Kolla lödpunkter!
Kolla lödpunkter!
Fönsterhissarna till min polo slutade fungera i fjol
Tänker byta ett relä samt en kondensator på styrkortet till fönstermotorn efter att ha läst på lite forum.
https://www.clubpolo.co.uk/topic/345868 ... t-working/
Enligt vissa så kan det vara dåliga lödningar på dessa kort också så det blir vibrationssprickor men jag har för dålig kunskap och syn för att se några fel
Det enda jag reagerade på var att de ser lite olika ut, vissa har svarta ringar runt, ser nästan ut som inte tennet flutit ut ordentligt men vet ej.
Bifogar lite bilder om nån kan se nåt uppenbart fel
Tänker byta ett relä samt en kondensator på styrkortet till fönstermotorn efter att ha läst på lite forum.
https://www.clubpolo.co.uk/topic/345868 ... t-working/
Enligt vissa så kan det vara dåliga lödningar på dessa kort också så det blir vibrationssprickor men jag har för dålig kunskap och syn för att se några fel
Det enda jag reagerade på var att de ser lite olika ut, vissa har svarta ringar runt, ser nästan ut som inte tennet flutit ut ordentligt men vet ej.
Bifogar lite bilder om nån kan se nåt uppenbart fel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kolla lödpunkter!
Det är ofta svårt att se om det uppstått sprickor i lödningarna, man brukar få kolla i olika vinklar och ljus för att ha någon chans. Det är ofta snabbare och enklare att löda om paddarna när det inte handlar om så många.
Fungerar inte ditt kort är det inte så mycket att förlora på att testa att löda om alla.
Fungerar inte ditt kort är det inte så mycket att förlora på att testa att löda om alla.
Re: Kolla lödpunkter!
Precis så är det. Men du kan väl bättra på lödningarna som har misstänkt ring.Eller bättra på så mycket du kan. Men det går åt lite värme,så en 40-60W kolv går nog åt,annars blir det ännu sämre
om det blir kall lödningar
om det blir kall lödningar
Re: Kolla lödpunkter!
Tack för svar, jag hade tänkt smälta om de stora punkterna om det räcker (baksidan), det småttiga (ytmonterade) vågar jag nog inte röra alls
Fick googla brottanvisning kondingen såg hel ut men de kan klart vara defekta ändå
Var ser du brottet Eli, hade en bild till på den från sidan
Fick googla brottanvisning kondingen såg hel ut men de kan klart vara defekta ändå
Var ser du brottet Eli, hade en bild till på den från sidan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Kolla lödpunkter!
Locket på kondensatorn har ett kryss instansat, det är en brottanvisning så att kondensatorn kan explodera lite mera kontrollerat.
Protte
Protte
Re: Kolla lödpunkter!
Ahh haha såklart, såg dock inget som läckt ut där précis
Kommer nog testa smälta om lite lödpunkter först medans jag väntar på reläet och kondingar som får bli steg 2 I felsökningen
Funkar inte det får man väl sätta dit en vev som på den gamla goda tiden
Kommer nog testa smälta om lite lödpunkter först medans jag väntar på reläet och kondingar som får bli steg 2 I felsökningen
Funkar inte det får man väl sätta dit en vev som på den gamla goda tiden
Re: Kolla lödpunkter!
Vad är det för årsmodell på Polon och vad händer när man läser av felminnet. Går det via OBD2 uttaget att styra fönsterhissar, ser man att någon manövrerar knapparna?
Re: Kolla lödpunkter!
Det är något svart över & under den skåra som pekar på klockan 2 i din första bild.
Kan ev. ha spruckit där under plasthöljet, men det kan också vara damm.
Kan ev. ha spruckit där under plasthöljet, men det kan också vara damm.
Re: Kolla lödpunkter!
kricka skrev:Vad är det för årsmodell på Polon och vad händer när man läser av felminnet. Går det via OBD2 uttaget att styra fönsterhissar, ser man att någon manövrerar knapparna?
Det är en 2007, körde diag i fjol för att hitta kass abs sens och då sa den inget om fönstren alls
Har bara gammal vdcs-lite version av diag så lär inte kunna styra nåt via den
Det var nog bara damm, mätte upp den idag på kortet till 101uF men ska byta den ändåEli skrev:Det är något svart över & under den skåra som pekar på klockan 2 i din första bild.
Kan ev. ha spruckit där under plasthöljet, men det kan också vara damm.
Jag smälte om punkterna till reläet/konding samt kontakterna till kortet precis utan lycka
Däremot tyckte jag vissa inte ville flyta ut mot plattan, som om det fanns oxid mellan pinnen och plattan och de sög i sig tenn
men vet ej, jag är bara hobbylödare
Får göra nytt försök när nya reläet kommer...
Re: Kolla lödpunkter!
Det är väldigt sällan reläna går sönder i dom där styrenheterna. Ibland spricker lödningarna till kontakten.
Har du kollat dom två tjocka kablarna som kommer in via dörrgenomföringen upp till styrenheten, så du har batteri spänning där.
dom två kablarna går nämligen av ibland, Sluta både vänster och höger att sluta fungera samtidigt?
Har du kollat dom två tjocka kablarna som kommer in via dörrgenomföringen upp till styrenheten, så du har batteri spänning där.
dom två kablarna går nämligen av ibland, Sluta både vänster och höger att sluta fungera samtidigt?
Re: Kolla lödpunkter!
Jo det är en long shot men får testa ändå.
Jag har exakt samma symptom som i länken jag bifogade i första inlägget ovan, de blev gradvis sämre tills en dag de gav upp helt
Och jag kan räkna de ggr jag hissat upp och ner dem så de är i princip nya
Allt annat fungerar i dörren, speglar, lås,högtalare
har kollat ledningarna okulärt i dörrgenomföringen, allt såg helt fint ut, sprayat all kontaktdon osv, var ett helvete o få tillbaka gummiskyddet
Drar jag säkringen för fönstren så fungerar passagerarsidan direkt efter, sen när man öppnat dörren eller låst den eller nåt annat så är den död igen
De slutade fungera nästan exakt på 10 årsdagen, börjar misstänka att de byggt in felet, skulle inte förvåna mig alls
Enligt de som köper ny motor med styrenhet så har VAG ändrat fw versionen från vw2 till vw4
""I've been speaking directly with VW over the last couple of days and found something interesting, which suggests a known fault. I asked if there was a modified part available and was told there wasn't and the part number is the same (I was trying to figure out if I could use a 6Q1959801 instead of a 6Y1959801 and the answer is no); but I found that there is a VW code at the end of the part number, which isn't printed on the part. My motor is 6Y1959801 VW2 and the latest part is 6Y1959801 VW4. I asked the difference was told it has a modification to the controller board and software, so basically they've fixed a known issue and secretly released a modified part, but to the customer you will only see the first part of the part code. This makes a lot of sense, as I can't figure why it works perfectly when I pull and replace the fuses, then it just stops.... it's obviously a buggy controller""
På min motordel står det VW2 så det är samma som hans
En konstig grej var när jag tog en testpenna för att kolla så där var ström fram till styrenheten och switchen till fönstren
de kablar som går från knappswitchen till motorkontakten (gul/röd, Vit/röd) visar 12v utan att jag har tändningen på/eller tändingen på, men när jag trycker upp och ner på switchen så slocknar lampan istället
Vet ej om det är en sån NO/NC grej, men tittar man på tuben så ska strömmen komma till motorn när man trycker på switchen
Får nog göra om det testet med har kanske klantat mig med fel testpunkter
Jag har exakt samma symptom som i länken jag bifogade i första inlägget ovan, de blev gradvis sämre tills en dag de gav upp helt
Och jag kan räkna de ggr jag hissat upp och ner dem så de är i princip nya
Allt annat fungerar i dörren, speglar, lås,högtalare
har kollat ledningarna okulärt i dörrgenomföringen, allt såg helt fint ut, sprayat all kontaktdon osv, var ett helvete o få tillbaka gummiskyddet
Drar jag säkringen för fönstren så fungerar passagerarsidan direkt efter, sen när man öppnat dörren eller låst den eller nåt annat så är den död igen
De slutade fungera nästan exakt på 10 årsdagen, börjar misstänka att de byggt in felet, skulle inte förvåna mig alls
Enligt de som köper ny motor med styrenhet så har VAG ändrat fw versionen från vw2 till vw4
""I've been speaking directly with VW over the last couple of days and found something interesting, which suggests a known fault. I asked if there was a modified part available and was told there wasn't and the part number is the same (I was trying to figure out if I could use a 6Q1959801 instead of a 6Y1959801 and the answer is no); but I found that there is a VW code at the end of the part number, which isn't printed on the part. My motor is 6Y1959801 VW2 and the latest part is 6Y1959801 VW4. I asked the difference was told it has a modification to the controller board and software, so basically they've fixed a known issue and secretly released a modified part, but to the customer you will only see the first part of the part code. This makes a lot of sense, as I can't figure why it works perfectly when I pull and replace the fuses, then it just stops.... it's obviously a buggy controller""
På min motordel står det VW2 så det är samma som hans
En konstig grej var när jag tog en testpenna för att kolla så där var ström fram till styrenheten och switchen till fönstren
de kablar som går från knappswitchen till motorkontakten (gul/röd, Vit/röd) visar 12v utan att jag har tändningen på/eller tändingen på, men när jag trycker upp och ner på switchen så slocknar lampan istället
Vet ej om det är en sån NO/NC grej, men tittar man på tuben så ska strömmen komma till motorn när man trycker på switchen
Får nog göra om det testet med har kanske klantat mig med fel testpunkter
Re: Kolla lödpunkter!
Hmm, med testpenna hoppas jag att det var med lysdiod och inte glödlampa, för det är inte säkert den orkar driva en gammaldags testpenna.
Re: Kolla lödpunkter!
Ja det är en testpenna för batteri/generator från början tror jag, med ledlampor som indikerar volt, från 5 till 14 volt
Har ju multimetrar med, men denna hade krokodilklämma på jorden så jag fick en hand fri
Har ju multimetrar med, men denna hade krokodilklämma på jorden så jag fick en hand fri
Re: Kolla lödpunkter!
Tänkte bara berätta hur jag löste mitt fönsterproblem.
Efter att ha bytat relä(vilket var bökigt med 10 ben) samt konding så var det forf dött i båda sidor( så kunde nog struntat i detta moment)
Enda gången jag fick igång båda var efter att kopplat loss batteriet igen, så jag misstänker nåt nollställs efter detta..... minne, relä, eller annat
Så det fick bli en ful-lösning där jag satte en strömbrytare på huvudkabeln till modulen i dörren
Fanns en leding plats för den ovanför fönsterknapparna där den passade bra
Så om jag slår på strömmen så går båda fönstren i 10 min nåt, sen får jag bryta/slå på för att det ska fungera igen.
Ingen drömlösning men det funkar iaf tillsv
Efter lite mer läsning så kan det vara dörrlåsmodulen som ev spökar för den är tydligen kopplad till allt den med.
Får bli proj nästa sommar, trött på skiten nu...Och ja.... det var lättare förr
Efter att ha bytat relä(vilket var bökigt med 10 ben) samt konding så var det forf dött i båda sidor( så kunde nog struntat i detta moment)
Enda gången jag fick igång båda var efter att kopplat loss batteriet igen, så jag misstänker nåt nollställs efter detta..... minne, relä, eller annat
Så det fick bli en ful-lösning där jag satte en strömbrytare på huvudkabeln till modulen i dörren
Fanns en leding plats för den ovanför fönsterknapparna där den passade bra
Så om jag slår på strömmen så går båda fönstren i 10 min nåt, sen får jag bryta/slå på för att det ska fungera igen.
Ingen drömlösning men det funkar iaf tillsv
Efter lite mer läsning så kan det vara dörrlåsmodulen som ev spökar för den är tydligen kopplad till allt den med.
Får bli proj nästa sommar, trött på skiten nu...Och ja.... det var lättare förr
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.