Läsa ut data ur spa-bad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Läsa ut data ur spa-bad

Inlägg av Soap »

Har ett uppblåsbart spabad som jag gärna skulle vilja kunnaa läsa ut temperatur från. Sedan stoppa in data i databasen för mitt onewire.
Drömmen vore att kunna fjärrstyra spabadet med en rasberry eller liknande.

Alternativet är att vattensäkra en dallas-givare och sätta i badet, men man vill ju inte ha en sladd som hänger ut

Någon som har micklat med något liknande?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Läsa ut data ur spa-bad

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag hade nog kollat på möjligheten att jacka in sig på befintlig tempersturgivare och mäta på den med någon egen grunka.

Borde gå,men svårighetsgrad beroende på vad för typ av givare som används..
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Läsa ut data ur spa-bad

Inlägg av Soap »

Bra ide. Troligtvis sitter det en termistor som givare, men vad händer om man jackar in sig på den...kommer man inte fucka upp det uppmätta värdet iom att resistansen förändras med ytterligare ett "uttag". Jag har en reservdelsbalja som har nästan samma elektronik.. ska ta och titta hur det ser ut i den.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Läsa ut data ur spa-bad

Inlägg av prototypen »

Sitter det någon pump så finns det kanske en slang, lägg givare utanpå och isolera.

Protte
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Läsa ut data ur spa-bad

Inlägg av Teknikern »

Borra hål i en krök där det är extra tjock plast och gänga och skruva i en lämplig kabelgenomföring som en tempgivare av nåt slag passar i, så har jag gjort. Givaren kan man göra själv av en termistor eller ntc-motstånd som man trär in i röret som sitter i kabelgenomföringen och som man svarvat till av en bit rostfritt syrafast som man borrat ur. Så blir det på mitt spa där jag just bygger nytt styrsystem som modulsystem från scratch bara för att jag vägrar betala 6 papp för ett nytt.
Skriv svar