Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av LeCanard »

Kul med fler EAA:are :-)
Bra drag med en IO-360 i den där. Här en i min oxå, men jag har mer grejor som bromsar.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av GastonDeVille »

Janson1 skrev:Lite mer info: Givaren är från Centriod produkts och den ena har böjbar givare och den andra är rak. Ingen av givarna har några yttre justeringar såsom trimpotar eller liknande. Jag tror huvudtanken som sträcker sig från nästan längst ut i höger vinge till nästan längst ut i vänster vinge rymmer ca 220 liter. Vingarna har en liten V-form och tankgivaren sitter i mitten av kroppen i V:et V.-formen gör att det blir "fullt" enligt givaren vid ca 160 liter eller så. Givarpinnen är ca 30 cm djup och är monterad vertikalt i tankens mitt via ett extra rör som sen är urluftat via slangar till tankens två högsta punkter (H och V sida på tanken) Den andra kroppstanken har en böjd givarepinne och är monterad horizontalt. Jag har ingen tankvolym på den tanken men jag har konstaterat att ohmtalet har en puckel så den är nog inte rätt böjd? Hur som, bägge givarna lever nu fullt ut så det är bara till instrumentet att ta hand om signalen på bästa sätt. Planet heter Hamilton Glasair RG med någon/några siffror till. Motorn är nog på 200 HP med insprutning och konstantspeedpropeller.
Hela planet är i glasfiber med integrerade tankar i den bärande vingstrukturen där dom olika skotten blir skvalpskydd. Det här med max 199 punkter verkar intressant att spinna vidare på. Jag tror: eftersom den är provprogrammerad så många gånger nu så är dom 199 punkterna slut, hur hanteras detta intern i instrumentet? Putts dom gamla punkterna över bord allteftersom eller blir det helt enkelt fullt och den kan inte hantera värdena alls mera? En riktig reset borde göra nytta?
Verkar vara ett trevligt flygplan!
För det första måste alla apparater på en flygmaskin vara dokumenterade för att man ska ha fakta om deras egenskaper. Exakta benämningar / modellbeteckningar annars famlar man bara omkring och gissar. Tankarnas rymd måste man veta ganska detaljerat för att det ska vara flygsäkert. Dokumentation om bygget / konstruktionen måste också finnas bland flygmaskinens dokumentation. Finns det inte med ett gäng med pärmar från fabriken / hemmabyggnationen? Flyghandboken - ritningar - noteringar ??
Angående givaren, om jag förstår rätt så går det inte att mäta från 160 lilter och uppåt p g a konstruktionen med "dränkt givare" - läge att göra om och göra rätt?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av Magnus_K »

Janson1 skrev:... Det här med max 199 punkter verkar intressant att spinna vidare på. Jag tror: eftersom den är provprogrammerad så många gånger nu så är dom 199 punkterna slut, hur hanteras detta intern i instrumentet? Putts dom gamla punkterna över bord allteftersom eller blir det helt enkelt fullt och den kan inte hantera värdena alls mera? En riktig reset borde göra nytta?
Hur har du lagt in dina värden än så länge? Direkt på instrumentet eller genom mjukvaran man kan programmera den med? Har du det programmet förresten?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av rvl »

Ja det programmet borde ju kunna svara på en del frågor när man dumpar kalibreringskonstanterna från instrumentet. Det kunde också var intressant att testa instrumentet mot en potentiometer på labbänken.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av Janson1 »

Planet är inte mitt så jag har inte mått och rymduppgifter i skallen; det är ägaren som programmerat hittills och det är gjort direkt på instrumentet utan dator. När jag kom in i bilden så hade ägaren provprogrammerat åtskilliga gånger, även tömt och fyllt på soppan otaliga gånger...
Om jag kommer ihåg det så skall jag ta med instrumentet hem i dag, vet däremot inte om jag hinner greja något den närmaste tiden då jag har för många andra plan i röret just nu.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av GFEF »

>Det kan nog vara så att det är inte resetat då total motorgångtid ligger kvar?

Att inte nollställa "total motorgångtid" med så enkel som åtgärder som ta borta backup batteri är nog ofta krav.

>provprogrammerad så många gånger nu så är dom 199 punkterna slut

Meda nollställa kalibrerings punkter volym-nivå nästa oändliga antal gånger borde fungera med ta borta backup batterit.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av Janson1 »

Ja, allt är möjligt då det är till ett icke certifierat flygplan. Jag glömde ta med mig instrumentet idag men skall jobba i morgon också, skall verkligen försöka få med mig det hem...
Skriv svar