Bygga en wattmeter för audiobruk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av TomasL »

Ja, det handlar inte om några större temperaturskillnader.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av 4kTRB »

Sedan är frågan hur man vill ha effekten presenterad.
Förmodligen vill man inte ha exakta variationen då det
blir väldigt svårt att läsa av utan man vill gärna
integrera för en lugnare respons.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av TomasL »

termokorsen integrerar per natur, eftersom du har en del tidskonstanter vid uppvärmning och avsvalning
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av TomasL »

Sedan kan man också använda trevoltmetermetoden, eller hellre treamperemetermetoden
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av okhan »

När jag mäter uteffekten på exempelvis gitarrförstärkare så skickar jag in känd frekvens (1khz) i ingången och på utgången har jag en konstlast på exempelvis 8 ohm. Jag mäter ac rms och tar det i kvadrat genom lasten. Då får jag fram uteffekten.

Tanken med detta bygge (wattmeter) är att mata förstärkaren med känd sinusvåg (exempelvis 1khz) och koppla wattmetern i förstärkarens utgång (högtalaren bortkopplad) och få uteffekten visad på en mätare av något slag.

Den ska alltså agera som konstlast och göra exakt samma sak som jag gör nu fast på ett mycket smidigare sätt. Då slipper jag plocka fram labbkablar och motstånd och räkna matte varje gång.

Är ni med på hur jag tänker?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av 4kTRB »

Ja men då är det bara att du kalibrerat återkopplingsresistorn så instrumentet visar rätt för en last på 8ohm. Du kommer få ett bra värde på effekten från 1 kHz sinusen vid olika amplitud.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av okhan »

I första omkopplaren sitter det massa motstånd med väldigt specifika icke standardvärden. Är dessa kritiska? Förstår inte vad dom gör riktigt.

I läge 4 ohm exempelvis har man ju 10KΩ mot jord från signalen (2900+2100+4200+800).
I läge 8 ohm har man istället 2900Ω i serie med signalen, sedan 7.1KΩ (2100+4200+800).

Sen i andra omkopplaren kommer det ytterliggare massa specifika värden på motstånden för att visa rätt i de olika lägena. Här är jag nog bara intresserad av kanske 3 lägen. 10W, 100W, 500W. Hur bör man välja ut rätt värde för seriemotstånden här? Jag förstår liksom inte hur det hänger ihop.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av xxargs »

Dom är kritiska och grunden för din precision. - men man skall man ha klart för sig att E-serien som vi är vana med används/användes tex. inte i USA utan har annan stegning på motstånden. E-serien är dock väldigt smart genomtänkt (precis som A4 mm) där för hållande mellan steg upp och steg ned till nästa värde är lika procentuellt...

Omkopplaren på den andra grenen är för att anpassa nivån vidare så att effekten visas rätt fast man använder olika mätimpedanser (du växlar mellan 4, 8, 16 samt 600 Ohm på lastsidan - då måste inspänningen också skalas i motsvarande steg med en spänningsdelare då spänningen för 1 mW vid 600 Ohm är mycket högre än för 1 mW på 4 Ohm.

det är bara ta fram ellära-böckerna, formlerna för parallell och seriekoppling av motstånd och räkna på slingor och räkna ut spänningskvoterna, så kommer du nog se att det stämmer ganska bra.

denna kan vara nyttig också, då inser man att effekten ökar kvadratiskt med spänningen över ett givet motstånd - men beskriver man effekt genom att mäta spänningen så finns det en roter-ur faktor när man sedan gör sin spänningsdelare för olika impedanser - därför de icke standard-värdena.
ohmslag.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av 4kTRB »

AD636, kolla datablad, vore nog något du skulle satsa på.
Då får du en universellt bra wattmeter. Det ska såklart vara
med ett analogt visarinstrument som i sin natur är integrerade och
ger behaglig avläsning. Med en riktigt RMS mätare så kan du lätt
utvärdera vilka effekter du får beroende på hur du spelar med guran.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga en wattmeter för audiobruk

Inlägg av 4kTRB »

Här var ett bygge med en Arduino som driver analoginstrumentet:
http://www.angelfire.com/electronic/fun ... Meter.html
Skriv svar