Är detta ok koppling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av LarryXz »

nybörjarnörd skrev:Tror säkringar för olika strömstyrkor har olika passform för bottenkontakten, så du hade nog inte kunna byta till en 13 A.
13A diazedsäkring passar i en 10A passdel. Att det i många fall är olämpligt att sätta i en 13A säkring är en annan sak.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av Hobbyisten »

Ok, och gL-säkringar kallas numera för gG-säkringar vilket jag fick anledning att konstatera igår då jag av misstag kopplade in en lågvoltslampa till 230 V .... poff sa det, blev blind i 4 sekunder och proppen gick :lol:
andhreas
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 juni 2018, 11:48:29

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av andhreas »

Uppföljning, jag funderar på att byta pump. Pga ljudnivå och belastningen, enligt förköpsinfo hos tillverkare plus leverantörer skulle pumpen egentligen dra 6,4A och inte de 8,6A som det senare stod i instruktionsboken som kom med... hade det varit 6,4A som dom informerar om så hade jag inte behövt ligga på gränsen som jag gör idag. Även COP värdet var lägre än annonserat...

Men problemet är inkoppling av andra pumpar som inte levereras med stickpropp, vill gärna att den är urkopplingsbar så jag kan ta in den på vintern, dvs ingen fast montering.
1. Är det ok att montera en stickpropp på en poolvärmepump över huvud taget? Jordad kontakt och sitter JFB där den ska vara inkopplad.
2. Måste/får en elektriker göra det?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av mrfrenzy »

Det beror på hur långt från poolen maskinen ska stå och ifall tillverkaren tillåter anslutning med stickpropp i manualen.

Här kan du läsa mer i ämnet med avstånd och länk till föreskrifterna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9071.0
andhreas
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 juni 2018, 11:48:29

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av andhreas »

Den är planerad att stå 3m från poolen, med viss skydd från en dynlåda. Kan eventuellt dra bort den 1m till från poolen.

Ska "följa lagstiftningen för anslutning" och installeras av behörig person. Hittar inget om stickpropp. Denna jag tänker på: http://www.swim-fun.dk/se/sortiment-se/ ... l-kabinett
Finns manual på den sidan
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av mrfrenzy »

Det står att den ska installeras av "kvailificerad tekniker" som kan "kontrollera jordningen". Det tolkar jag som en behörig elektriker på svenska. En elektriker kommer garanterat ansluta via en fast monterad säkerhetsbrytare eftersom det ger högre säkerhet mot fel.

Det står också att maskinens hölje rostar vid normalt bruk! Skulle aldrig falla mig in att köpa något med så dåligt materialval.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av MadModder »

Det står "Skåpet är ett pulverlackerat metallhölje. Rost kan därför uppstå — vanligtvis runt
skruvhålen. Det kan tyvärr inte undvikas och omfattas inte av produktgarantin. "
i manualen.
Det står "Värmepumpen måste installeras av en professionell tekniker."
Det står också att garantin inte gäller om "Användning av icke-fabriksauktoriserade delar eller tillbehör i samband med produkten."
Garantin gäller inte heller om man inte gör som det står i manualen.

Jag skulle nog klassa en påskruvad stickpropp som något som inte är fabriksauktoriserat.

Men det står också att man MÅSTE tömma allt vatten ur systemet när det är frysgrader och man inte ska ha poolen igång. Annars fryser både värmeväxlare och pump sönder. Och pumpen vinterförvaras med fördel inomhus. :mrgreen:
Då måste man montera ventiler både på högsta och lägsta punkten, annars kan det bli svårt att tömma växlaren utan att ta isär rörkopplingarna. :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av mrfrenzy »

I helgen gjorde jag service på en panasonic värmepump.
Den har suttit utomhus dygnet runt i 12 år men jag hittade ingen rost någonstans. Borde inte det vara omöjligt?!

Kanske har japanerna uppfunnit någon magisk process som inte kina kopierat ännu?
Kanske ett ord som börjar på g och slutar med anisering...

I manualen står tydligt exakt hur den ska kopplas in, och det finns inga motsägelser.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Är detta ok koppling?

Inlägg av MadModder »

Men ytbehandling skulle ju driva upp priset några kronor. Hemska tanke. Hellre då låta det rosta lite och se till att det inte täcks av garantin.
Skriv svar