Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Henry »

Orchid70 skrev:Jag har fått igång den lilla kylen!
En kompis hade bytt ut sin fungerande kyl/frys så jag åkte dit och hämtade PTC (fel sort), kondensator och tempgivaren.
Stoppade i tempgivaren och kylen har tuggat på i 18 timmar. Till den grad att det blir minusgrader i den. Man kan ju inte få allt....
Kylen har legat utomhus över vintern. Kan spiralen i den fastnat öppet läge istället?
Det är samma EN nummer på dem båda och på bilden nedan är den vänstra som kommer från kyl/frysen från kompisen.
De måste vara inställda på samma värde med vredet för att se om de är lika.

Att den går konstant och läget på vredet inte spelar någon roll är en indikation på att den antingen hakat upp sig, gått sönder eller att sensorkroppen är felmonterad.

Du kan känna om de läckt genom att vrida på vredet så långt det går i båda riktningarnas ändlägena. På slutet på ena hållet är det rätt lite motstånd medan det blir lite mer i slutet på andra hållet. Testa annars och känn rent allmänt på motståndet när du vrider vredet hur jämför hur det är nu och sedan när kylen värmts upp till rumstemperatur, alternativt ta ut sensorn, det skall vara en markant skillnad.

Sedan kan hela kylen även stängas av med vissa av dessa termostater genom att vrida vredet förbi stoppet åt hållet "varmast" och då skall det bli ganska mycket motstånd och sedan ett hörs ett "klick" men kommer inte ihåg om man kan det på alla, man kan dock se på de om man kan vad jag kommer ihåg.

Om det inte blir något direkt motstånd åt något håll (framförallt om kylen är rumstempererad) så kan den kanske fastnat (inget jag varit med om) eller att vätskan som finns i röret och behållaren läckt ut och då är det en ny enhet som behövs, som dock normalt finns att få tag på för några få 100-lappar eller så och går att byta själv.

Sensorn måste dock vara i direkt kontakt med förångaren inne i kylskåpet, eller om det bara är ett rör så skall den vara så långt ned i detta som möjligt tills det tar stopp.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Orchid70 »

Så här ser de ut - båda skruven har torksskalle (invändig):
009.JPG
008.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Henry »

Ser att den har avstängningsmeknik pga den utstansade plåtens utseende längst bak.

Det är så länge sedan jag hade en sådan här öppen eller ens höll på med en men den kopparfärgade bälgen i botten skall ha ett stort motstånd om man trycker på den, vilket jag inte kommer ihåg om man kommer åt som den är, men detta kan man även känna med inställningsknappen på andra sidan på bilden som skall ha ett med lätthet kännbart motstånd när man vrider på den.

Om du vrider inställningsreglaget på andra sidan så mycket som möjligt moturs så skall det de sista 10 graderna eller så ha ett rätt stor motstånd och sedan hörs ett klick. Om det är knappt något motstånd alls är den kass på ett eller annat sätt.

Du kan jämföra detta motstånd med den andra om den nu är ok vilket jag tvivlar på då det går så lågt ned i temp eller det är något annat som inte är ok i det hela. Jag utgår ifrån att du testat att ställa den i max och minimiläget och se om temperaturen ändras?
Skriv svar