Ledlampa för fjärliar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jmyk
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 april 2016, 15:16:32

Ledlampa för fjärliar

Inlägg av Jmyk »

Hej!

Jag har en kompis som håller på med fjärilsskådning, de lockar dem med lampor och nu har det senaste i den världen dykt upp. Det är en liten ledlampa med flera olika LEDs som lyser i olika våglängder, och detta skall tydligen locka bättre...

Till problemet, lampan är ganska dyr och då sa jag att det borde inte vara så svårt att bygga den själv.

Här är lampan som han vill ha: http://www.gunnarbrehm.de/en/contact.html#Forschung
Här är artikeln skriven om den med lite info om hur han byggt den: https://nl.pensoft.net/articles.php?id=11887

Den består av åtta stycken LEDs med lite olika egenskaper, köpelampan går driva med allt från 5-12V men min vän klarar sig med endast 5V då han tänkt köra den med powerbanks. Mina funderingar är hur man enklast, billigast och effektivast kopplar alla LEDs. I artikeln ovan skriver han inte mycket mer än att han använt någon slags LED-driver och satt alla i serie. Han har också nöjt sig med att det går samma ström genom alla LEDs även om de skulle vilja ha lite olika för maximal effekt. Jag har lite dålig koll på sådana LED-drivers, men som jag förstod det så måste man upp i den totala framdrivningsspänningen för alla LEDs. Skulle man kunna göra det genom att bara använda en DC/DC för att komma upp i rätt spänning och sen koppla på drivern och alla LEDs i serie?

Eller är det någon som har några idéer på bättre sätt att koppla?

Tack på förhand, Jimmy
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ledlampa för fjärliar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Intressant fråga och ett intressant användningsområde. Jag köpte nyligt små dimmers för att styra intensitet i LED strips.
Går utmärkt att kombinera de tre färgerna G R B Så om man kunde mäta upp våglängden på ljuset borde det vara en framkomlig väg!
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Ledlampa för fjärliar

Inlägg av GalFisk »

Eftersom insekter uppfattar våglängder på andra sätt än vi, kan inte RGB användas för att skapa de rätta färgerna.
Ett simpelt sätt är att koppla dioderna parallellt, med varsitt seriemotstånd. Då slipper du särskilda drivkretsar och kan ge alla den strömmen de ska ha, men du tappar en del energi i form av värme.
Ett annat sätt är att koppla alla i serie, och mata dem med en LED-drivkrets som ger konstant ström. En sån här till exempel: https://www.ebay.co.uk/itm/122211705805 (XL6003-modul).
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Ledlampa för fjärliar

Inlägg av Elst »

Hur mekigt på en skala 1-10 blir det inte att experimentera med diverse motstånd för att få rätt färgkombination? Lödkolv ute på fältet? :)

Det enklaste här är att sikta på ICn WS2811 eller variant på temat. Sen kan man antingen plugga in RGB -lysdioder direkt på kretsen eller 3 separata lysdioder där t.ex. en av dessa är UV eller vilka lysdioder som helst? WS2811 går också lätt serie-koppla ifall man vill styra t.ex. 9 lysdioder.

Att styra dessa lysdioder via WS2811 görs förslagsvis med något redan färdigt bibliotek för detta t.ex. neopixel vilket finns att ladda ner här https://github.com/adafruit/Adafruit_NeoPixel
Detta bibliotek går superlätt att installera på arduinos utvecklingsmiljö och sedan är det bara att experimentera med olika färger och våglängder, för detta handlar väl om rätt mycket experimenterande då för att få fjärilarna att lockas av ljuset (om det är seriöst tar jag inte ställning till, kan mycket väl vara kvalificerad bullshit). För att kunna experimentera lättjobbat med nyanser av färger på ett enkelt sätt, skriv en funktion som tar HSV som argument och konvertera detta till RGB, som sedan körs ut på lysdioderna. Sen är det bara att gömma sig bakom en buske med utrustningen och skruva på några potentiometrar och invänta att fjärilarna anfaller.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Ledlampa för fjärliar

Inlägg av GalFisk »

RGB funkar inte. Det är anpassat för människor och andra varelser som har receptorer för rött, grönt och blått i ögat.

Insekterna ifråga har istället receptorer för grönt, blått och UV, och lampan som beskrivs består av ett gäng 3W LED: fyra UV/365nm LED, två blå/240-265nm LED, en grön/520-535nm LED och en kallvit LED.

Experimenterandet/vetenskapen är redan utförd, det TS frågar om är bara hur man bäst driver dioderna.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Ledlampa för fjärliar

Inlägg av Elst »

OK, jag fick intrycket önskemålet var att kunna experimentera lite (kretsen jag pratade om måste inte användas som RGB). Tillbaka till ritbordet. Den fullt seriösa vetenskapligt testade icke CE-märkta "lampan" bestående av 4 omsorgsfullt utvalda lysdioder i ett plasthölje, till priset av 4000 kr + frakt, verkar anslutas med en USB -sladd. Alltså 5 volt.

Säg att strömmen genom dessa lysdioder ska vara 1A ? R=(5V-2V)/1A=3 Ohm ? En random powerbank på 5v och några resistanser på 3 ohm? Eller ett MC-batteri och koppla dioderna i serie med en resistor på (12V-8V)/1A=4 Ohm ? Framspänningsfall antaget = 2V. Mer exakt data ger bättre kalkyl.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jmyk
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 april 2016, 15:16:32

Re: Ledlampa för fjärliar

Inlägg av Jmyk »

Precis som "Galfisk" skriver så är det mest kopplingen jag funderar över, det andra lämnar jag till fjärilsexperterna.

Min första tanke var koppla allt parallellt, för då kan man ge varje LED den ström som krävs för maximal effekt. Men eftersom det ändå bara är en Powerbank som skall driva kalaset så tänkte jag att det går lite mer effekt då, och att det kan man ju försöka spara på.

Sen var min plan att göra som "Elst" skriver och bara koppla i serie med ett motstånd. Men sen läste jag lite om de här LED-driversna och tyckte dem verkade intressanta. Men var lite osäker på varför man vill ha dem och inte bara koppla med ett motstånd i serie?

Vad tror ni om kylning också föresten? I killens rapport har han använt en fläkt, men sedan struntat i den och har bara kört med kylflänsen. Räcker det eller behöver man oroa sig för värmen?
Skriv svar