Brytarspets och tändning
Brytarspets och tändning
Hej,
Antagligen OT men men...
Jag har en tvåtaksmotor som inte vill starta och anledningen är att jag inte får någon gnista på tändstiftet.
Bytte tändstift och mätte upp tändspolen och det verkade bra.
Frågan: Jag mätte resistansen mellan brytarspetsarna när jag låst brytaren i öppet läge med en plastbit mellan kontakterna och fick knappast något mätbart motstånd.
Får samma värde (alltså inget motstånd) när kontakterna är ihop men det känns mindre konstigt.
Någon som vet om detta är riktigt och/eller har tips på hur jag kan komma vidare i felsökningen?
Antagligen OT men men...
Jag har en tvåtaksmotor som inte vill starta och anledningen är att jag inte får någon gnista på tändstiftet.
Bytte tändstift och mätte upp tändspolen och det verkade bra.
Frågan: Jag mätte resistansen mellan brytarspetsarna när jag låst brytaren i öppet läge med en plastbit mellan kontakterna och fick knappast något mätbart motstånd.
Får samma värde (alltså inget motstånd) när kontakterna är ihop men det känns mindre konstigt.
Någon som vet om detta är riktigt och/eller har tips på hur jag kan komma vidare i felsökningen?
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Brytarspets och tändning
Med brytaren öppen så är det tändspolens resistans du mäter mot.
Med brytaren sluten så ska det vara nära noll.
Så vad fick du för värden när du mätte på spolen?
Kondensatorn kan vara kortsluten eller avbrott så får men heller ingen (bra)gnista.
Protte
Med brytaren sluten så ska det vara nära noll.
Så vad fick du för värden när du mätte på spolen?
Kondensatorn kan vara kortsluten eller avbrott så får men heller ingen (bra)gnista.
Protte
Re: Brytarspets och tändning
Hej.
Mellan inkommande sladd (som kommer nånstans under svänghjulet) och tändhatt får jag 5.25 Kohm.
Mycket tacksam för tips!
Mellan inkommande sladd (som kommer nånstans under svänghjulet) och tändhatt får jag 5.25 Kohm.
Mycket tacksam för tips!
Re: Brytarspets och tändning
Innan farsan robotiserade gräsklippningen hade han en 2-taktad gräsklippare som inte ville starta. Bytte tändstift och grotta runt. Ingen hjälpte. Det visade sig i slutändan att det fanns en liten switch som stängde av tändningen och det var alltså ett mekaniskt problem.
Så... kolla om det finns någon kontakt någonstans. Det bör det ju finnas. Hur stänger man annars av motorn?
Så... kolla om det finns någon kontakt någonstans. Det bör det ju finnas. Hur stänger man annars av motorn?
Re: Brytarspets och tändning
Kollade det - det sitter en stopp-knapp som sänker inkommande ledning till tändspolen till jord.
Jag har kopplat bort den knappen.. - men bra kommentar! lätt hänt..
Re: Brytarspets och tändning
1: gör rent brytaren ordentligt, ev fila av om ytan är ful. 2: se till att det är rätt brytaravstånd, det brukar ligga runt 0,35-0,40 mm 3: se till att dödarsladden hänger fritt, den får inte ligga emot jord ialla fall. Om man ohmmäter med likspänning så blir det nästsan ingen skillnad om brytaren är öppen eller stängd. (För att få skillnad måste man köra med växelström). Även om kondensatorn eller tändspolen är dålig borde man få en liten gnista... Prova med att knacka ihop elektroderna på ett säkert fungerande tändstift (<0,5 mm).
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Brytarspets och tändning
Nu vet jag inte om det är en ovanlig motor men jag - som understundom omgås med 60-tals mopeder - skulle ju om motorn är lite äldre byta
Du kan ju mäta på tändkabeln med en multimeter och se vad som händer när du trampar/kickar, eller bara drar runt motorn.
2-taktare är ju så enkla till sin konstruktion, dom behöver luft, eld och bränsle - inget mer.
- brytare
tändkabel
tändstift
Du kan ju mäta på tändkabeln med en multimeter och se vad som händer när du trampar/kickar, eller bara drar runt motorn.
2-taktare är ju så enkla till sin konstruktion, dom behöver luft, eld och bränsle - inget mer.
Re: Brytarspets och tändning
Hej och tack för tips.
Motorn är ingen ovanlig alls utan en ganska simpel 90-talare.
Tyvärr finns det inga reservdelar till motorn men bytt stift mot biltemas motsvarighet.
Förgasare och annat tror jag inte är problem för den tänder inte ens om jag sprutar startgas in i cylindern via tändstiftshålet..
Ska testa att knacka ihop tändstiftet och se om jag kan göra rent brytarna. Har problem att dra loss svänghjulet.
"Du kan ju mäta på tändkabeln med en multimeter och se vad som händer när du trampar/kickar, eller bara drar runt motorn."
Retroperra: Hur ska jag mäta och vad förväntar jag mig för resultat?
Motorn är ingen ovanlig alls utan en ganska simpel 90-talare.
Tyvärr finns det inga reservdelar till motorn men bytt stift mot biltemas motsvarighet.
Förgasare och annat tror jag inte är problem för den tänder inte ens om jag sprutar startgas in i cylindern via tändstiftshålet..
Ska testa att knacka ihop tändstiftet och se om jag kan göra rent brytarna. Har problem att dra loss svänghjulet.
"Du kan ju mäta på tändkabeln med en multimeter och se vad som händer när du trampar/kickar, eller bara drar runt motorn."
Retroperra: Hur ska jag mäta och vad förväntar jag mig för resultat?
Re: Brytarspets och tändning
Kicka runt motorn med ett instrument inkopplat på tändhatten brukar leda till en snabb död för instrumentet-om det finns gnista.
Mer förslag: vrid tändplattan till ett nytt läge och ställ in tändläget med brytspetsarna. På en magnettändning måste brytarna öppna
när fältet vänder över tändspolen. Det är viktigare än gapet på brytspetsarna.
På en batteritändning är brytaravståndet viktigt för att tändspolen ska hinna lagra upp tillräckligt med ström mellan gnistorna.
Kanske magneterna i svänghjulet har bleknat. Svårt att kolla men man kan ju jämföra med magneterna på en tändning som fungerar.
Mer förslag: vrid tändplattan till ett nytt läge och ställ in tändläget med brytspetsarna. På en magnettändning måste brytarna öppna
när fältet vänder över tändspolen. Det är viktigare än gapet på brytspetsarna.
På en batteritändning är brytaravståndet viktigt för att tändspolen ska hinna lagra upp tillräckligt med ström mellan gnistorna.
Kanske magneterna i svänghjulet har bleknat. Svårt att kolla men man kan ju jämföra med magneterna på en tändning som fungerar.
Re: Brytarspets och tändning
En dålig kondensator kan orsaka tändningsproblem. Försök få tag på en likadan och byt!
Re: Brytarspets och tändning
Hej,
Rengjorde brytarna noga med grovt papper samt 5-56. Vill helst inte slipa för det finns inga nya brytre att köpa så jag tänkte att fila sliter på livslängden.
Justerade ner tändstiftsgapet oxå som ni tipsade och vips har jag gnista
Det ska vara 0.04 hittade jag på nätet.. brytarna såg mycket fina ut så jag misstänkte inte dessa alls!
Tusen tack för alla tips!!
Rengjorde brytarna noga med grovt papper samt 5-56. Vill helst inte slipa för det finns inga nya brytre att köpa så jag tänkte att fila sliter på livslängden.
Justerade ner tändstiftsgapet oxå som ni tipsade och vips har jag gnista
Det ska vara 0.04 hittade jag på nätet.. brytarna såg mycket fina ut så jag misstänkte inte dessa alls!
Tusen tack för alla tips!!
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Brytarspets och tändning
Mycket riktigt är det så att en del instrument inte tål högre spänningar så tipset att kicka kan vi ställa åt sidan. Däremot kan man vrida runt svänghjulet för hand.
Du mäter spänningen mellan toppen och tändkabeln.
Kul att det löste sig!
Du mäter spänningen mellan toppen och tändkabeln.
Kul att det löste sig!
Re: Brytarspets och tändning
Ett tips är att gå in på: http://www.classicmotor.se/kategori/experten/
Där finns mkt kunskap om 2taktare.
Där finns mkt kunskap om 2taktare.