Kortslutit gps/kompass-modul.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av daspunner »

Man skall inte hålla på med elektronik när man är trött men det gjorde jag iaf dum som jag är. Skulle ansluta en gps/kompass-modul till 5volt ut på ett drönarbygge men polvände anslutningen och den dog.

Säkert inte lönt i pengar o ge sej på det men jag är nyfiken på vad som faktiskt går sönder när man dummar sej så. Har en identisk som funkar så jag har ju bra möjligheter o mäta o kanske kan hitta felet.

Vad jag skulle vilja ha hjälp är o identifiera vad som pajat. Vad behöver ni från mej då? Högupplösta bilder på kortet?


/David
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av Klas-Kenny »

Lär inte gå att laga, till 99,9% säkerhet är det gps-kretsen i sig som pajjat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av Marta »

Inte nödvändigtvis. Med riktigt enorm tur är det bara en spänningsregulator som lyft på hatten. Om modulen är för 5V och innehållet nog ofta skall ha 3.3V så är där chans det finns en regulator.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av daspunner »

Det är precis så jag fattat att de funkar. Man tillför 5v men komponenterna är 3.3volts prylar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av daspunner »

Här kommer bilder på eländet iaf. Det är väl den övre bilden som faktiskt är intressant. Gissar att det är den fembenta svarta komponenten över knappcellen som är spänningsregulatorn. Mätte lite i blindo utan o veta vad jag egentligen håller på med och fick 5 volt in på vänster sida men bara strax under 1 volt på höger sida om den.

Hade dock en tankegång. Kanske kunde man skippa spänningsregulatorn helt och brygga någonting då det finns 3.3volt ut på kortet jag skall ansluta den till. Om det kunde vara alternativ skulle be o få lite hjälp med det.

Och sen undrar jag en grej till. Varför är spänningsregulatorn fembent? De jag sett är trebenta (men jag har verkligen inte sett allt).

Bild

Bild


/D
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av GalFisk »

GPS-modulens VCC är pinnen näst längst till höger nere i bild 1. Kolla först så spänningsregulatorn inte har en intern kortis (eller ta bort den), och mata sedan 3.3V till VCC och se om modulen vaknar till liv.
Gör den inte det, är den nog grillad. Enligt databladet har den inget eget skydd mot polvändning eller överspänning.
https://www.u-blox.com/sites/default/fi ... 086%29.pdf
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av GFEF »

>Varför är spänningsregulatorn fembent?

Kan vara kombinerad spänning-ström reglering?

http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Power/l200.htm

Eller en utgång som "väcker upp" strömkrävande enheter att det finns yttre matning tillgängligt?
Inte bara "knappcellen" som matning.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av daspunner »

Och då bör jag kanske försöka mata med 3.3volt innan denna kondensatorn (om det är en kondensator)? För den har har väl också någon funktion antar jag.

Bild
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av GalFisk »

Det är garanterat en bypasskonding. Den har till uppgift att filtrera bort störningar som modulen orsakar på VCC. Om du kopplar in dig före eller efter den har nog ingen större betydelse i praktiken, iaf. inte för ett snabbt test.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av Glycol79 »

Jag är rätt säker på att det är samma typ av spänningsregulator som sitter på vissa APM autopilot kort. De var rätt ökända för att gå sönder. Men gärna så att 5V gick rätt igenom och pajade barometern och magnetometern som bara pallade 3.3V. Har bytt ett antal under mina år med drönarbygge.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av daspunner »

So far so good med 3.3volt och den tänder upp status-dioden. Skall koppla upp den emot Flight controllern o se så att alla funktioner fungerar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av daspunner »

Nu kan jag glatt berätta att det bara spänningsregulatorn som dog. Både förmågan att positionera och den interna kompassen funkar finfint. Tack för hjälpen!
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av tingo »

Bra fikset!
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Kortslutit gps/kompass-modul.

Inlägg av daspunner »

Tack!
Skriv svar