Knapp tänder ljussignal på andra våning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Knapp tänder ljussignal på andra våning

Inlägg av teljemo »

Behöver tips.
Min 12åring hör ingenting nä han sitter och spelar dator med headset.
Tänkte mig att en röd signal lampa vid datorn skulle påkalla hans uppmärksamhet. Men vill inte dra sladd.

Enkelt billigt sätt att trådlöst kunna tända och släcka lampan med en knapp.??
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Knapp tänder ljussignal på andra våning

Inlägg av FormerMazda »

Nexa?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Knapp tänder ljussignal på andra våning

Inlägg av Glenn »

Inte exakt vad du vill kanske, men jag har en trådlös rinklocka med ljud och ljussignal (blinkande rött) som jag köpt på lidl av alla ställen, den använde vi förut när min sambo hade pajat ryggen och inte kunde ta sej upp ur soffan osv, då hade jag "ringdelen" i garaget när jag var där, och hon hade sändaren vid soffan.

Tror den kostade 69:- eller nåt sånt löjligt.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Knapp tänder ljussignal på andra våning

Inlägg av CPMS »

Strömknappen på routern borde fungera. :D
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Knapp tänder ljussignal på andra våning

Inlägg av Biker »

:mrgreen:
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Knapp tänder ljussignal på andra våning

Inlägg av teljemo »

Ah.. Sant.. En trådlös ringklocka är ju såklart perfekt.
Om jag hittar en med lampa. Annars e det nog ganska lätt att bygg om lite för att få lite ljus från den signalen.

Annars funderade jag på en grej idag.

Om jag skulle ansluta en usb lampa i datorn. Kan man styra en usb port i en pc från en annan källa?
Min lekmans idé är att man med ett script över lokalt nätverks skulle kunna stänga av och sätta på spänningen i en utvald usb port i en dator och att man såklart skulle ha detta script I en stor röd knapp I en Android app.
Detta skulle då fungerat i bakgrunden oberoende på vad användaren av datorn pysslar med.

Det hade varit en nördig lösning om det va möjligt. Jag gillar nördigt... Haha
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Knapp tänder ljussignal på andra våning

Inlägg av Icecap »

Att skicka informationen via nätverket kom som idé för mig också. Men spänningen i ett USB-uttag lär du nog inte kunde styra.

Men att styra handskakningssignalen på en USB-COM port kan du! Och med avkänning av andra handskakningssignaler på samma USB-dongel kan ungen kvittera lampan om du vill.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Knapp tänder ljussignal på andra våning

Inlägg av teljemo »

Vad ska jag söka efter för att kunna läsa mer om detta? Samt är det nåt man kan göra efter en guide eller måste jag lära mig 4 programmeringsspråk och en gnutta nanovetenskap?

Under tiden råkade jag ta en snabb sväng till gekås för att se va dom hade I ringklocka väg.. Hittade en nexa med batteri mottagare. Står nu på ljudlöst vid grabbens dator och blinkar blått när jag trycker på knappen här nere. Denna knappen har nu en heders plats bland fjärrarna.

Dock riktigt nyfiken på nätverk och USB spåret nu..
20180629_203743.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Knapp tänder ljussignal på andra våning

Inlägg av Icecap »

I grunden är det enkelt: Från en enhet på nätverket skickas det ett meddelande till en given IP-adress (sonens dator) (eller gruppkall) på en given port. Det kan t.ex. vara 192.168.1.100 port 6000.

I mottagaren finns ett litet program som startar en socket på port 6000 och där lyssnar det. När meddelandet kommer kan man antingen konstatera ATT det kom ett meddelande och att detta var nog till att utlösa reaktionen eller rent faktisk dekoda meddelandet och göra något specifikt.

USB-porten fungerar som en seriell port - som ju har två handskakningsUTgångar (RTS & DTR). Dessa är normalt (icke-aktiverat) -12V och vid aktivering blir de +12V.

Programmet kan då reagerar på rätt meddelande vid att aktivera endera handskakningssignal. Aktiveringen kan sedan vara en viss tid eller släckas manuellt på något vis, allt efter behag.

Jag testade för ett tag sedan att kommunicera via nätverk och det var faktisk förvånande enkelt. I all sin enkelhet kan man likna det vid att kunde skicka data över en seriell port men att man ska ange adressen som ska ta emot, inkl. portnummer. I andra ändan (mottagaren, sonens dator) ska man öppna en socket som lyssnar.

När man skickar t.ex. ett datablock som består av texten "Kom och få mat - NU!" finns detta meddelande på magisk vis snabbt i mottagarens dator - vilket programmet avkoder och släcker ner spelet ;-) (eller aktiverar COM11 DTR i 5 minuter...)
Skriv svar