Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

Bild från innan operationen:
20180616_195335.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

De må se ut att vara gott om plats men det är pillrigare än det ser ut. (Åtminstone med mina fingrar. ;) )
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

För att förhoppningsvis knyta ihop tråden så summerar jag allt här, kan ju vara till hjälp för någon annan ägare till ett Hammarlund HXL-One slutsteg för HF.

En kortslutning i ledningen till vridkondensatorn för neutraliseringen för rören drog som en trolig följ med sig alla dioder i nätdelen för högspänningen samt ett stort bleeder motstånd (~15cm långt x 2cm tjockt) men för den skull gick inte säkringen sönder.
Troliga scenarior som föranledde katastrofen kan vara två. Den troligaste är att ledningen till vridkondensatorn för neutraliseringen som hade legat och skavt mot en vass kant tillslut kortslöts pga. en ljusbåge då kabelns isolering blev för tunn och smälte i samband med överslaget och kortslutningen var ett faktum.
En annan teori som är mindre trolig är att det kommit in en spännings spik under sändning pga. åska som orsakat ett överslag enligt ovan med samma förlopp.
Inget av detta går dessvärre att få verifierat då slutsteget är köpt genom ett dödsbo där förre ägaren haft det inkopplat vartefter allt togs isär för att säljas men inga noteringar eller yttranden fanns kring felet. Troligen har det lämnats inkopplat men avstängt då det ansågs för tungt för att flyttas på. (Det väger sina modiga 30Kg!)

Dioderna och bleeder motstånd byttes liksom alla elektrolyter i högspänningsnätdelen och även dess tillhörande motstånd.

Vid återmonteringen av rören visade det sig att en av fixeringsklämmorna för ena glödtråden i ena röret hade lossnat och rasslade om kring i botten på röret. En magnet fastsatt med ett par mindre buntband (ska bytas mot krympslang inom kort) på rörets nederdel försäkrar sig om att hålla den lösa klämman på plats.
Kondensator C103 visade sig sitta lös i den ända som var fäst vid nedre delen av spolen L102. Svår att få fast och svår att komma åt.
Samtliga omkopplare och det relä som är för att koppla in förstärkarsteget har gåtts över med små pappersbitar och oxidlösare för att bli kvitt ev. glapp eller dålig kontakt pga. oxid. Liten men trots allt märkbar skillnad.
Det samma har gjorts för anbringarna till vridkondensatorerna för Load och Tuning.

En genomgående uppmätning av samtliga motstånd gjordes då dessa är av typen "massamotstånd" och dessa har nackdelen att förändra sitt ohmtal till det högre med årens lopp. Vissa hade klarat sig medans de som var till högspänningen hade stuckit iväg en hel del, kanske beroende på kortslutningen som orsakade haveriet från början.
Övriga ansågs ligga inom skäligen rimliga avvikelser. Kondensatorer har okularbesiktigats och vissa har mäts upp utan att ha funnit några fel mer än på en av kondensatorerna nämligen C104 där en litet hål som till följd av ett överslag från skalet har noterats. Kondensatorn visar dock rätt värde vid mätning.

I dagsläget ger slutsteget ut ~350~400w ut på 80 och 40m (3MHz samt 7MHz) vilket nog inte är helt orimligt då rören är gamla och dessutom inte verkar vara matchade. Med friska rör ska man vänta sig mellan 5-600w.
Det som är lite oroväckande är dock att uteffekten sjunker vid 20MHz (14MHz) till ~300w och vid 15 och 10m (21 och 28MHz) till närmare 80w. Det kan dock bero på att rörens (2st. 572B) aktiva karaktäristik som vanligen är mellan 3-30MHz sjunkit rejält och att de högre frekvenserna 21-29MHz blir kraftigt begränsade om röret är gammalt och trött.

Det som kvarstår att kontrollera är nu kontakterna i rörsocklarna och pinnarna på rören, oxid här kan leda till . Putsas och ses över.
Glödspänningen och dess ström. 6,3v ±0.3v och max 4 Amp. . För hög spänning eller ström tar snabbt död på rören.
Kondensatorerna C113+C114, C104. Tveksamt.

Så ser det ut!
Hittar jag något mer så återkommer jag. :-)

Ha en fin sommar! :-D
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

Hösten på ingång med stormsteg (åsyftande den senaste väderprognosen) och med den lite mer pyssel i med elektroniken.

Har fortfarande bekymmer med mitt "retro-PA". Sedan sist har jag bytt de sista komponenterna, putsat kontakter och pysslat om den så gott jag kan och tom. investerat i ett par matchade och testade rör som bevisligen lätt ska krama ur 700w, jag får ut 400w. :(

Högspänningen droppar från ~2kv (1900v) till 1600v så det är kanske inte så undra på att det blir klent ut.
Har letat efter möjliga parasiter som suger energi när slutsteget nycklas men hittar inget påtagligt utom möjligen att den konstiga bias lösningen till rören har en kondensator som är något för fet. Original så är den (C118) på 250uF men då den också servar PTT reläet så är problemet att det inte vill dra då och föregående ägare hade monterat två kondensatorer i parallell som gav åtminstone dubbelt så stor kapacitans, provade att byta ut dessa mot original men då drog inte reläet så en ny kondensator i ~samma storlek monterades. Osäker på hur mycket det påverkar funktionen men att det skulle få HSP att droppa 300v?

Så frågan är, hur boostar jag 1900v till 2300v som de flesta andra slutsteg med 572b rör använder? Finns det någon enkel lösning?
Skriv svar