Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Orchid70 »

Tusen tack för hjälpen från Henry och TomasL med min felsökning av vår Bosch kyl från 2001 (http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=91554)
Igår la vår lånekyl, Siemens, mindre modell, från 2004) oxå av.
Den betedde sig lite annorlunda.
Den har en termostat i form av en ståltråd. Den visar samma värde som multimätaren.
Jag testade den med startrelä från vår egen kyl och den stannade efter en tid.
Kompressorn blir inte varmare än 36-37 grader.
Så jag testade att starta kompressorn på samma sätt som i ursprungstråden och den gick inte igång.
MEN - denna kyl har en kondensor vid kompressorn. (Vår egen kyl har en X2 kondensor i kretskortet - den som gick bra att starta genom att koppla in noll och fas i N och C och jord på chassi). Måste man ta kondensorn i beräkning när man testar kompressorn på denna Siemens?
Bild på kompressor och kondensor jag försöker testa:
004.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av breflabb »

Du har ju redan en tråd om detta. Varför starta en NY?
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Orchid70 »

Jag har testat att "ladda upp" kondensatorn med multimätaren. Har även kollat att den visar på 4,062 uF.
Kopplat ihop kondensatorn med N och L på kompressorn samt nolla och fas till C och N på kompressorn. Jag har en bra el-kitt med olika kontakter som satt som smäck på kompressorns kontakter sen klämmor till sladd-ändorna.
Jag fick ett tyst litet "mmmmm" ur kompressorn.
Har jag förstått rätt - hade kompressorn i denna kyl fungerat - då hade den startat?

Två olika kylar - två olika problem - två trådar - sorry om jag gjort fel!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Henry »

Dessa PTC start relän har lite annorlunda intern uppbyggnad mellan olika modeller så det är inte säkert att du kan koppla helt likadant på denna kompressors PTC som på den andra, sedan verkar det som att kondensatorn skall sitta mellan de två allra översta stiften enligt din bild.

Jag stötte sedan inte på vanliga konsumentkylar som hade kondensator vad jag kan komma ihåg och kommer således inte ihåg om de behövde vara inkopplade eller ej. Kommer dock ihåg vissa inkopplingsanvisningar där den måste vara inkopplad för att kompressorn skall starta, så koppla in den mellan de översta två stiften.

Om sedan kompressorn precis varit igång och stannar av vilket anledning det än må vara så kommer inte kompressorn att orka gå igång igen om du försöker starta den direkt efter då det är ett kraftigt mottryck. Dessa kompressorers uppbyggnad gör att de har ett väldigt lågt startmoment så de klarar inte av att starta mot detta tryck.

Låt systemet vara i ett antal minuter så hinner trycket utjämna sig och se om den startar igen efter det.

Ser sedan inte vad de sista siffrorna är på start relät om det är samma typ som på det andra eller annat och således kanske måste kopplas annorlunda. Men om annat ta då en bild annars på innanmätet, som i den andra tråden, vilket berättar detta perfekt för det var visst inte lätt att hitta mycket info om detta på nätet märkligt nog.

Kompressorer som så i kylar och frysar brukar sällan haverera, det är inte för sällan elektroniken istället, om sådan finns, eller att det blivit ett hål så gas läckt ut och ingen kyla även om kompressorn går, till att PTC relät havererat vilket inte är så värst vanligt.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Orchid70 »

Hej Henry
Det är samma startrelä. Enda som skiljer är kondensatorn separat på denna. Ingen kretskort i denna som på den andra.
Jag kopplade in kondensatorn på de två översta plintarna på kompressorn och inkommande fas och nolla som innan. "mmmmmm" sa denna kompressorn. Den andra gick igång och sa "hhhhrrrrrmmmm".
Och kompressorn har inte varit igång sedan torsdags morgon.

Jag hittade datablad till denna kompressorn oxå - sida 80-81:


Det är lite olika motstånd innuti kompressorn - annars exakt lika på PTC reläet och eventuella kondensatorer. För enkelhets skull - här kommer data på den andra kylen, vars startrelä jag testade (funkade som innan, gick en tid, knappt en timma och la av sen):
https://assets.danfoss.com/documents/DO ... 420769.pdf
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Henry »

Är en liten tid sedan jag höll på med detta sist men nu när en kondensator är involverad kan de ev låta lite annorlunda när den startar. Om den går skall kompressorns hölje annars vibrera lite lätt som man med lätthet känner.

Om den går och systemet som så funkar så långt skall det tunnaste röret från högtryckssidan närmast kompressorn bli varmt rätt snabbt och väldigt varmt efter en tid och en stor del av kondensatorn av baksidan (såvida den inte är inbyggd) bli ljummen efter än lite mer tid.

Och just ja databladen för kompressorerna hade ju en schematisk bild av de tillhörande startreläerna på de sista sidorna, hade jag totalt glömt bort.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av xxargs »

Kompressorn startar mycket starkare när denna har startkondensator än när den kör med resistiv-start (dvs med PCT).

Problemet är att dagens utförandet av konsument-kyl/frys ofta har både konding och resistiv-start vilket gör att kondingens verkan är helt ruinerad av PTC-motståndet då den helt simpelt kortsluter kondingen den första viktiga sekunden, vilket gör att kompressorns rotor kan dras till betydligt tyngre läge av den svagare momentet, och när kondingen börja arbeta så är motståndet för högt även för denna - medans om kondingen hade fått varit med från 'början' utan PCT-motståndets verkan - hade startat.

med ren kondensatorstart så kan det starta med en viss mottryck och kompressorer som startas ofta med full mottryck har en extra och större startkonding som kopplas ur med en strömstyrd startrelä (släpper inkopplingen av startkondingen när strömmen går under en viss nivå)

---

För att se om kompressorn startar alls (den som bara säger 'mmmm') så kan du prova med en större motorkonding än 4 µF - 8 och 12 µF ger starkare start och 8µF kan förmodligen köras kontinuerligt medans över 8µF bör man nog inte ha inkopplat kontinuerligt utan extra kontroll om kompressorn går varmare etc.

Om kompressorn inte startar med de större kondingarna (och kolla med strömtång att du har ström i både R och S-lindningen samtidigt - finns det inte ström i S-lindningen så kan den inte starta hur frisk kompressorn än är i övrigt) - så är det nog det beklagliga att kompressorn har skurit, alternativt att det blivit stopp i kapillären och kylslingan tryckutjämnar sig inte och kompressorn tvingas att starta mot mottryck (dock bör 12 µF startkonding klara av det om allt redan är kallt då mottrycket inte är så högt)

Går det ingen ström i startlindningen via kondingen så är det avbrott invändigt och det finns inget man kan göra åt saken...

Det fanns en tid med fel montage av torkpatronen och använda oljor att torkpatronen skakade och vibrerade som en maracas vilket gjorde att partiklar av torkmedlet frigjordes som fint damm och tillsammans med oljan bildade sludge som senare proppade igen kapillärröret.

Detta skedde precis i 600a-erans början då man på sina håll försökte använda R12-kompressorer och R12-torkmedels-kapsar som man hade i lagren redan. (det var faktiskt GreenPeace som börjande med R600a i maskiner då de köpte konkursfärdig vitvarufabrik kort efter murens fall och sålde vitvarorna till en början till sina medlemmar) - och där upptäckte att R600a var ett excellent köldmedie med bättre COP än någon annan syntetisk alternativ, ganska mycket dessutom, mer än vad teorin förutsade rent termodynamiskt, vilket man inte hade klart för sig varför - men troligen för att man kör med lägre absoluttryck och lägre läckaget i kolvtätningar och ventiler gav extra boost åt det hela.

Alla Europeiska vitvarufabriker fick snart följa efter då det var nästan den enda vägen att få ned effektförbrukning då just detta med energiförbrukning blev fokus på bland köparna, det gjorde att R134a som var tänkt som ersättare för R12, av köldmedie-företagen, aldrig fick en riktig chans - då den är mer än märkbart sämre än R600a när det gällde COP och de tappade i stort sett hela vitvarumarknaden i Europa trots massiv FUD om brandfarlighet etc. och till deras stora besvikelse så hände inte dom krigs-sceniario de målat upp, med kylar och frysar som smäller som knatterband i Europa... - när man dessutom började blåsa isoleringen med cycklopentan istället för innan dess R11 eller R12, och framtiden tänkta R134a så förlorade man en väldigt stor marknad till - då det mesta av 'köldmediet' sitter i isoleringen och inte i köldslingan i äldre R12-baserade vitvaror...

[läckagets massaflöde styrs av ljudhastigheten i den smalaste spalten och mängden bestäms då av densiteten på gasen i den smalaste partiet, vilket gör att lågtrycksystem får fördelar av det gentemot högtryckssystem - bla. CO2-kompressorer har haft väldiga bekymmer med detta med upp till 16% massaläckage av pumpad volym (1-kolvslösning) och fortfarande runt 5% vid två seriekopplade steg. Även R410a-maskiner har rätt hög läckgrad på flera procent - den som läst lite termodynamik vet att det är förbannat dyr läckage rent verkningsgradsmässigt och påverkar den isentropiska verkningsgraden ordentligt på kompressorn... - läste en utredning om just CO2-maskiner om problemet med intern läckage med både teoretisk utredning och praktiska mätningar och med jämförelse med andra köldmedier och det visade att 'olja' som tätning hade i princip ingen mätbar påverkan på läckaget (då gaser löste sig in i oljan) och allt handlar om mekanisk spel och spalter och hur långa de är - som i deras fall låg på 10 µm ]
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Orchid70 »

Då jag inte fick igång någon av kompressorerna längre tröttnade jag och stoppade in alla komponenterna igen och båda kompressorerna är igång igen, för tillfället. Alltså gick det inte att köra dem manuellt???
Återstår att kolla på temperaturerna på kompressorerna och se om de håller kylan tomma från varor. Tycker detta är skumt?
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Orchid70 »

Kompressorn fungerade ca 9 timmar och la av sedan. Och temperaturen började stiga i kylen.
För lite kylmedia?
Blir att plocka ur allt fungerande till senare tillfällen och köra resten till tippen. Vi har en gammal reservkyl från 90 talet.
Tack alla!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av xxargs »

Om det hade varit brist på köldmedie så hade den inte gett någon kyla eller bara lite av det - det är troligen något annat - något som styr på och avslag av kompressorn.

Dom här fyllda på enstaka gram när och det behövs inte mycket läckage innan kylprestandan går ned rejält. låter det som vanligt med sus ala ooooooiiiooooooooiiioooooooooiiioooooo i rätt jämna mellanrum efter en tids körning om kapillärröret så är det rätt fylld, kort sagt man har fyllt precis lagom för att det skall slurka torrt slutet av kondensorn enstaka sekund i stöten per antal sekunder i hyffat jämn intervall och det annorlunda mer hög-pitchade suset är alltså flash-gasen (gas helt i gasform utan vätska genom hela kapillären) en kort stund innan det slurkar i sig en ny skvätt flytande köldmedie igen och ger annan mörkare ljud. Tiden med högpitchad sus av flashgas är längre vid varm omgivning och kan utebli helt vid sval omgivning.

- är det högpitchad sus med korta gurglingar med lägre pitch, då har du brist på köldmedie, men detta skall man inte döma förrän kompressorn gått en rejäl stund och blivit ordentligt genomvarm under ganska lång tid om kyl/frys har varit avstängd en tid - R600a löser sig nämligen i oljan och behöver 'kokas' ur oljan innan man har full mängd med köldmedie i köldslingan.

så länge kompressor startar regelbundet (och är varm till het) och kyl/frysutrymmet kylt så vet man var det mesta av köldmediet håller till - där det är som kallast...


Man har byggt så med smula brist på köldmedie för att kompressorn aldrig skall hamna i läget att suga för mycket suggas med för hög densitet (varmt i kylutrymmet och varm omgivning) och den vägen överlasta kompressorn räknat över rätt stor temperaturområde på utsidan - man har offrat en smula verkningsgrad för enkelheten med kapillär-rör då det finns inget i form av expansionsventiler som kan slitas eller fastna över tiden.

---

Förstår inte hur du kopplat om du inte får igång kompressorn manuellt - det är inga mystiska grejor utan rätt rättframt rent motormässigt i alla fall.

möjligen att det skulle vara något mekaniskt fel som låser rotorn ibland (eller av värmen) men har svårt att se vad det skulle vara
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Henry »

Nej jag får inte heller ihop det. Att den bara stannar och är helt manuellt inkopplad efter råden i tråden, skulle det i princip enbart betyda att tempsäkringen i den slår till. Tycker dock att höljet skulle vara bra varmare då.

Sedan är det normalt så att om en kompressor låser sig om så bara lite så den stannar av detta får man normalt aldrig igång den igen då den låser sig rätt bra mellan stålaxeln och gjutjärns eller om det mer är en alumiuniumlegerering som lagerbanorna är gjorda av, det geggar i alla fall ihop rätt bra.

En dutt med 440V 3-fas rakt in på pinnarna kan dock fria de mest jobbiga att lossna, dock inget jag rek och inget som behövs i detta fall heller.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av xxargs »

om överström och temperatursäkringen går så brukar det höras med ganska så rejält tydlig klick - även när det är inbyggt i kompressorn,och det har jag inte sett något skrivet om.

Kompressor som inte orka starta av olika orsaker brukar också bli väldigt varm och det kan dröja länge innan temperatursäkringen slår tillbaka för ett nytt startförsök om det tex. har stått och provstartat en längre tid.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Orchid70 »

Flyttat inlägget till rätt kyl.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Orchid70 »

Drog ut temperaturgivaren på denna kyl och änden av den var glättig och fingrarna luktade "elektroniskt". Kompressorn på denna blev ju aldrig varmare än runt 30-40 grader.
Har det runnit ut medel ur denna?
011.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Råd om att testa kylkompressor som har kondensator

Inlägg av Orchid70 »

Jag har fått igång den lilla kylen!
En kompis hade bytt ut sin fungerande kyl/frys så jag åkte dit och hämtade PTC (fel sort), kondensator och tempgivaren.
Stoppade i tempgivaren och kylen har tuggat på i 18 timmar. Till den grad att det blir minusgrader i den. Man kan ju inte få allt....
Kylen har legat utomhus över vintern. Kan spiralen i den fastnat öppet läge istället?
Det är samma EN nummer på dem båda och på bilden nedan är den vänstra som kommer från kyl/frysen från kompisen.
007.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar