än 20mA utan att gå sönder på en gång. 100mA brukar de klara flera dagar utan att gå sönder. De lyser dock inte nämvärt mycket mer på 100mA än vid 20mA så det är ingen större vits. Olika lysdioder kan bete sig olika också.
Men om man seriekopplar FEM lysdioder som gott och väl klarar en spänning (=spänningsfall) på 2 Volt styck, så kan ju 9 Volt inte driva nån oerhörd mängd ström genom lysdioderna ?!

Tack för svaret Mindmapper !
xxargs skrev:Skall man mäta egenskaper på trafo så skall man använda riktiga resistiva effektmotstånd med effektnivå i balans med trafos tänkta effektområde.
Tack !

/nn
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Hej !
Jag skakar liv i en gammal tråd eftersom jag grejade lite igår. Det jag enkom gjorde var att sätta ett känt motstånd som last på trafons sekundär och mäta spänningen över motståndet, samt ström som flöt igenom på ovannämnda trafo. Det verkar som att spänningen är 22 V, strömmen 1.4 mA, och effekten på trafon är 0.03 W. Det verkar vara nån form av konstantströmsgenerator eftersom strömmen i kretsen blir 1.4 mA med olika motståndsvärden. Det förvånar mig inte helt att laddströmmen är så liten eftersom apparaten är byggd för 6 ackumulatorer NiCd (i serie) med celler av nästan knappcellsformat. Pytsar jag i 6 seriekopplade NiMh-batterier av AA eller AAA-format så är laddströmmen så oerhört liten att det är ofarligt att lämna den konstant på laddning.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av bearing »

Har du en bild på transformatorn?

Vad är det för resistans på primär och sekundär?

Du säger konstantström, och då kan det ju vara så att de är en shuntad transformator, med det är nog ovanligt för så små transformatorer.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Här är en bild på den då
20190409_174524.jpg
Om jag mätt rätt så är det 1.4 kΩ på primären och 262 kΩ på sekundären
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av bearing »

Då är den trasig. Det ska vara lägre resistans på sekundären om spänningen transformeras ned.

Jag har en transformator här som ser nästan exakt likadan ut. Den har 1.4k på primären och 6 Ohm på sekundären. Köpt på Kjell och ger 12VAC 300mA.

Förhållandet bör vara ca lindningsförhållandet i kvadrat. Dvs på min bör det vara (12VAC/230VAC)^2. Vilket stämmer rätt bra, för om man multiplicerat den kvadraten med 1400 Ohm får man 3,8 Ohm.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mäta upp strömmen ur en trafo

Inlägg av Hobbyisten »

Tack för ditt engagemang bearing !

Något tydde på att jag mätte på fel ställe på sekundären, den verkar ligga på 13.6 Ω
Skriv svar