Val av PLCsystem för fristående produkt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Val av PLCsystem för fristående produkt.

Inlägg av farskost »

Jag håller på att utveckla en utrustning där jag kommer att behöva någon form av PLC och det känns som att det är en ganska ordentlig djungel, så jag tänkte se om någon har lite erfarenhet att dela med sig av. Jag är i läget där det fortfarande är öppet vilken buss med mera som kommer användas, så länge det är någon av de större bussarna känns det som att alla delar jag behöver finns från någon leverantör med varje tänkbar buss.

Jag började att testa med CODESYS SoftPLC och Ethercat till IOmoduler men gillar inte deras utvecklingsmiljö eller det faktumet att det kör på en Windowsdator.

Kraven är ganska löst att styra tre linjära rörelser via servon, en handfull digitala IO och några analoga signaler. Rörelserna är inte sådana att de ska gå synkront som i en CNC utan är relativt fria från varandra. Det kommer att snurra ett par enklare reglerloopar för att hålla koll på termiska förlopp, så inget snabbt. Prisklass får vara "lagom" industriell, inte budget men heller kanske inte de dyraste lösningarna heller.

Det ska dock vara lätt att kommunicera med det via typ Ethernet från en vanlig dator.


Så, vilka är era erfarenheter, vika leverantörer är smidigast att ha att göra med och vilka system är trevligast att jobba med?
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Val av PLCsystem för fristående produkt.

Inlägg av RuneStone »

Mitsubishi och Omron är smidiga. Vill du köra codesys men inte p en Windowsburk är det Phoenix contacts plc next som gäller.

.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Val av PLCsystem för fristående produkt.

Inlägg av BallInPlay »

schneider m221. modbus. vettiga priser, bra o gratis programmvara. ladda ner o testa ?
Skriv svar