OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
Har en Mitsubishi Space Star -99 som har nåt fel med kylfläkt styrningen. Två fläktar styrs med nån kontrollenhet (ecu förmodar jag) och nån sensor bör ju vara inblandad. Skulle vilja kolla om det finns felkoder eller larm. Har aldrig hållt på med obd, hur kommer man enklast och billigast igång? Idag finns säkert finurliga lösningar tror jag, t.e.x program/appar och nån interface kabel? Eller ska man bygga nåt själv? Har jobbat med CAN, 1939 och 1587 på Volvo entreprenadmaskiner så lite erfarenhet finns, men har noll koll på hur man gör med personbilar.
Tacksam för svar och ideer!
Wolfgang
Tacksam för svar och ideer!
Wolfgang
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
Har du en mobil med android är ett tips att köpa en ELM327 OBD-adapter som du kopplar till en mobil via bluetooth. ELM327 finns på kjell bland annat. Sen finns det ett gäng appar som funkar med ELM, men någon annan har säkert bättre koll på dessa.
Här finns lite info:
https://www.outilsobdfacile.com/locatio ... ace-star-1
Här finns lite info:
https://www.outilsobdfacile.com/locatio ... ace-star-1
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
Torque är väl en av de populäraste OBD2-apparna som är kompatibel med ELM327..
Det finns både en gratisvariant och en som kostar lite (man slipper reklam då bl.a).
https://play.google.com/store/apps/deta ... torquefree
Det finns både en gratisvariant och en som kostar lite (man slipper reklam då bl.a).
https://play.google.com/store/apps/deta ... torquefree
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
Problemet är ofta att man inte kommer åt felkoderna med en ELM327.
Kontakten i fråga har ju flera olika interface i sig, och det går inte att få ut samma information på alla interface.
Jag köpte en ELM327 för att läsa ut felkoder från min gamla Opel Zafira -01, men det gick inte. Fick hålla mig till att "blinka" fram dem (lampan för motorfel blinkar 1-10 gånger för varje siffra med 2 sekunders paus mellan siffrorna, lagom roligt när det var 5 olika felkoder och man råkade missa nån siffra och fick sitta och vänta tills hela cykeln var repeterad ett par gånger).
Inte heller på dotterns Seat Ibiza (som jag tror är -00 eller -01) går det att läsa ut nån felkod med ELM327.
Det finns mer kompetenta läsare som kan använda fler protokoll, men de tenderar att vara dyrare. Jag tror farsan har nån som kan lite mer (köpt på Biltema tror jag).
Kontakten i fråga har ju flera olika interface i sig, och det går inte att få ut samma information på alla interface.
Jag köpte en ELM327 för att läsa ut felkoder från min gamla Opel Zafira -01, men det gick inte. Fick hålla mig till att "blinka" fram dem (lampan för motorfel blinkar 1-10 gånger för varje siffra med 2 sekunders paus mellan siffrorna, lagom roligt när det var 5 olika felkoder och man råkade missa nån siffra och fick sitta och vänta tills hela cykeln var repeterad ett par gånger).
Inte heller på dotterns Seat Ibiza (som jag tror är -00 eller -01) går det att läsa ut nån felkod med ELM327.
Det finns mer kompetenta läsare som kan använda fler protokoll, men de tenderar att vara dyrare. Jag tror farsan har nån som kan lite mer (köpt på Biltema tror jag).
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
Som jag har läst det är Opel inte förrän 2005 fullt OBD-kompatibel. Har själv en 2000 Vectra och där får jag använda op-com.
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
ELM 327 bluetooth är ren skit, man ska ha tur om man ens kan få nåt ur bilen med den så spara pengarna till nån vettig med kabelanslutning istället.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11341
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
Teknikern: Har du någon personlig erfarenhet du vill dela med dig av?
Jag har använt ELM327 till mobilen en hel del, både billig köpt direkt från Kina samt köpt på Kjell, båda fungerar precis lika bra.
Använt till en rad olika bilar ihop med appen Torque Pro, inga som helst problem att läsa ut och nolla felkoder, samt läsa ut realtidsdata.
Sen varierar det lite hur mycket realtidsdata man kan få ut, ur olika bilar, men det lär inte adaptern ha med att göra.
Och gamla bilar utan "modern" OBD2 fungerar såklart inte.
Jag har använt ELM327 till mobilen en hel del, både billig köpt direkt från Kina samt köpt på Kjell, båda fungerar precis lika bra.
Använt till en rad olika bilar ihop med appen Torque Pro, inga som helst problem att läsa ut och nolla felkoder, samt läsa ut realtidsdata.
Sen varierar det lite hur mycket realtidsdata man kan få ut, ur olika bilar, men det lär inte adaptern ha med att göra.
Och gamla bilar utan "modern" OBD2 fungerar såklart inte.
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
På alla moderna bilar efter ca 2005 kan man läsa felkoder från motorn med en ELM327 av bra kvalitet. På vissa märken kan man även läsa live data och kommunicera med växellåda, styrservo medmera.
Har man en äldre bil eller vill kunna hantera fler funktioner än motorn behöver man bättre utrustning och gärna märkesspecifik.
Har man en äldre bil eller vill kunna hantera fler funktioner än motorn behöver man bättre utrustning och gärna märkesspecifik.
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
Men nu gällde ju frågan en -99:a, och då är det alltså rätt tveksamt.
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
Ja det verkar tyvärr omöjligt att hitta något billigare än 5000kr som klarar dessa gamla mitsubishi.
Om man inte vill investera i en MUT-3 eller dyrare universalmaskin så får man nog skaffa schema och mäta upp alla relevanta in- och utgångar manuellt.
(Eller gå till närmsta verkstad och betala några hundralappar för utläsning).
Om man inte vill investera i en MUT-3 eller dyrare universalmaskin så får man nog skaffa schema och mäta upp alla relevanta in- och utgångar manuellt.
(Eller gå till närmsta verkstad och betala några hundralappar för utläsning).
Re: OBD2 - On Board Diagnostic - hur komma igång...?
Ja jag har personlig erfarenhet av möget och hade även Torque pro i fånen och den funkade betydligt sämre än "sådär" så den ersattes snabbt av en läsare med kabelanslutning direkt till en laptop som jag har många olika modellspecifika system i som Volfcr och Vagcom m.fl. system. ELM327an fick gå i soporna för länge sen.Klas-Kenny skrev:Teknikern: Har du någon personlig erfarenhet du vill dela med dig av?
Jag har använt ELM327 till mobilen en hel del, både billig köpt direkt från Kina samt köpt på Kjell, båda fungerar precis lika bra.
Använt till en rad olika bilar ihop med appen Torque Pro, inga som helst problem att läsa ut och nolla felkoder, samt läsa ut realtidsdata.
Sen varierar det lite hur mycket realtidsdata man kan få ut, ur olika bilar, men det lär inte adaptern ha med att göra.
Och gamla bilar utan "modern" OBD2 fungerar såklart inte.