El vinsch går bara åt ett håll.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TitanDuke
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 januari 2012, 22:07:48

El vinsch går bara åt ett håll.

Inlägg av TitanDuke »

:( Den går bara åt ett håll och då kan jag mäta upp 240v på båda ingående till motorn när ja backar så får jag 65v och motorn klickar och vill dra . Är det något fel på kondensatorn eller vad. Mäter jag på båda faserna nr jag kör fram så får jag 400v.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: El vinsch går bara åt ett håll.

Inlägg av mrfrenzy »

Om kondensatorn vore trasig borde den inte gå åt något håll alls.
Det är mer troligt med felaktiga brytare eller kopplingar.

Den röda kabeln ser ut att ha blivit skadad eller överhettad.
TitanDuke
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 januari 2012, 22:07:48

Re: El vinsch går bara åt ett håll.

Inlägg av TitanDuke »

Men hur fungerar den . och hur vänder den riktningen på motorn.
Kablar har jag kollat och inte något fel förutom skador efter överhettning. Ska byta dom om jag får fart på skiten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: El vinsch går bara åt ett håll.

Inlägg av mrfrenzy »

Från vägguttaget får du två "faser" med 240V emellan.
Motorn behöver tre faser för att snurra. Genom att koppla kondensatorn från en "fas" till den tredje tråden skapas en fiktiv fas och motorn snurrar.

Genom att byta plats på två av trådarna till motorn så vänder brytaren riktning.

Brytaren är sönder eller en kabel är sönder eller möjligen en lindning i motorn men då borde det inte heller snurra alls.
TitanDuke
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 januari 2012, 22:07:48

Re: El vinsch går bara åt ett håll.

Inlägg av TitanDuke »

Då ska jag kolla brytaren . Så en lindning i konden kan inte vara dålig eftersom jag får 240 fram men bara 65 back. Om något annat vore dåligt så borde jag få en annan v . Ska mäta resistans också. Vart fundersam när jag pyssl och förstod att det var som du beskrev men var inte säker och när det gäller el så frågar jag en extra gång om jag är osäker. Skulle vara intressant att lära sig hur det skapas en extra fas på det sättet.
TitanDuke
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 januari 2012, 22:07:48

Re: El vinsch går bara åt ett håll.

Inlägg av TitanDuke »

Om jag vill kolla motorn så kan jag bara vända på faserna in till motorn o köra framåt och om motorn går bakåt så är felet i brytaren . Eller tänker jag fel
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: El vinsch går bara åt ett håll.

Inlägg av Elman »

En bra bild...
https://www.google.se/search?q=kondensa ... cmWGLBvXeM:

Gissar kabelbrottmeller brytaren
TitanDuke
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 januari 2012, 22:07:48

Re: El vinsch går bara åt ett håll.

Inlägg av TitanDuke »

Så nu har jag förstått hur det fungerar . Hitta en kille som kunde förklara så jag förstår. Jag gillar att dela upp problem o kunskap i små bitar blir lättare då.
Här är länken till honom.


Ge honom lite kärlek , dessa personer behöver lite uppskattning.

Tack till er som svar mig.
Kommer med felet när jag har lokaliserat det o förhoppningsvis åtgärdat det. Lagar heller än köper nya grejer.
TitanDuke
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 januari 2012, 22:07:48

Re: El vinsch går bara åt ett håll.

Inlägg av TitanDuke »

Nu har jag vänt på faserna i motorn då backar den o vänder jag dom tillbaka så går den framåt.
Så då byte jag den dåliga kabeln inte någon förbättring.
Då koppla jag förbi säkerhets gränslägena genom att brygga dom . Inte någon förbättring.
Då koppla jag förbi nöd stoppen med en sockerbit. Inte någon förbättring. Då tog jag isär strömbrytaren gjorde rent och satte ihop fick lite bättre värden när jag mätte men det var minimalt bara någon desimal. Fortfarande inte någon J förändring . Ska tillägga att jag mätte alla kablar och kontakter innan och såg inte något fel.
Så det ända jag kan tänka mig är att det är något magiskt fel med brytaren . Den är 6 polig . Ska köpa en ny .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar