Brytarspets och tändning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Brytarspets och tändning

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Antagligen OT men men...
Jag har en tvåtaksmotor som inte vill starta och anledningen är att jag inte får någon gnista på tändstiftet.
Bytte tändstift och mätte upp tändspolen och det verkade bra.

Frågan: Jag mätte resistansen mellan brytarspetsarna när jag låst brytaren i öppet läge med en plastbit mellan kontakterna och fick knappast något mätbart motstånd.
Får samma värde (alltså inget motstånd) när kontakterna är ihop men det känns mindre konstigt.

Någon som vet om detta är riktigt och/eller har tips på hur jag kan komma vidare i felsökningen?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av prototypen »

Med brytaren öppen så är det tändspolens resistans du mäter mot.
Med brytaren sluten så ska det vara nära noll.

Så vad fick du för värden när du mätte på spolen?
Kondensatorn kan vara kortsluten eller avbrott så får men heller ingen (bra)gnista.

Protte
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av steffo100 »

Hej.
Mellan inkommande sladd (som kommer nånstans under svänghjulet) och tändhatt får jag 5.25 Kohm.
Mycket tacksam för tips!
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av Elst »

Innan farsan robotiserade gräsklippningen hade han en 2-taktad gräsklippare som inte ville starta. Bytte tändstift och grotta runt. Ingen hjälpte. Det visade sig i slutändan att det fanns en liten switch som stängde av tändningen och det var alltså ett mekaniskt problem.

Så... kolla om det finns någon kontakt någonstans. Det bör det ju finnas. Hur stänger man annars av motorn?
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av steffo100 »

:)
Kollade det - det sitter en stopp-knapp som sänker inkommande ledning till tändspolen till jord.
Jag har kopplat bort den knappen.. - men bra kommentar! lätt hänt..
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av Janson1 »

1: gör rent brytaren ordentligt, ev fila av om ytan är ful. 2: se till att det är rätt brytaravstånd, det brukar ligga runt 0,35-0,40 mm 3: se till att dödarsladden hänger fritt, den får inte ligga emot jord ialla fall. Om man ohmmäter med likspänning så blir det nästsan ingen skillnad om brytaren är öppen eller stängd. (För att få skillnad måste man köra med växelström). Även om kondensatorn eller tändspolen är dålig borde man få en liten gnista... Prova med att knacka ihop elektroderna på ett säkert fungerande tändstift (<0,5 mm).
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av Retroperra »

Nu vet jag inte om det är en ovanlig motor men jag - som understundom omgås med 60-tals mopeder - skulle ju om motorn är lite äldre byta
  • brytare
    tändkabel
    tändstift
Och ev. ta bort luftfiltret om det är smutsigt.

Du kan ju mäta på tändkabeln med en multimeter och se vad som händer när du trampar/kickar, eller bara drar runt motorn.

2-taktare är ju så enkla till sin konstruktion, dom behöver luft, eld och bränsle - inget mer.
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av steffo100 »

Hej och tack för tips.
Motorn är ingen ovanlig alls utan en ganska simpel 90-talare.
Tyvärr finns det inga reservdelar till motorn men bytt stift mot biltemas motsvarighet.

Förgasare och annat tror jag inte är problem för den tänder inte ens om jag sprutar startgas in i cylindern via tändstiftshålet..
Ska testa att knacka ihop tändstiftet och se om jag kan göra rent brytarna. Har problem att dra loss svänghjulet.

"Du kan ju mäta på tändkabeln med en multimeter och se vad som händer när du trampar/kickar, eller bara drar runt motorn."
Retroperra: Hur ska jag mäta och vad förväntar jag mig för resultat?
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av ziw »

Kicka runt motorn med ett instrument inkopplat på tändhatten brukar leda till en snabb död för instrumentet-om det finns gnista.
Mer förslag: vrid tändplattan till ett nytt läge och ställ in tändläget med brytspetsarna. På en magnettändning måste brytarna öppna
när fältet vänder över tändspolen. Det är viktigare än gapet på brytspetsarna.
På en batteritändning är brytaravståndet viktigt för att tändspolen ska hinna lagra upp tillräckligt med ström mellan gnistorna.
Kanske magneterna i svänghjulet har bleknat. Svårt att kolla men man kan ju jämföra med magneterna på en tändning som fungerar.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av SM7CZR »

En dålig kondensator kan orsaka tändningsproblem. Försök få tag på en likadan och byt!
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Rengjorde brytarna noga med grovt papper samt 5-56. Vill helst inte slipa för det finns inga nya brytre att köpa så jag tänkte att fila sliter på livslängden.
Justerade ner tändstiftsgapet oxå som ni tipsade och vips har jag gnista :)
Det ska vara 0.04 hittade jag på nätet.. brytarna såg mycket fina ut så jag misstänkte inte dessa alls!
Tusen tack för alla tips!!
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av Retroperra »

Mycket riktigt är det så att en del instrument inte tål högre spänningar så tipset att kicka kan vi ställa åt sidan. Däremot kan man vrida runt svänghjulet för hand.

Du mäter spänningen mellan toppen och tändkabeln.

Kul att det löste sig!
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Brytarspets och tändning

Inlägg av Repen »

Ett tips är att gå in på: http://www.classicmotor.se/kategori/experten/
Där finns mkt kunskap om 2taktare.
Skriv svar