Kondensatorläcka men bra värden

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Kondensatorläcka men bra värden

Inlägg av ecenier »

De här kondensatorerna (1000uF/10V) ser ju inte så friska ut,
IMG_4303.jpg
Det som är brunt runt kondensatorerna skulle jag säga är väldigt sprött och var relativt lätt att skrapa bort.

Samtidigt om jag mäter kondensatorerna så verkar de parametrar jag mäter helt OK.
IMG_4305.jpg
IMG_4304.jpg
Finns det andra kondensatorparametrar som min komponenttestare inte mäter, och som gör att jag borde byta till nya kondensatorer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kondensatorläcka men bra värden

Inlägg av breflabb »

Det är nog inget fel på dom,o ingen läcka heller.
Det där är någon slaggs konstig lim mot vibrationer. Har sett på en del Kina grejer.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Kondensatorläcka men bra värden

Inlägg av Glycol79 »

Liknar det där limmet som brukar börja leda efter ett tag. Finns nån video med Dave EEVblog där han skrapar bort det ur aktiva högtalare.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kondensatorläcka men bra värden

Inlägg av rvl »

Tänkte också på den videon när jag såg de tidigare inläggen i tråden. Du kan ju testa om multimetern reagerar på det. När det nu var lätt att skrapa bort, så hade jag städat bort sk*ten hursomhelst.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Kondensatorläcka men bra värden

Inlägg av ecenier »

Jag fick förstärkaren mot 2 påsar kaffebönor. Det är en Cambridge Audio 840A. Den sas inte fungera, men när jag testade den så fungerade den helt OK. Dock var det ganska mycket överhörning mellan ingångarna. Högsta volym på en oanvänd ingång och man kunde höra den andra ingångens input hur bra som helst. Som normal lyssning.

Öppnade den och fann det bruna runt kondensatorerna.

Att det bruna skulle vara ledande förklarar saken. Efter att jag skrapat bort det och lött dit kondensatorerna igen, så är det helt tyst mellan ingångarna.


Det bruna ligger ju som ni ser över en massa reistorer.
R44, R45, R46, R47, R48, R69, R70, R71 ,R73 och R74 är de resistorer som var påverkade.
De är kopplade till både höger och vänster ingångsbuffrar och vänster förförstärkarsteg.

Påverkade resistorer är markerade på sidan 13 och 15.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kondensatorläcka men bra värden

Inlägg av prototypen »

Jag fick en rysning när jag såg fabrikatet på reläna, jag har haft jätteproblem med MASSUSE, men de kanske fungerar i förstärkaren.

Protte
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Kondensatorläcka men bra värden

Inlägg av ecenier »

Det är ett av problemen den här modellen verkar ha.
Det låter som ett flipperspel när man vrider volymkontrollen.
Volymkontrollen är en rotationsenkoder som är kopplad till en PIC microprocessor, som i sin tur driver en massa relän som klickar fram rätt resistans för rätt volym. En ganska bräcklig konstruktion.
Det är dessutom flera som verkar ha problem med skenande volym. Volymen ökar eller minskar helt plötsligt.

Jag har den inkopplad nu och den verkar i alla fall fungera bra. Jag brukar sällan lämna den påslagen, så det där med skenande volym ser jag inte som ett problem. Igår försökte jag hitta en uppdaterad firmware till förstärkaren, men det verkar inte finnas tillgängligt för allmänheten. Dock finns en rs232-port på baksidan för att kunna uppgradera med.

Ljudet är bra och från tester verkar den hamna högt i hifi-kretsar.
Skriv svar