Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av Janson1 »

IMG_20180531_095611.jpg
IMG_20180531_095557.jpg
Hej, har ett problem här med ett kombiinstrument till ett flygplan. Instrumentet heter VM-1000C eller VMS-1000C från Vision Microsystems inc men uppköpt av JP-instruments sedan några år tillbaka. Själva instrumentet är ett rent övervakningsinstrument med digital skärm som visar varvtal, ingastryck, spänning, ström, temperaturer av olika slag mm.
Det har även bränslemängdsmätare inbyggt, det är här problemen kommer. Liten resume: Man kan via menyer välja om man har en potentiometergivare (resistiv) eller kapasitivgivare (cap) och det är olika anslutningar för respektive givartyp.
Från första början hade den potentiometergivare som aldrig fungerade, den fick då kapasitiva givare från Centriod produkts. Dom mäter nivån kapasitivt och ger ut ca 270 ohm (res) vid tom tank som sedan minskar allteftersom. Första problemet vara att dom var 5 voltsmatade och skall enligt uppgift gå på 12 volt så det ändrade jag och jag kan nu ohmmäta mig till att motståndet går ner allteftersom man pytsar i bensin. Själva VM-1000 skall läras in tex man häller på 20 liter, lär 20, fyller på 40 liter, lär 40 osv till 140 liter eller så. Sedan när man skall använda bränslemätarna så hoppar dom 20 liter i taget precis som när man lärde systemet. Egentligen skall mängdangivelsen vara linjär liter för liter mellan dom kalibrerade grundvärdena. Ett förslag från USA var att ta bort minnesbatteriet över natten och sen göra om alla inställningar igen... ingen skillnad. Så vad göra? Nu känns det som felet ligger i instrumentet då givarna faktiskt lämnar ut det dom skall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av svanted »

lär den varje liter ?
tidsödande kanske, men det kanske funkar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av danei »

Ger den kapacitiva givaren en resistans ut? Den varianten har jag inte sett.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av breflabb »

Tillverkaren rekommenderade att dra ut batteriet skrev du,och det är ett sätt
att nollställa system. Men ibland räcker det kanske inte med det tricket.
Och det kan bero på att det finns elektrolytkondensatorer som kan ta längre tid
att ladda yr än tiden som var rekommenderat.
Som sista åtgärd skulle jag ta ut batteriet,göra enheten strömlös och sedan
kortsluta polerna där batteriet sitter för att var hundra att det blir urladdat.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av GFEF »

Hur ser bränsle tanke ut ?

Bränslemängd mätningen är rätt säkert en nivå givare.

Linjärt förhållande nivå-volym fodrar en tank med arean fria välske ytan konstant från min till max.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av GastonDeVille »

Kolla databladen för respektive produkt, det finns många varianter på det där.
Sen kan man börja laborera med kalibreringar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av danei »

Om man linjeriserar mellan rellativt täta punkter så blir det ju ganska rätt. Sedan ska ju mätaren sitta centralt i tanken för att lutningar inte ska påverka för mycket.

Fördelen med kapacitiva givare är att de snarare mäter massa än volym. Men med tanke på mätnogrannheten här gör det ingen mätbar skillnad.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av Magnus_K »

Med risk att göra bort mig lite men:

Du skriver att det är bytt från resistiva givare till kapacitiva. Är det vanliga "daisy-chainade" Hi-Z/Lo-Z prober som monterats eller någon slags hybrid?
Det sitter knappast någon kompensator för densiteten i så här små tankar/flygplan va?

Tror inte jag förstått problemet riktigt. Går den inte att kalibrera eller ändra värdena? Har du lyckats ändra inställningar i instrumentet att annan typ av prober är monterade?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av danei »

En kapacitiv givare kompenserar för densiteten. Du ska ha höga krav på mätnogrannheten innan du behöver ha densitetskompesering med den. Men det beror ju lite på tankformen också.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av Magnus_K »

Njo, det var längesen jag meckade med så här små flygplan så jag minns inte.
Tänkte bara nämna det om det var så att det fanns någon annan enhet mellan proberna och VMS:en.

EDIT: Tror jag hittade manualen precis -> http://www.jpitech.com/manuals/010/VM1000PG%20RevB.pdf

Berätta gärna vad du har för grejer och hur du gjort hittills.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av Janson1 »

Lite svar? Först och främst, själva givarna är kapasitiva och lämnar sen ut det som önskas. Dessa givare lämnar "Westach-Ohm" dvs ca 270 ohm vid tom tank och ca 10 ohm vid full tank. Själva givaren är tänkt att ersätta en gammal trådlindad med flottör så man kan använda sitt gamla instrument fast med en ny givare. Själva instrumentet klarar många förekommande givartyper då man kan dels välja ohm (strömmätning) eller capasitiv ingång. Jag vet inte om den känner både frekvens och pulsbrädd men nu är det ju ohm som är mest rätt? Vid kalibreringen kan man se ohmtalet i displayen och man lär den sen godtyckligt tex 280 ohm = tom tank. 270 ohm = 40 liter, 260 ohm = 55 liter osv. Denna manöver fungerar men det verkar som dom olika punkterna inte blir till en linje där instrumentet inte visar tex 46 liter vid 265 ohm. Att ta ur batteriet verkade inte hjälpa, jag skall plocka upp instrumentet i morgon och kanske kortsluta matningen också förutom att ta ur batteriet. Det kan nog vara så att det är inte resetat då total motorgångtid ligger kvar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av mrfrenzy »

Som jag förstår manualen får man själv skapa en tabell med max 199 datapunkter och ladda upp med programmeringsmjukvaran.

Dom förklarar att man ska mäta vid full och halv tank för att göra uträkningen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av Magnus_K »

Det var lite så jag förstod själv också. Att den inte linjeriserar själv, utan vill man ha bättre upplösning så får man mata in fler punkter.
Å andra sidan har du ju varit i kontakt med dom så jag antog att det är fel.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av GastonDeVille »

Vore kul att veta vad det är för typ av flygmaskin och hur tankarna ser ut (bränsletank -en -arna)
Om det t ex är platta vingtankar så kan ge väldigt lustiga olinjära värden.
Är givaren rak eller böjd? Horisontal eller vertikal?
När visar givaren mest rätt, parkerad eller i flygläge

:EDIT: Vad heter givaren exakt, finns några att välja på där också
• Westach 240 Ohm With Low Level Warning
• Westach 240 Ohm Without Bend Section
• Westach 240 Ohm With 3 Inch Bend Section
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med ett kombiinstrument till flygplan

Inlägg av Janson1 »

Lite mer info: Givaren är från Centriod produkts och den ena har böjbar givare och den andra är rak. Ingen av givarna har några yttre justeringar såsom trimpotar eller liknande. Jag tror huvudtanken som sträcker sig från nästan längst ut i höger vinge till nästan längst ut i vänster vinge rymmer ca 220 liter. Vingarna har en liten V-form och tankgivaren sitter i mitten av kroppen i V:et V.-formen gör att det blir "fullt" enligt givaren vid ca 160 liter eller så. Givarpinnen är ca 30 cm djup och är monterad vertikalt i tankens mitt via ett extra rör som sen är urluftat via slangar till tankens två högsta punkter (H och V sida på tanken) Den andra kroppstanken har en böjd givarepinne och är monterad horizontalt. Jag har ingen tankvolym på den tanken men jag har konstaterat att ohmtalet har en puckel så den är nog inte rätt böjd? Hur som, bägge givarna lever nu fullt ut så det är bara till instrumentet att ta hand om signalen på bästa sätt. Planet heter Hamilton Glasair RG med någon/några siffror till. Motorn är nog på 200 HP med insprutning och konstantspeedpropeller.
Hela planet är i glasfiber med integrerade tankar i den bärande vingstrukturen där dom olika skotten blir skvalpskydd. Det här med max 199 punkter verkar intressant att spinna vidare på. Jag tror: eftersom den är provprogrammerad så många gånger nu så är dom 199 punkterna slut, hur hanteras detta intern i instrumentet? Putts dom gamla punkterna över bord allteftersom eller blir det helt enkelt fullt och den kan inte hantera värdena alls mera? En riktig reset borde göra nytta?
Skriv svar