Nätaggregat PC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Nätaggregat PC

Inlägg av Hobbyisten »

Hej !
Sitter med ett nätaggregat från en gammal PC som en kompis monterat loss åt mig. Vid anslutning till nätet fick jag 3mV (!) i spänning ur Molexkontakten, helt oanvändbart. Byglade sedan ihop ändsladden från 20-pinkontakten till en av de två Molexkontakternas jord, varvid aggregatet startar. Då får jag 10 V respektive 5V från den andra Molexkontakten. Det duger inte eftersom det ska vara 12 V resp. 5V för att driva en cd-spelare/brännare. Mina initiala försök med detta nätaggregat är nämligen bara att skapa en egen liten CD-spelare. När jag anslöt hörlurarna till cd-spelaren med ovannämnda spänning fick jag bara "Kalle-Anka-ljud", typ 10 gånger fortare, ur hörlurarna. Mina frågor är många :
- Innehåller ett nätaggregat till en PC 2 sekundärlindningar, en på 12 V och en på 5 V ?
- Om det är så, kortsluter man lindningen om man byglar från samma set av kontakter ? Säger det poff ?
- Hur ska jag bygla för att få hela härligheten att funka ?

Aggregatet har även en 4-pin sata-power-kontakt, samt en kontakt benämnd P5 som har 6 stift men 8 kablar in.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Nätaggregat PC

Inlägg av jah »

Finns flera olika typer av PS til datorer.
Lägg in en bild så man kan se vad du har för något.

Normalt sett så levererar ett PS tre olika spänningar: 3,3V, 5V och 12V.
Äldre (AT) har ingen 3,3V.

/J
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Nätaggregat PC

Inlägg av prototypen »

Och så är det så att det inte fungerar / fungerar dåligt med för liten belastning. Brukar behövas ett motstånd på 5 volten.

Protte
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Nätaggregat PC

Inlägg av Hobbyisten »

Tack ska ni ha, inte världens bästa bild men....
20180605_220927.jpg
P1 är väl till moderkortet
P2 och P3 är Molexkontakter
P4 är sata-power gissar jag på
P5 är den som ligger under P1 på bilden.

Som ni ser kommer grupperna ur 2 olika hål.

om nu bilden vore vänd rätt :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Nätaggregat PC

Inlägg av jah »

Kolla här. Liknande frågeställning.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=45

/J
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Nätaggregat PC

Inlägg av Hobbyisten »

Av nån anledning som jag inte förstår så funkar EN CD-spelare idag, oavsett om jag byglar från den grå sladden på 20-pinskontakten till både jord på sata eller jord på icke använd Molexkontakt, jag och prylarna hade väl en dålig dag igår, dock nåt som Protte snuddade vid igår är att 12-volts pinnen på icke använd molexkontakt verkligen kommer upp i 12 Volt om man belastar den andra molexkontakten, annars bara 10 V. Varför det är så överlåter jag åt nån mer insatt att uttala sig om. Nu har jag min lilla CD-spelare iaf, ifall min "riktiga" CD-spelare börjar tugga :)
/nn
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nätaggregat PC

Inlägg av xxargs »

P4 är ingen SATA-matning - det saknas 3.3 Volt (brukar vara orange sladd om jag mins rätt) där, däremot används liknande anslutningar (även om den ser stor ut här) när man skulle kontraktera till 2.5" PATA--diskar


---

Många (inte alla dock) PC-nätaggregat styr sin spänning på 5 Volt medans 12V slavar med egen lindning där 5V är lindad med 2.4 ggr flera varv på samma bobin.

Det betyder att de är magnetiskt kopplade (samma spänning per varv) och för att 12 Volt skall stabiliseras hyfsat så måste man ha en viss minimum strömförbrukning på 5 Volt - kanske 5-10% av dess tänkta maxlast. helst skall även 12V ha en smula last i alla lägen.

I en påslagen dator så drar det alltid ganska mycket 5 Volt så där är det inget problem - men när den används utanför så måste man ofta ha en lastmotstånd på 5V på ett antal Watt för att 12V skall vara stabilt.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Nätaggregat PC

Inlägg av jah »

Att bygla den GRÅ kabeln kommer inte påverka något...
Den GRÖNA ska kopplas till SVART.
/J
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Nätaggregat PC

Inlägg av Hobbyisten »

Nej jah, det FINNS ingen grön kabel, månne Dell kodar den grå istället ? Det funkar ju bra.
Tack xxargs för förklaringen
Tack även jah för din länk
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Nätaggregat PC

Inlägg av Electricguy »

DELL har rätt bra erfarenhet att byta färger på ledare, kasta om pinnar, ha egna kontakter osv.. Så det är fullt möjligt att den som brukar vara grön i detta fallet är grå.
Skriv svar