Batteriladdare surrar/tjuter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Batteriladdare surrar/tjuter

Inlägg av pavan »

Kanske en dum fråga för dom flesta här, men jag är helt okunnig på ellära. :oops:
Har en batteri laddare för att ladda LIPO batterier, är närmare bestämt en laddare för bil som jag endast har testat hemma genom att koppla in nämnda laddaren i en 220V-12V cigarettuttag adapter, vet ej om detta gör någon skillnad ang, problemet i fråga.

Denna laddare ger ut 17.5V och in är ca, 12V-13.8V (cigguttag i bilen), den alltså uppkonverterar.

Hur som helst, när laddaren får ström men när inget LIPO batteri är kopplat till den så är den tyst, men när LIPO batteri kopplas till den och den börjar ladda batteriet så börjar det surra /tjuta om laddaren (låter som ett argt bi ungefär). Detta ljud är konstant så länge laddaren laddar batteriet.

Detta ljudet är inte det typiska "hummande" ljud som kan höras i elnät ibland.

Vad indikerar detta surrande/ tjutande ? Tyder detta på att laddaren håller på att ge upp eller kan det vara så att det är normalt med detta surrande/tjut trots allt?
Vad exakt är det som orsakar detta ljud om man ska göra en kvalificerad gissning?

Kan tillägga att laddaren är helt sprillans ny och endast testad 1 gång än så länge.
Svar mottages tacksamt.

edit: slagfel i rubriken rättat för bättre sökbarhet - hcb
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Batteri laddare surrar/tjuter

Inlägg av Borre »

Normalt för switchade strömförsörjningar som har en mycket högre switchfrekvens än nätfrekvensens 50Hz som istället ger brummet. Kan vara tex spolar och kondensatorer som låter.
Behöver inte vara något fel alltså, men ack så irriterande.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Batteriladdare surrar/tjuter

Inlägg av pavan »

Tack för svaret. Det låter uppmuntrande, jag hoppas verkligen att det inte är något fel på min nya laddare utan att ljudet kan anses som normalt i detta fall.
Skriv svar