Är detta ok koppling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andhreas
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 juni 2018, 11:48:29

Är detta ok koppling?

Inlägg av andhreas »

Hej,

Vi har skaffat pool med tillbehör som ska kopplas in, frågan är om det är ok som jag tänkt?

Det som ska kopplas in är:
Poolvärmepump 10kW, som är specad till 8,6A (1978W?)
Sandfilterpump 190W
Saltklorinator 125W

1978W + 125W + 190W = 2293W
Sandfilterpumpen och värmaren kommer troligtvis gå 12h/dag och saltklorinatorn ca 3h/dag.

Är det ok att koppla detta i ett vanligt vägguttag till 10A med 1,5mm2? Går även 20m förlängingkabel 1,5mm2 från uttag till poolområdet.

Har även en rootgräsklippare som ska kopplas in men vet inte om jag vågar göra det på samma uttag? Den tror jag vill ha 300W...

Funderar på byta 10A till 13A... men vad jag läst så verkar det som att man eventuellt måste ha ut elektriker som kolla om det är ok?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av mrfrenzy »

Om du läser manualen till värmepumpen så står det troligen att den INTE ska anslutas med förlängningssladd. Det kommer bli mycket värmeförluster och stor risk för varmgång och glappkontakt på en maskin som drar 9A långa stunder.

Ta ut en elektriker som sätter upp ett eget uttag av bra kvalitet precis bredvid värmepumpen.
andhreas
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 juni 2018, 11:48:29

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av andhreas »

Det står, "Anslut RCD-enheten till ett fast strömuttag." inga andra varningar.

På ett poolforum skriver en som har samma pump att den drar normalt 1kW för honom.

Med varmgång menar du kablarna då eller?
Värmeförlust på vad pumpen ska leverera normalt?
Glappkontakt?

Detta är första året vi har en pool, ett test innan vi bestämmer om vi ska göra något mer permanent nästa år. Därför skulle jag helst undvika att dra el eftersom vi inte ännu är säkra på var den ska stå i framtiden isf. Hade en elektriker ute och fick offert på 7500kr för att fixa separat el till poolen, men som sagt vill jag undvika den kostnaden just nu och hellre ta det nästa år isf.

Såg precis att sladden från maskinen som stickkontakten sitter på är 2,5mm2.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av mrfrenzy »

"Anslut RCD-enheten till ett fast strömuttag." 

Det betyder just att du inte ska använda skarvsladd.

Många skarvsladdar är på 0.75 mm2 vilket ger spänningsfall som gör att motorn drar mera ström.
Sen blir det ofta glapp i kontakterna med överhettning och brand som följd.

Om du måste använda skarvsladd tillfälligt skulle jag se till följande:
Uttag, stickpropp och skarvuttag av bra kvalitet samt fuktskyddat.
1.5 eller 2.5mm2 kabel
andhreas
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 juni 2018, 11:48:29

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av andhreas »

Ja precis :P

Den jag har är 20m, IP44, 1,5mm2 med termosäkring mot överbelastning.
Som sagt så är det en lösning som ska hålla denna sommaren och nästa år får det bli en bättre lösning, så jag får prova. Är det mest kablarna jag ska ha koll på så dom inte blir för varma, är det en bra fingervisning om "systemet" är överbelastat?

Frågan är också om man eventuellt ska sätta en 13A istället för 10A tillfälligt? Eftersom jag eventuellt kommer vara uppe i ca 2293W?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av mrfrenzy »

Kabeln blir inte varm av 10A, det som kan bli varmt är kontakterna

Säkringen klarar ca 3000W i en timme så den behöver inte ändras.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av TomasL »

Nja, jag tolkar texten "Fast Uttag" som en fast anslutning, dvs en brytare eller liknande, dvs INTE ett vägguttag.
Dessutom så har den startströmmar uppemot 20-30A, vilket gör att säkringen sannolikt måste bytas till en med D-karakteristik, om det är minibrytare, eller en trög säkring.
Samt att den MÅSTE kopplas med ett jordfelsbrytare.
andhreas
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 juni 2018, 11:48:29

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av andhreas »

Poolvärmepumpen kommer med en stickproppskontakt monterad, vilket var en stor anledning att jag köpte denna modellen. Stickproppen innehåller även en jordfelsbrytare, och jag har jordfelsbrytare på det uttaget som den kopplas in mot också.
Kan ju länka till min värmare: http://www.swim-fun.dk/se/sortiment-se/ ... p-30-000-l
Dock så stämmer inte alla uppgifter på den sidan om pumpen... utan det är t.ex. 8,6A istället för 6,5A som det står i texten.

Säkringen är av den gamla typen, som man skruvar loss o skruvar i, porslinssäkringar? :) Vet ej om dom jag har nu är tröga, kan man se det? Annars köpa 10A trög?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av Hobbyisten »

Jordfelsbrytare och "vanlig" skyddsjordning är ju inte samma sak.
H.O
Inlägg: 5706
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av H.O »

Nej, jordfelsbrytare och skyddsjordning är inte samma sak men det är nog ingen som påstår det heller. Stickproppen till värmepumpen har inbyggd jordfelsbrytare, det står i produktbeskrivningen: Levereras med RCD-integrerad nätkontakt.

Jag har dålig erfarenhet av försöka ha jordfelsbrytare "efter varandra", har dock aldrig stött på någon "stickproppsintegrerad" variant. Testa att koppla in den i ditt tänkta uttag med den tänkta skarvsladden och kolla om det fungerar, håll koll på temperaturen i vägguttaget och skarvsladdens bägge ändar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av MadModder »

Det sitter en JFB fast på kabeln till en kompis uppblåsbara bubbelpool. JFB:n funkar bra.
Det är nog samma sak som en som har en förvuxen stickpropp med JFB i.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av danielr112 »

Har också ett par här i trakten som har liknande. Vanligt uttag och integrerad JFB. Funkat bra för dem. Dom som haft värmare har fått ett uttag satt på väggen till där grejerna sitter och vad jag vet 10A säkrat som mest.
andhreas
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 juni 2018, 11:48:29

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av andhreas »

Jag är inte så nervös över JFB, mest över last och värme. Vet inte hur tungdrivna spabaden är jämfört med en poolvärmepump som kan värma 30 000l vatten? Jag har dock bara 15 000L pool än så länge. Tog en större värmare för jag tror nog att det blir en större pool om vi ska göra en mer permanent lösning i framtiden.

Mätte idag på dom andra två grejjerna:
Sandfilterpumpen specad till 190W, drog 188W
Saltklorinatorn specad till 125W, drog 76W

Får försöka hinna med att koppla in värmaren i helgen och se om någon propp går och hur många W den drar normalt. :)
andhreas
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 juni 2018, 11:48:29

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av andhreas »

Så, nu har poolvärmepumpen varit inkopplad i ca 3h, och till sammans med sandfilterpumpen ligger dom på ganska exakt 2000W. Var uppe som max vid start vad jag kunde se på ca 2250W. Så lugnt än så länge :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av Hobbyisten »

Ja vad är det värsta som kan hända ? Säkringar är inte så dyra att köpa nya. Jag tror det står gL på tröga säkringar. Din 10 A säkring låg precis på gränsen för vad den klarar då. Tror säkringar för olika strömstyrkor har olika passform för bottenkontakten, så du hade nog inte kunna byta till en 13 A.
Grattis !
/nn

Edit : Men mrfrenzys varningar om brand bör tas på allvar. OCH fuktskydd.
Skriv svar