Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. bart?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. bart?

Inlägg av AndersG »

Detta är eg "plan b" ifall jag inte får fram ett VL1220... Att sätta dit ett CR1220 är ju definitivt inte att rekommendera. Där finns en laddkrets och det kommer att leda till läckage. Koppla bort laddkretsen? Glöm det, inget schema, pyttesmå komponenter, men...

Borde man inte kunna sätta ett CR1220 eller större och med en seriediod, förslagsvis schottky och helst en med låg backström? En BAT85 har i storleksordningen 1uA i backström och enheten är en GPS som inte är påslagen hela tiden. Vad tror ni??
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av Fortran »

Jo det tror jag. Så står det i databladet till en SIM900 att man kan göra om man vill.
Funkar säkert ganska lika på din RTC.
rtc.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av mrfrenzy »

Jag köpte ett gäng supercaps på elfarean och byter kategoriskt ut alla backupbatterier jag ser, har än så länge alltid fungerat.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av AndersG »

Jo, det kunde vara ett alternativ det med! Hur gör du med begränsning av inströmmen? Seriemotstånd?
2018-06-04_10-26-25.jpg
Så, med ett CR2032 230m/Ah , 1 år,

3% av 230 är 7mA/h, 7mA/h dividerat med 8760 är 0,8uA, sedan är det ju så att GPSen bara är i drift några timmar per dag under några månader på sommaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av mrfrenzy »

Någon form av begränsning för laddström finns ju redan i apparaten eftersom dom flesta batterier inte kan laddas med hur hög ström som helst.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av AndersG »

Det stämmer. Dock finns det ett annat problem: Om backupbatteriet är helt tomt så startar navigatorn inte alls, eller den går igång, visar Garmin-loggan och stänger sedan av. Idiotkonstruktion...

Så, om jag skulle sätta en superkondensator skulle jag vara tvungen att skapa en alternativ laddkrets. Direkt från +12V.

Denna navigator har dock en mycket stor fördel: Drar < 600mA även då skärmen är läsbar i solljus.

Har annars kollat, det dras <1uA från backupbatteriet, så en CR2032 borde räcka 27 år.. :) Om jag struntar i självurladdning... Hur är det annars? Finns det 3V batterier med 10 års livslängd? Typ liknande sådana man har i brandvarnare?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av Henry »

Det det finns säkert, kolla på tex backup lithium eller dylikt.

Kan ev även hända att primär lithium av annat än de vanliga CR batterierna (vet inte om dessa har samma kemi som de som har 10 år+ livslängd) har en normal livslängd på 10 år+ mot en 5 år eller vad det är för CR batterierna.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av AndersG »

Hm.. Elfa 169-01-545 tex? Men var hittar man info om livslängd?

Edit:
PDF

Anger självurladdning till 1% per år för ett CR2032. Finns även ett nomogram på sidan 8.
Senast redigerad av AndersG 5 juni 2018, 14:30:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av Henry »

Ja det var lite svårare, men kollar man i denna pdf så verkar det som att hermetiskt förseglade celler med litium manganese oxide kemi normalt har en livslängd på 10 år+, vet inte om någon ev annan kemi har längre. http://www.maxell.com.tw/images/uploads ... CR_13e.pdf

Jag trodde sedan för övrigt att CR batterier enbart var dessa knappcells typerna, men så var det ju visst inte.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av AndersG »

Skall kika. Ett enkelt CR2032 torde ju fungera om man kan acceptera att byta det kanske var femte år.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av tecno »

Kanske 2 parallella och byta varannan nåt år emellan så blir enheten aldrig spänningslös.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ersätta laddningsbart (VL1220) litium med icke laddn. ba

Inlägg av Henry »

Har en liten drönare där GPS:en förstås också vill ha ett RTC batteri. Utan det tar det annars runt 2 minuter innan positionerna är uppdaterade och så länge vill jag ju förstås inte behöva vänta innan det går att börja flyga då RTH inte funkar annars, vilket jag absolut vill ha.

Den drog en 2 µA har jag för mig enligt databladet och jag letade upp det största standard konsument knappcells batteri som fanns att få tag på vilket var ett CR2450 som jag slängde dit det och göt in lite med smältlim för att vara vattentätt.

Även om kapaciteten kommer att räcka i väldigt onödiga 32 år så är jag nog rätt säker på att det kommer att ge tillräcklig ström och spänning en hyfsat bra tid till efter 5 år ändå. Så detta är gjort som en "install and forget".
Skriv svar