Knappt använt laptop-batteri har slutat ta laddning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Knappt använt laptop-batteri har slutat ta laddning.

Inlägg av daspunner »

Hej!

Knappt använt laptop-batteri har slutat ta laddning. Köptes för ca 6 mån sedan. Bara o skicka tillbaka o byta? Just bytt OS på gammal burk som var en ganska nedbantad version av WIN 7. Kan det ha nåt med det o göra? Aldrig behövt fippla med något sånt tidigare för o få laddning o funka dock... *blir så trött*

Är jag ute o cyklar om jag gissar att styrkresten i batteriet gett upp? Inget originalbatteri.


/D
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Knappt använt laptop-batteri har slutat ta laddning.

Inlägg av Marta »

Har Du garanti så prova, men Du får nog samma sk*t igen, om det nu inte beror på spridning mellan exemplar.

Rent allmänt så ett uselt lipo som sitter knökladdat i en varm laptop tar slut fort. Det bara är så.

Hur OS påverkar laddningen har jag funderat på ibland. Har en Asus netbook som levererades med W7starter som åkte ut direkt för Debian som fungerar perfekt. Känner till en HP/Compaq NX7300 som fått Ubuntu istället för vista där batterihanteringen är kass. Piratbatteri i denna.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Knappt använt laptop-batteri har slutat ta laddning.

Inlägg av Tekko »

Ska inte spela nån roll om an kör windows eller linux, batteriladdningen är hårdvarystyrd, med viss mjukvaruintegrering. Så slutar batteriet ta laddning är det endera laddkretsen som gett upp, eller batteriet i sej som har laddats sönder.

Jag har en huawei dongel som batteriet en dag plötsligt fick för sej att puffa upp sej på och spräckte bakstycket, men tar och håller ännu laddning vilket jag finner mirakulöst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Knappt använt laptop-batteri har slutat ta laddning.

Inlägg av mrfrenzy »

Dom flesta billiga icke-originalbatterier är gjorda av begagnade celler, det är ren tur om dom håller mer än några månader.

Köper du ett originalbatteri eller ett pirat av känt märke så brukar det hålla åtminstone några år.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Knappt använt laptop-batteri har slutat ta laddning.

Inlägg av daspunner »

Faktiskt första gången jag köper 3e parts batteri. Skulle vilja ha tips på firmor som är o lita på när det kommer till batterier. Mitt köptes på Subtel.se och jag skall begära att de gör ett återköp.
Skriv svar